آزادسازی خانه باقرخان مطالبه مردم آذربایجان از دولت
آزادسازی خانه باقرخان مطالبه مردم آذربایجان از دولت
در آستانه سفر دور دوم هیات دولت به تبریز، مردم آذربایجان دل نگران این موضوع هستند که آیا احیاء و بازسازی خانه تاریخی باقرخان جز مصوبات این سفر خواهد بود یا نه؟

به گزارش عصرتبریز، هویت یک شهر با بناها و مکان‌های تاریخی آن شهر مشخص می‌شود. از طرفی بناها و اماکن تاریخی به فضای شهر، روح شهری خاصی می‌دهند که آن را از بقیه شهرها متفاوت‌تر می‌کند.

ستون‌های ریخته شده و نا استوار، در و پنجره های کنده شده، سقف فرو ریخته و تمام اجزای ویران شده خانه که زمانی شاهد فعالیت‌های مبارزان مشروطه‌خواهان بودند. تاریخ ایران زمین از این خانه به دو نیم تقسیم شد قبل و بعد از مشروطه. اما این خانه اکنون به حال خود رها شده و ساماندهی و نگهداشت آن درگیر مشکلات بین سازمان‌های ذی ربط و مشکلات اداری و مالی است.

چنانچه عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی از تملک و احیاء خانه تاریخی باقرخان به عنوان یکی از اولویت ها و خواسته های مردم استان و تبریز از دولت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی یاد کرد و عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز وعده بر تحقق این خواسته مردم آذربایجان داده بود. در این راستا دوره اول سفر رئیس جمهور مردمی به تبریز بر مردم آذربایجان آمد داشت و شهرداری تبریز با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان برای تملک خانه تاریخی باقرخان و زمین های اطراف آن برای احداث پارک و تبدیل شدن به یک مجموعه گردشگری و تفریحی هزینه کرد ولی بعد از تملک همچنان همتی برای مرمت و بازسازی آن از سوی متولیان میراث فرهنگی دیده نشد.

حال دلمان روشن است به سفر دور دوم رئیس جمهور به تبریز، این بهترین مجالی است که با تعیین تکلیف و یا تامین اعتبار ملی برای احیا خانه، شاهد مرمت و بازسازی و تبدیل آن به یکی از قطب های گردشگری تبریز باشیم.

با وجود اینکه خانه باقرخان مشهور به سالار ملی در سال ۹۹، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بعدها زمین آن توسط شهرداری تبریز برای احیاء تملک شد ولی عملا نمودی از احیا و بازسازی در آن دیده نمی شود. طی این سال‌ها چندین بار مسئولان وعده مرمت و بازسازی آن را داده‌اند و البته یک سری فعالیت‌های نیز انجام شد ولی نهایتا نتیجه‌ای که باید می داشت، نداشت.

اکنون در آستانه سفر دور دوم هیات دولت به تبریز، مردم آذربایجان دل نگران این موضوع هستند که آیا احیاء و بازسازی خانه تاریخی باقرخان جز مصوبات این سفر خواهد بود یا نه؟