تبریز اینگونه جهانی شد
تبریز اینگونه جهانی شد

رویدادهای بین المللی که هر کدام به فاصله کمتر از چند ماه رخ دادند و نام تبریز را در سطح جهانی مطرح کردند.

عصر تبریز: رویدادهای بین المللی که هر کدام به فاصله کمتر از چند ماه رخ دادند و نام تبریز را در سطح جهانی مطرح کردند.

انتخاب شهردار تبریز به عنوان مدیر اطلس‌ شهرهای‌ اسلامی در مقر اصلی ‌سازمان‌ ملل‌ متحد و به تبع آن انتخاب تبریز و خانه نیکدل به عنوان مقر این اطلس و پس از آن انتخاب تبریز به عنوان شهرجهانی بافت فرش، انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی، مطرح شدن تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام و در نهایت آخرین عنوانی که در مجامع بین المللی برای تبریز کسب شد انتخاب شهردار تبریز به عنوان عضو هیئت رئیسه سازمان”UCLG MEWA” در اول اردیبهشت ماه سال جاری و انتخاب دکتر نجفی به عنوان نائب رئیس این سازمان بود که طی چند روز گذشته اتفاق افتاد.

 

تبریز شهر جهانی بافت فرش

اگر می خواهید تبریز را در یک نگاه بشناسید، گوشه چشمی به فرش دستبافت تبریز بیاندازید، جلوه ای از نقش و رنگ، الهامی از ظرافت و نظم در این هنر جا خوش کرده است و همچون الماسی الوان می درخشد.

۲۶۳۹

هنری که سال گذشته توانست توجه جهانینان را به خود جلب کند و تبریز را به عنوان شهر جهانی بافت فرش به ثبت رساند.

سال گذشته اعضای شورای جهانی صنایع دستی به تبریز آمدند و هنر_صنعت تولید فرش در تبریز را به تماشا نشستند و با معیارهایی چون وجود تیمچه مظفریه که به نوعی می توان گفت گل سرسبد بازار تاریخی تبریز است، اشتغال تعداد زیادی از مردم به بافندگی، طراحی نقشه و فروش این فرش و همچنین ارج و قرب آن در میان خانواده های تبریزی از جمله مسائلی بود که اعضای شورای جهانی صنایع دستی را مجاب کرد تا تبریز را به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب کنند.

 

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز اعضای شورای جهانی صنایع دستی بار دیگر برای برگزاری کنگره صنایع دستی در تبریز حضور یافتند و د راین حضور با بازدید از چند کارگاه دیگر و روند بازسازی موزه فرش در تبریز ابراز امیدواری کردند که این عنوان برای تبریز حفظ شود.

۲۶۴۱

 

خانه نیکدل مقر اطلس شهرهای اسلامی

پس از سخنرانی شهردار تبریز در محل سازمان ملل به عنوان تنها نماینده از ایران شهردار تبریز به عنوان رئیس اطلس شهرهای اسلامی انتخاب و خانه نیکدل نیز به عنوان مقر اطلس شهرهای اسلامی انتخاب شد.

شهردار تبریز اولین شخص بعد از رئیس جمهور بوده که نوانسته در سازمان ملل حضور یافته و سخنرانی کند و پس از این حضور بود که به عنوان رئیس اطلس شهرهای اسلامی انتخاب شد.

 

۲۶۴۵

مطرح شدن تبریز به عنوان پایتخت نگارگری

هنرمندان شهر تبریز از دیرباز در رشته نقاشی و نگارگری دستی زبده داشته اند و آثار به جای مانده از گذشته ها همچون نقاشی های روی سفال ، تابلو های نقاشی، نقاشی های دیواری خانه ها قدیمی و نقش و رنگی که در پارچه و تزئینات ظروف به کار رفته است نشان می دهد که نقش و رنگ برای مردم تبریز به چه اندازه اهمیت داشته است.

وجود مرقد کمال الدین بهزاد در تبریز از طرفی و پتانسیلی چون دانشگاه هنرهای اسلامی در تبریز و دو دوره میزبانی این دانشگاه از جشنواره خلاقیت و نوآوری با حضور نمایندگان ارسیکا برگزار شد این موضوع مطرح شد که تبریز به عنوان پایتخت نگارگری شهرهای اسلامی انتخاب شود.

۲۶۴۳

تبریز پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال ۲۰۱۸

در نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای اسلامی، شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

وزیران گردشگری اعضای سازمان همکاری های اسلامی(organization of islamic cooperation) ، با اکثریت قاطع آرای وزیران گردشگری و کارشناسان ارشد گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۳دسامبر سال ۲۰۱۵ تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی انتخاب کردند.

۲۶۴۴

وجود سایت های گردشگری، رشد پایدار در زمینه تعداد گردشگران ورودی به شهر در یک بازه زمانی مشخص، درآمد گردشگری شهر، تعدد موزه ها، مراکز هنری، فرهنگی و آثار تاریخی و اسلامی، آخرین نمایشگاه های گردشگری و جشنواره های مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات عشایری، رویدادهای گردشگری شهر در طول سال معرفی شده به عنوان کاندیدا، تعداد هتل ها و مراکز تفریحی، در دسترس بودن زیرساخت های پایه، سهل بودن سیستم حمل و نقل و دسترسی روادید (فرآیند صدور روادید)، قابل دسترس بودن اطلاعاتی در مورد شهر در سطح منطقه و بین المللی از جمله فاکتورهای مد نظر برای انتخاب شهر نمونه گردشگری است.

حال تبریز در حال آمادگی برای میزبانی از گردشگران شهرهای اسلامی د رسال ۲۰۱۸ است.

۲۶۴۶

 

انتخاب شهردار تبریز به عنوان نایب‌رییس سازمان UCLG MEWA

با برگزاری کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG MEWA)، دکتر صادق نجفی به عنوان عضو هیئت رییسه این سازمان انتخاب شد.

۲۶۴۷

 

انتخابات هیات رییسه سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه ( UCLG MEWA)، اول اردیبهشت ماه سال جاری در قاضی‌ان‌تب ترکیه برگزار شد که طی آن شهردار تبریز به عنوان یکی از پنج عضو هیئت رییسه این سازمان بین المللی، انتخاب شد.

۲۶۴۹

 

سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی (UCLG) گسترده‌ترین تشکّل در حوزه حکمرانی و مدیریت شهری در جهان است که از آن به عنوان «مجمع شهرداران و مقامات شهری جهان» مورد تایید سازمان ملل متحد نیز یاد می شود. بیش از ۳ هزار شهر از سراسر جهان در این مجمع عضویت دارند و در آخرین نشستی که چند روز گذشته در شهر استانبول ترکیه برگزار شد؛ شهردار تبریز به عنوان نایب‌رییس سازمان UCLG MEWA انتخاب شد.

تبریز از یک سال گذشته گام های بسیار جدی و محکمی برای جهانی شدن برداشته است و امید می رود این سیر صعودی را تا سال ۲۰۱۸ حفظ کرده و در سال ۲۰۱۸ میزبان شایسته ای برای گردشگران به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی باشد.

نگارنده: ندا فرشباف