به گزارش عصرتبریز، محمدرضا روشنی، در نشست خبری سازمان شبکه حمل ونقل شهرداری تبریز با موضوع مطالعات طرح جامع حمل ونقل وترافیک شهر تبریز، با اشاره به یکی از مهمترین مطالبات شهروندان یعنی موضوع ترافیک، افزود: ترافیک دغدغهای است که هر فرد با دیدگاه شخصی خود به آن نگاه میکند، اما آنچه اهمیت دارد، نگرش عمومی مردم بوده و شهرداری موظف است رضایت آنان را جلب کند.
روشنی با تاکید بر اینکه ترافیک نه تنها یک معضل اجتماعی، بلکه یک مسئله مهم اقتصادی برای شهر است، گفت: امروزه اکثر مردم با خودروهای شخصی تردد میکنند و در کشور ما که سوخت به صورت یارانهای است، هزینههای زیادی در این زمینه صرف میشود.
وی به اهمیت توسعه تاسیسات حملونقل در مناطق کمتر توسعهیافته پرداخت و تاکید کرد: مطالعات صورتگرفته بر مبنای عدالت بوده و برای توسعه یک منطقه باید تاسیسات حملونقلی گسترش یابد.
او همچنین به نقش دانشگاهها در مدیریت حملونقل اشاره کرده و گفت: دانشگاهها میتوانند کمکهای زیادی به ما بکنند و باید از ظرفیتهای علمی آنها بهره کافی ببریم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تبریز، از استفاده هوش مصنوعی در مطالعات ترافیکی خبر داد و افزود: در حال حاضر ما از هوش مصنوعی نیز بهرهمند شدهایم که در دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد.
به گفته معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تبریز، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران، سیستم حملونقل است و اگر شهرها به سیستم حملونقل پاک و ایمن دست پیدا کنند، میتوانند به بهبود اقتصاد شهری و محیط زیست نیز کمک کنند.
وی در آخر اظهار کرد: رضایت مردم، بهترین معیار برای سنجش موفقیت در این زمینه است.
در حاشیه این نشست، محبوب عبداللهپور، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری تبریز، با استناد به نظرسنجیهای انجامشده اظهار داشت: یکی از مهمترین مطالبات مردم، موضوع ترافیک است.
او با اشاره به آمار تصادفات درونشهری، گفت: روزانه ۷۰۰ تصادف شهری در تبریز رخ میدهد که بهعنوان یک معضل جدی باید به آن پرداخته شود؛ از همه نگرانکنندهتر این است که هر دو روز یک نفر بر اثر تصادفات خودرویی جان خود را از دست میدهد.
عبداللهپور به برخی از مشکلات قانونی اشاره کرد و افزود: در بحث قوانین بالادستی، مشکلاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: بدون عارضهسنجیهای ترافیکی، برخی مناطق مسکونی به مشاغل اختصاص داده میشوند که مشکلات زیادی ایجاد میکند. همچنین در بحث پارکینگ، متاسفانه هیچ سرمایهگذاری علاقهمند به ورود به این حوزه نیست.
او تاکید کرد: ۸۰ درصد پارکینگهای حاشیهای توسط اصناف اشغال شده و برای شهروندان ظرفیت کافی باقی نمیماند.
عبداللهپور همچنین با اشره به کمبود دادههای دقیق درباره ترددهای شهروندان، بیان کرد: اگر اطلاعات دقیقی از زمان و مسیر سفرهای مردم داشته باشیم، میتوانیم خدمات حملونقل عمومی را بهطور بهتری برنامهریزی کنیم.
او به عنوان مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری تبریز، از اینکه تبریز همچنان در تدوین طرح جامع ترافیکی خود با مشکل روبرو است، ابراز تاسف کرد و گفت: در حالی که برخی کلانشهرها چندین طرح جامع ترافیکی خود را اجرا کردهاند، ما هنوز در این مرحله به مشکل برخورد کردهایم.
در پایان، عبداللهپور از شهروندان درخواست کرد که با ارائه آمار دقیق و اعتماد به شهرداری، در بهبود خدمات حملونقل همکاری کنند.