بازگشت سنت «گذرچی» به محلات تبریز
بازگشت سنت «گذرچی» به محلات تبریز

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: ۶۴ نقطه و محل در تبریز با نظارت و حمایت فراجا، دارای نگهبان محله هستند و ۲۶۴ محله پرخطر نیازمند حضور نگهبان محله نیز شناسایی شده است.

به گزارش عصرتبریز، از قدیم الایام در برخی خیابان ها یا محلات شخص یا افرادی به عنوان شبگرد، گذرچی یا همان نگهبان محله برای پیشگیری از ورود سارقان و تامین امنیت آن محله یا خیابان توسط اهالی استخدام می شدند.

این اقدام بازدارندگی بسیاری در پیشگیری از سرقت و تامین امنیت محله داشته و البته هرچند به صورت محدود اما در برخی محلات وجود داشته و اهالی برخی محلات برای تامین امنیت محله، ساختمان یا یک گذر با هماهنگی اقدام به استخدام نگهبان می کنند.

با توجه به توسعه جوامع و طبیعتا افزایش جرایمی همچون سرقت در شهرها مخصوصا در آذربایجان شرقی که “جزو جرایم اولویت دار استان است”در کنار فرهنگ سازی برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت، این مساله به یکی از ضروریت جامعه تبدیل شده است.

و بر اساس اهمیت موضوع و پیشگیری از آسیب ها و جرایم سنت نگهبان محله یا همان به اصطلاح گذرچی و شبگرد با نظارت نیروی انتظامی احیا شده و در حال حاضر طبق گفته سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی” ۶۴ نقطه و محله در شهر تبریز دارای نگهبان محله هستند.”

همچنین “۲۶۴ نقطه و محله پرخطر نیازمند حضور نگهبان محله در شهر تبریز شناسایی شده است” و قطعا احیای موضوع نگهبان محله در تامین امنیت و پیشگیری از وقوع جرایم مخصوصا سرقت ئر محلات بسیار موثر خواهد بود.