رها شدگی مطلق در فضای سبز شهر به چشم می‌خورد
رها شدگی مطلق در فضای سبز شهر به چشم می‌خورد
رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز در نشست خبری بررسی چالش‌های فضای سبز گفت: چند سالی است که رها شدگی مطلق در فضای سبز شهر تبریز بطور کامل عیان است.

به گزارش عصرتبریز، فریدون بابایی لازمه انتقاد از سازمان زیبا منظر و شهرداری را حضور مسئولین ذیربط عنوان کرد و افزود: برای انتقاد از سازمان زیبا منظر و شهرداری باید حق دفاع برای آنها داده شود؛ چرا که برای مثال سایت عباس میرزا به مدت پنج ماه است که آب ندارد و این اتفاق باعث خشکی درختان شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از برآوردهای تهیه شده از سازمان زیبا منظر در عمل مشاهده نمی‌شود، بیان کرد: رشد جاری درخت در شش ماه، یک سانتی‌متر بوده و این نشان از عدم استفاده صحیح از آبیاری، کود دهی، سم‌پاشی، نظافت کاری و غیره است.

بابایی با بیان اینکه به جای درختان قطع شده در سال‌های گذشته و همچنین سال جاری، بتن ریخته شده است عنوان کرد: چند سالی است که رها شدگی مطلق در فضای سبز شهر تبریز عیان است این در صورتی است که شهرداری در مورد پروژه‌های عظیم با موفقیت ورود میکند.

رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه شرکت تدبیر اندیش، بر خلاف نام خود هیچ تدبیری نمی‌اندیشد افزود: برخی از پیمانکارانی که ما به آنها نقد داشتیم اکنون به عنوان مدیر پروژه و کارشناس انتخاب شده‌اند که بدون شک در پی این انتخاب، اتفاقات غیر قابل جبرانی به وجود خواهد آمد.

وی افزود: به دنبال نقد از عوامل، آنها با استفاده از تور رسانه‌ای، فضاهای مورد قبول را برای آنها نشان داده‌اند این در حالی است که ماجرا بر خلاف آن است.

بابایی در آخر تاکید کرد: برخلاف درخواست‌های متعدد، تا کنون هیچ صورت وضعیتی به دست ما نرسیده است.

سید جمال سیدی، رئیس انجمن صنفی فضاهای سبز استان نیز با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری فضای سبز در شهر تبریز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: در حال حاضر،فضای سبز تبریز توسط بخش خصوصی و پیمانکاران فضای سبز نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه ۲۵ ساله ما در فضای سبز شهر تبریز، به عنوان پیمانکار و مجموعه‌ای به نام انجمن صنفی، دو بار تجربه نگهداری فضای سبز را در قالب شرکت داشتیم.

سیدی با اشاره به اینکه این مسئولیت در سال جاری، بر عهده شرکتی دیگر گذاشته شد عنوان کرد: شرکتی که مسئولیت فضای سبز شهر را بر عهده گرفت، دارای معایب و مزایایی است که از طرف شهرداری حمایت می‌شود.

رئیس انجمن صنفی فضاهای سبز استان، از جمله معایب این شرکت نام برد: پیمانکار به شرکتی اهدا می‌شود که دارای پایه معتبر از سازمان زیبا منظر باشد اما با پای کار آمدن این شرکت در عرصه فضای سبز، نزدیک ۳۰۰ شرکت بخش خصوصی، با ۶۰۰ کارکنان بیکار شدند.

وی افزود: این شرکت صلاحیت عقد قرارداد از سوی اداره کار و همچنین، صلاحیت گواهی از انجمن صنفی شرکت‌های فضای سبز را ندارد اما با این وجود با عقد قراردادی بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان به پای کار نشست.

میلانی، دبیر انجمن صنفی فضاهای سبز استان در حاشیه نشست خبری، از جمله مشکلات اجرایی فضای سبز شهر را عدم توانایی شرکت عنوان کرد، و افزود: هر ماه از سال برخی آیتم‌های تخصصی برای فضای سبز اختصاص می‌یابد که عدم وجود امکانات اجرایی این شرکت باعث عدم اجرای آیتم‌ها شده است.

وی افزود: امسال شاهد شکسته شدن شاخه‌ها در اثر سنگین شدن بار درختان بودیم و این نشان از عملکرد بد شرکت بود.

میلانی در مورد وضعیت چمن های فضای سبز نیز بیان کرد: در خصوص سر زدن چمن، کم کاری شده و در این مورد کمبود امکانات و کمبود نیروی کار دخالت می‌کند.

دبیر انجمن صنفی فضاهای سبز استان به عدم امکانات در مورد آیتم سمپاشی و ایجاد مشکلات برای مردم اشاره کرد و اظهار کرد: از دیگر موضوعات مهم، بحث آبیاری است که در این خصوص قطعات لازمه از طرف انجمن صنفی تهیه شده است اما توان اجرایی برای شرکت مسئول میسر نشده است.

وی عنوان کرد: حاشیه نشینی و آپارتمان نشینی، از جمله مشکلات شهر بوده و موضوع فضای سبز باید به جد گرفته شود که متاسفانه در این مورد عملکرد خوبی دیده نشده است.

میلانی جریمه سازمان زیبا منظر برای شرکت تدبیر اندیش را بسیار کم دانست و گفت: تا کنون، ۹۰۰ میلیون جریمه برای این شرکت ثبت شده است که این مقدار حتی، یک دهم جرائم این شرکت نمی‌باشد و باید شرکت در ماه دوم به کل برکنار میشد؛ چرا که برای مثال در سایت عباس میرزا، تنها برای دو آیتم آبیاری قطعه‌ای و ترمیم و ایجاد یک میلیارد و پانصد هزار میلیون جریمه باید لحاظ می‌شد.