عضویت رایگان کتابخانه‌ها به مناسبت هفته کتاب/افزایش کتابخانه‌های عمومی استان
عضویت رایگان کتابخانه‌ها به مناسبت هفته کتاب/افزایش کتابخانه‌های عمومی استان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: به مناسبت هفته کتاب عضویت در کتابخانه‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش عصرتبریز، اسد بابایی در جمع خبرنگاران گفت: سی‌ویکمین هفته کتاب با شعار«آینده خواندنی است» برگزار میشود.

همچنین شرایط عضویت رایگان در کتابخانه‌های استان فراهم شده و تمهیداتی در زمینه بخشودگی جرایم کتاب‌هایی که به امانت داده شدند قرار است انجام شود.

وی افزود: همایشی استانی تکریم کتاب نیز در سالن صدرا برگزار می‌شود که قرار است از رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور که به طور متناوب در کتابخانه‌ها حضور داشتند تجلیلی به عمل آورده شود. همچنین در محله محروم احمد آباد ،بخش کودک کتابخانه علامه جعفری را افتتاح خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کتابخوان کردن نسل آینده تصریح کرد: در این راستا این اداره دو طرح «کودک کتابخوان» و «نوجوان کتابخوان» را برگزار می‌کند که طرح «کودک کتابخوان» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مراکز بهداشت صورت می‌گیرد که به هر کودکی که در سن شش سالگی برای تزریق واکسن مراجعه می‌نماید یک کارت عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی محل سکونت اهدا می‌شود.

اسد بابایی ادامه داد: در طرح «نوجوان کتابخوان» نیز که با همکاری اداره آموزش و پرورش استان صورت می‌گیرد از میان خود دانش آموزان افرادی به عنوان «کتابیار» انتخاب می‌شود که از این طریق ارتباط میان کتابخانه و دانش آموزان ایجاد می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی اذعان کرد: در ۱۵ ماه گذشته با افتتاح چهار کتابخانه عمومی سعادت جو مارالان تبریز، کتابخانه عمومی شهید حاج قاسم سلیمانی شهر جدید سهند، کتابخانه سیار دنیابین در شهرستان شبستر و کتابخانه استاد کریمی مراغه‌ای در مراغه تعداد کتابخانه‌های عمومی استان از ۱۱۳ به ۱۱۷ کتابخانه رسیده است.

بابایی گفت: کتابخانه‌های استان در ۱۶ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در عضویت و امانت کتاب به ترتیب افزایش ۱۰۸ درصدی و ۷۰ درصدی داشته‌اند که این امر از سال ۱۳۸۹ همواره میزان کاهشی داشته است.

وی بیان کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در ۱۶ ماه گذشته سه پویش «نذر کتاب، نشر خوبی‌ها»، «اهدای کتاب، بارش دانایی» و «اهدای کتاب ویژه اساتید و دانشجویان آذربایجان‌شرقی» را برگزار کرده که از طریق این سه پویش بیش از ۵۲ هزار جلد کتاب وارد مجموعه کتابخانه‌های عمومی گردیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها پایگاه اجتماعی هستند تصریح کرد: ما نمایشگاه‌های کسب و کار کوچک و کلاس‌های آموزشی اعم از چرم‌دوزی، در ۷ نقطه استان برگزار کردیم که هدف از برگزاری این کلاس‌ها و نمایشگاه این است که مردم با آمدن به کتابخانه‌ها آموزش ببینید و باعث کمک به اقتصاد خانواده‌ها شوند.

بابایی اظهار داشت: با توجه به سخن مقام معظم رهبری مدیریت کتابخانه‌های عمومی، از حالت سنتی خارج کردیم و سعی میکنیم به هر نحوی کتاب‌خوانان را زیاد کنیم. که در این راستا  کتابداران سربازان گمنام جبهه فرهنگی هستند و بیشترین نقش و کمک را داشته‌اند.