تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و علت سرخ شدن آن + عکس
تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و علت سرخ شدن آن + عکس

در سال آبی جاری بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب به‌ویژه در سه ماهه فصل بهار به دریاچه ارومیه وارد شده و غلظت نمک دریاچه ارومیه از شرایط فوق اشباع در فروردین ماه به کمتر از ۲۸۰ گرم در لیتر کاهش پیدا کرده است.

عصر تبریز: مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی طی مصاحبه با روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی به تشریح وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، دوستی رضایی ضمن تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت:  مطابق بررسی های بعمل آمده، بازدیدهای محلی و پایش مستمر تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۸۹متر از سطح دریاهای آزاد می باشد که نسبت به مشابه سال گذشته (۱۲۷۰/۳۰) افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

سرخ شدن دریاچه ارومیه

وی در خصوص خبرهای مربوط به سرخ شدن آب دریاچه ارومیه که در روزهای اخیر عنوان شده بود، گفت: در سال آبی جاری بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب به‌ویژه در سه ماهه فصل بهار به دریاچه ارومیه وارد شده و غلظت نمک دریاچه ارومیه از شرایط فوق اشباع در فروردین ماه به کمتر از ۲۸۰ گرم در لیتر کاهش پیدا کرده است.

دوستی‌رضایی ادامه داد: از سوی دیگر به‌خاطر افزایش مواد مغذی ورودی از رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه جلبک‌های تک سلولی، باکتری‌ها و حتی آرتمیا، بستر مناسب برای فعالیت‌های خود را پیدا کردند که در روزهای اخیر به‌دلیل افزایش تبخیر از سطح دریاچه ارومیه و افزایش غلظت نمک به بیش از ۳۴۰ گرم در لیتر جلبک‌ها و باکتری‌های موجود برای مقاومت در مقابل شوری، موادی را در خود تولید می‌کنند که به رنگ قرمز است.

سرخ شدن دریاچه ارومیه

وی تصریح کرد: افزایش فعالیت آرتمیا در پهنه آبی دریاچه ارومیه نیز با دارا بودن رنگ سرخ از علت‌های اصلی سرخی دریاچه ارومیه به‌شمار می‌آید.