افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد – تبریز با حضور رئیس‌جمهور
افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد – تبریز با حضور رئیس‌جمهور
همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی مسیر ریلی بستان آباد ـ تبریز و ایستگاه خاوران به بهره برداری رسید.

به گزارش عصرتبریز، مرحله دوم ابرپروژه خط آهن میانه – تبریز در مسیر بستان‌آباد – تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و با حمایت‌های دولت سیزدهم صبح امروز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی به بهره‌برداری رسید و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد و فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود.

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان‌آباد – خاوران ۷.۷ میلیون مترمکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون مترمکعب و میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار مترمکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مکعب است.

در این طرح ۶.۱ هزار تن ریل استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده و راه‌آهن بستان‌آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

مرحله سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و ۱۳ کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می‌شود.

مرحله نخست راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز (میانه – بستان‌آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر است.

راه آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.

این طرح با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز – تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز – تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطار‌های مسافری و پنج ساعت برای قطار‌های باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطار‌های باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه‌تر از مسیر موجود میانه – مراغه – تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.

سه هزار میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه – تبریز در حد فاصل بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که از این میزان اعتبار یک هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم صرف شده است.

در طول یکسال گذشته و پس از سفر خردادماه سال گذشته رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی، عملیات عمرانی این خط سرعت بیشتری گرفت و این مسیر ۴۴ کیلومتری از بستان‌آباد – خاوران با تزریق به موقع اعتبارات به صورت ۲ خطه تکمیل شد.

خط آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز بخشی از کریدور تراسیکا (سیستم حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است که با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل می‌شود.

رئیسی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان‌شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۳ساله به سرانجام رسید.

رئیس‌جمهور ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان‌شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم، مدافعان امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.