بیانیه هیات داوران هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی
بیانیه هیات داوران هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی
بیانیه هیات داوران هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی در آئین اختتامیه این جشنواره، توسط محمدامین خوش نیت، داور بخش محتوایی این جشنواره قرائت گردید.

به گزارش عصرتبریز، متن کامل این بیانیه به این شرح است:

به نام آنکه جان را فکرت آموخت چراغ دل به نور جان برافروخترویدادهای رسانه ای در جغرافیای محلی می تواند علاقه و انگیزه خبرنگاران، هنرمندان و تلاشگران این عرصه را برای خیز بلندی دیگر برای تولید محتوای فاخر و ارزشمند و تعالی و پویایی مطبوعات بالا برد. جشنواره رسانه ای آذربایجان شرقی امسال به همت سازمان بسیج رسانه استان، هفتمین ستاره سپهر رسانه ای استان را روشن ساخته و نقطه عطفی در تحولات فرهنگی اجتماعی آذربایجان شرقی به شمار می آید. عرصه ای که می‌تواند ابوذر وار پیام رسان روح حقیقت جویی در بطن جامعه ما باشد.
هئیت داوران هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی، ضمن تقدیر و سپاس از مسئولان بسیج رسانه به خاطر برگزاری این گردهمایی بزرگ رسانه ای و جلب و جذب بهترین و برترین آثار رسانه ای استان، از همکاری و مشارکت همه رسانه های استان و به ویژه خبرنگاران و فعالین رسانه ای جوان استان تمجید نموده و قدم ها، قلم ها و گام های تک تک آنان را ارج نهاده و برای همه کسانی که در این ماراتن سخت و نفس گیر حضور یافتند آرزوی موفقیت می نماید. هیئت داوران هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر با بررسی، مطالعه و داوری دقیق، موشکافانه آثار به ۷ مورد اشاره می کند:
۱٫ افزایش کمی و کیفی آثار رسیده نسبت به دوره قبلی این جشنواره کاملا مشهود است، این موفقیت و رشد و پویایی متضمن علاقه دوستان رسانه ای برای تولید محتواهای فاخر رسانه ای و نیز برنامه ریزی بسیج رسانه استان برای بسترسازی و مشارکت در تولید محتواهای رسانه ای در قالب برگزاری تورهای رسانه ای و نشست های مطبوعاتی است.
۲٫ توجه و علاقه دوستان رسانه ای به ارکان مختلف روزنامه نگاری به ویژه قالب گزارش، بسیار چشمگیر و قابل توجه است. گزارش به عنوان بدیع ترین، کامل ترین و تاثیرگذارترین ژانر مطبوعاتی مورد توجه بسیاری از رسانه های مدرن امروزی قرار گرفته و رویکرد اخیر فعالین استانی، ستودنی است. اما لازم است در خلق ساختاری علمی و حرفه ای در قالب گزارش به سه رکن اساسی آن یعنی «مشاهده، مصاحبه و تحقیق» بیشتر توجه شده و تناسب منطقی بین آنها برقرار باشد. متاسفانه اغلب آثار، به رغم برخورداری از سوژه ناب و نوشتار ارزشمند، از تیترها و عناوین گیرا و جذاب، عکس های مناسب و دارای پیام و مهمتر از همه قاعده «شروعی جذاب و پایانی طلایی بی بهره بوده اند. لازم است گزارشگران جوان با مطالعه انواع گزارش های خبری و غیر خبری، توانمندی های خود را در این عرصه بالا ببرند.
۳٫ به رغم تولید آثاری ارزشمند در همه قالب های روزنامه نگاری، متاسفانه شاهد کم کاری، انفعال و عدم تاثیرگذاری حرفه ای و موثر یک عنصر مهم در پیکره ی مدیریت رسانه های استان هستیم. «غیبت سردبیر:»! آثار تولیدی همه همکاران، باید با راهنمایی ها، رفع نقایص و نظارت و ارائه راهبرد های مشخص سردبیر در مسیر حرفه ای قرار گرفته و آنگاه مجال انتشار یابند. متاسفانه برخی اغلاط املایی، انشایی و ویراستاری، عنوان بندی و قالب سازی در آثار دوستان به چشم می خورد که با اندک توجه سردبیران محترم، می توانست در سطح حرفه ای تر و حتی سطح ملی ارائه گردد.
۴٫ تیتر، به عنوان پیشانی و تابلوی سردر یک نوشتار مطبوعاتی، نیازمند اندیشه ورزی، همکاری و صرف وقت و انرژی است اما در برخی آثار متاسفانه حتی بدیهی ترین اصول و الفبای تیترنویسی نیز کمتر توجه شده است. لازم است با برگزاری دوره های آموزش حرفه ای و مهارت افزایی، قالب ها و الگوهای مشخص تیترنویسی مورد باز آموزی قرار گیرد.
۵٫  سر مقاله، به عنوان رویکرد اصلی و موضع گردانندگان یک رسانه، کمتر مورد توجه قرار گرفته و جایگاه آن،گاه با یک یادداشت معمولی، دل نوشته و حتی انشاء مدرسه ای اشتباه گرفته شده است. همه رسانه ها چه مکتوب و چه دیجیتال باید به این ژانر مهم رسانه ای مزین و مسلح شوند که نشان دهنده موضع گیری شفاف، تاثیرگذار و حتی راهبردی یک رسانه محلی در قبال رویدادهای روز جامعه و تحولات ملی است.
۶٫ در بخش عکس و تصویر و فیلم باید همگان به این اصل باور کنیم که”آنجا که واژگان از بیان و وصف واقعیت ها جا می مانند تصاویر سخن می‌گویند». لازم است به جای به تصویر کشیدن پرتره مدیران و مسئولان و تهیه آلبوم های عکس تبلیغاتی از آنها به انعکاس و ثبت تصاویر زنده، واقعی و فیلم از واقعیت های جامعه، معضلات، مشکلات، موفقیت ها، دردها، زخم ها، افتخارات و انتقادات جامعه بومی و محلی خود بپردازیم.
۷٫  یکی از مهمترین رسالت های رسانه ای در کنار اطلاع رسانی، انتقاد صریح، شفاف کارآمد در عین رعایت اصول اخلاقی است. رسانه و نوشتاری که از عنصر حساس و مهم انتقاد خالی باشد هرگز به پویایی و تعالی و مخاطب پسندی دست پیدا نخواهد کرد. همه فعالین رسانه ای باید به چارچوب های یک انتقاد حرفه ای و اثربخش و عاری از کینه و غرض ورزی آشنا شده و آثار خود را با این رویکرد مخاطب پسند و در عین حال سازنده، که برآمده از اصل مبرهن دینی و شرعی یعنی «امر به معروف و نهی از منکر» می باشد همراه سازند.
در کنار این موضوع، لازم است صاحب منصبان، مسئولان و مدیران، ظرفیت نقدپذیری خود را بالا برده و با پاسخ های مسئولانه به مطالبات مردمی و رسانه ای در راه پیشبرد اهداف عالیه جامعه اسلامی گام بردارند.
در پایان یک بار دیگر ضمن تبریک کسب موفقیت به برگزیدگان این جشنواره، هیات داوران خاضعانه اعلام می کند در انتخاب برخی آثار به لحاظ نزدیکی امتیازات با چالش ها و تردیدهای بسیار مواجه بوده است. بنابراین با داوری های چندلایه و چندمرحله ای تلاش نمود تا حقی از کسی ضایع نگردد بنابراین عدم انتخاب سایر دوستان در این رقابت تنگاتنگ، نافی توانمندی، استعداد و انگیزه سایر دوستان نیست. در پایان برای همه فعالین رسانه ای مخلص که با تلاش جهادگونه خویش نقش ارزنده ای در اطلاع رسانی و حقیقت جویی ایفا می‌کنند آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

هیات داوران هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی/ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲
داوران بخش آثار مکتوب: محمدامین خوش نیت، غلامرضا سیفی، پیمان پاکزاد، پویا خوش پیمان، رویا سلمانی
داوران بخش عکس: صابر قاضی، سعید قاسمی، مهدی ایمانی
داور آثار چندرسانه ای: مرتضی مقدس
داور بخش طرح و گرافیک: فرزاد نریمان زاده
داور بخش کاریکاتور: فرهاد رحیم قراملکی