در زمینه اختلال اینترنت در ۱۰۰ کشور از آخر، اولیم
در زمینه اختلال اینترنت در ۱۰۰ کشور از آخر، اولیم
به گفته مدیرعامل شرکت ابرآوران، در بین ۱۰۰ کشور، ایران در رتبه ۹۹ قرار دارد و میانمار با یک پله پایین‌تر نسبت به کشورمان بیشترین اختلال را دارد.

به گزارش عصرتبریز، پویا پیرحسینلو، مدیرعامل شرکت ابرآروان گفت: وضعیت اختلال اینترنت ایران را با ۱۰۰ کشوری که در جهان تولید ناخالص ملی دارند، مقایسه کردیم. در بین این ۱۰۰ کشور، ایران در رتبه ۹۹ قرار دارد و میانمار با یک پله پایین‌تر نسبت به کشورمان بیشترین اختلال را دارد.

مهم‌ترین بخش‌های گفت‌وگو با پویا پیرحسینلو، مدیرعامل شرکت ابرآروان در رابطه با سرعت اینترنت، اختلال و دلیل فیلترینگ را می‌خوانید:

یک مفهوم که ما در بخش خصوصی به آن اعتقاد داریم این است که اینترنت باکیفیت برای تمام مردم، ریشه اقتصاد دیجیتال است.

وضعیت اختلال اینترنت ایران را با ۱۰۰ کشوری که در جهان تولید ناخالص ملی دارند، مقایسه کردیم. در بین این ۱۰۰ کشور، ایران در رتبه ۹۹ قرار دارد و میانمار با یک پله پایین‌تر نسبت به کشورمان بیشترین اختلال را دارد.

در تمام مقایسه‌ها هم ۴ کشور از آسیا را قرار دادیم و خودمان را صرفا با کشور‌هایی مانند سوئیس مقایسه نکردیم. وضعیت اختلال چهار کشور آسیایی مالزی، ترکیه، امارات و کره‌جنوبی را هم مقایسه کرده‌ایم.

کره‌جنوبی در تمام شاخص‌ها تقریبا وضعیت بسیار خوبی دارد. ترکیه هم در همین مساله اختلال هم وضعیت خوبی دارد. در شاخص‌های دیگر هم ممکن است وضعیت نسبی باشد.

مساله سانسور و محدودیت را هم بررسی کردیم که در اینجا داده ۴ منبع بررسی شد. در اینجا هم ما بعد از چین، محدودترین وضعیت دسترسی در اینترنت را داریم. در سرعت هم ایران در بین ۱۰۰ کشور در جایگاه ۹۷ با ۴ و یک‌دهم مگابیت بر سکند میانگین سرعت قرار داریم.

مجموع امتیازی ما منفی ۲۹۴ امتیاز است و ایران قهرمان بی‌کیفیت‌ترین اینترنت در میان ۱۰۰ کشور با تولید ناخالص ملی است.

یک لیست سیاهی قبلا وجود داشت که فیلتر بود. اتفاقی که افتاده این است که وزارت ارتباطات یا هر جایی که مسئول است، آمده یک‌سری سایت را بایتریس کرده، یک‌سری را فیلتر کرده و یک لیست خاکستری تشکیل داده. همچنین دیفالت هم ۵۰ درصد پکت‌لاس روی این لیست خاکستری اتفاق افتاده است.

این مهم‌ترین بحران اینترنت ایران است. ما فرضیه‌مان را روی سرور‌های داخلی و خارجی بررسی کردیم. تاثیر مالی این اختلال برای کاربر نهایی این است که برای خرید اینترنت، دو برابر پول پرداخت می‌کنند.

دلیل اصلی این است که نهاد مسئول می‌خواهد جلوی وی‌پی را بگیرد و برای اینکه جلوی وی‌پی را بگیرد، نمی‌تواند جلوی وی‌تو‌ری را بگیرد. برای همین اختلال عمدی ایجاد می‌کند. روی ایرانسل قطع می‌کند و روی همراه اول، پکت‌لاس ۵۰ درصدی ایجاد می‌کند.

شبیه‌سازی این مساله مانند این است که نیروی انتظامی بگوید باید جلوی سرقت را بگیرد، ولی وقتی نمی‌تواند جلوی سرقت را بگیرد، خیابان‌ها را می‌بندد تا هیچ‌کس تردد نکند.

در محدودیت و فیلترینگ از منظر ما چندین نهاد مانند دادستانی، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و شورای عالی فضای مجازی دخیل هستند.

در سرعت هم عوامل مختلفی مانند شرکت مخابرات، فیبر نوری و شرکت ارتباطات زیرساخت دخیلند. مشکلی که در این بین وجود دارد، داده‌محور نبودن وزارت ارتباطات در دولت جدید است.

از ابتدای دولت جدید نمی‌دانیم پهنای باند بین‌الملل‌مان چقدر است. تنها اطلاعات کلی مانند «خوب است»، «کافی است» یا «مشکلی ندارد» نسبت به پهنای باند بین‌الملل‌مان داریم. ازجمله اقدامات آنی در رابطه با وضعیت اینترنت که تا حداکثر ۳ ماه می‌تواند به طول بینجامد می‌توان به برداشتن اختلال به بهانه فیلترشکن‌ها اشاره کرد که در یک آن مشکل اختلال را حل خواهد کرد.

از راهکار‌های ۳ تا ۱۲ ماهه نیز می‌توان به رفع فیلترینگ به این گستردگی اشاره کرد. می‌شود با رفع فیلتر‌هایی از این وضعیت خارج شویم.

همچنین پهنای باند بین‌الملل به‌طور شفاف افزایش داده شود و سامانه شفافیت در حوزه فیلترینگ آی‌پی‌ها اتفاق بیفتد. اکنون هیچ نهادی پاسخگو نیست که کدام آی‌پی‌ای فیلتر است و کدام آی‌پی‌ای فیلتر نیست.