تبریز به ۲۰ مدرسه ۱۲ کلاسه جدید نیاز دارد
تبریز به ۲۰ مدرسه ۱۲ کلاسه جدید نیاز دارد
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در جلسه مدیران مدارس ناحیه ۴ تبریز با اشاره به مورد قبول نبودن تراکم دانش آموزان در برخی مدارس گفت: بر اساس برآورد حاصله، ۲۰ مدرسه ۱۲ کلاسه جدید در تبریز مورد نیاز است.

به گزارش عصرتبریز،مسعود سعادتی در این جلسه که صبح روز چهارشنبه ۱۰ بهمن در مدرسه آیت الله طالقانی ناحیه ۴ تبریز برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های بی وقفه مدیران مدارس اظهار کرد: معتقدم اصلی‌ترین عنصر موثر در پیشبرد برنامه‌های دستگاه تعلیم و تربیت، مدیر مدرسه است.

وی افزود: اجرای تصمیم‌ها و تمامی سیاست گذاری‌ها بر عهده مدیر مدرسه است و باید ضمن آگاهی از دغدغه‌های شما عزیزان، ارتباط تنگاتنگی بین ستاد و مدرسه وجود داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان، برخی از موضوعات مطرح از طرف مدیران مدارس از جمله موضوع ساعت موظفی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در این زمینه بر اساس بخش نامه‌های موجود است و تصمیم سلیقه‌ای نیست؛ با توجه به دغدغه و پیگیری شما عزیزان در زمینه رفع موانع و چالش های مدارس، مذاکرات مستمری با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم.

سعادتی افزایش تراکم کلاسی که یکی از دغدغه مدیران مدارس بود را یکی از موضوعات اولویت دار برای دستگاه تعلیم و تربیت استان عنوان نمود و گفت : تا سال ۱۴۰۲ شروع ساخت مدارس در تبریز به شکل مشارکتی با خیران ممنوع بود؛ اما با توجه به نیاز اساسی تبریز به ساخت مدارس جدید این مصوبه بعد از سال‌ها لغو گردید و در حال حاضر رایزنی‌های جدی با خیرین مدارس برای شروع پروژه‌های مشارکتی بین دولت و خیران در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه میزان مدارس تخریبی در تبریز نسبت به دیگر مناطق استان بیشتر است، گفت: با توجه به افزایش جمعیت در بخش‌هایی از کلانشهر تبریز، از روی اجبار آموزش و پرورش نواحی مجبور شده‌اند ضمن افزایش تراکم کلاسی، مدارس را به شکل شیفت‌های صبح و بعد از ظهر اداره کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: تراکم ۸/۷ درصد کلاس ها در استان بالاتر از ۳۵ نفر است که فراوانی در مقطع ابتدایی بیشتر می‌باشد، اما با توجه به محدود بودن کلاس‌ها در مدارس فنی و حرفه‌ای در ۱۳ درصد کلاس‌ها این مدارس تراکم بالای ۳۵ نفر می‌باشد که با توجه به افزایش علاقمندان به تدریس در شته‌های فنکا، نیاز به مدارس و کارگاه‌های جدید در فنی و حرفه و کاردانش جدی‌تر است.

سعادتی با انتقاد از فضای برخی مدارس غیردولتی گفت: این آمادگی را داریم هرکسی می‌خواهد مدرسه بسازد و به شکل غیر دولتی اداره کند، کمک حداکثری نماییم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: برخی ضرورت‌ها امروز در کف مدارس وجود دارد که باید مدیران مدارس توجه جدی به این مسئله‌ها داشته باشند، که یکی از این موضوعات مهم، بهبود نتایج آزمون‌های نهایی است که متاسفانه در برخی مدارس نتایج به دست آمده اصلا قابل قبول نیست.

وی افزود: مدیران ما باید تحلیل آماری دقیقی از نتایج آزمون‌های نهایی داشته باشند و نقاط ضعف را تقویت کرده و از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببرند.

سعادتی در ادامه از کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی بر اساس غربالگری های به عمل آمده خبرداد و گفت: حتی آمار کم نیز در این زمینه قابل قبول نیست و مدیران مدارس در این زمینه باید جدیت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل دستگاه تعلیم و تربیت استان با انتقاد از تدریس معلمان تخصصی در رشته‌های دیگر اظهار کرد: این مسئله اصلا قابل قبول نیست و با وجود پیگیری‌های به عمل آمده گاهی شاهد هستیم، توجه کافی صورت نگرفته و قطعا برخورد جدی با افراد متخلف در این زمینه صورت خواهد گرفت.

سعادتی در ادامه ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر گفت: امروز جنگ نرم برای همه ما ملموس است و نوجوانان و جوانان ما در معرض شدید ترین فضاسازی‌های رسانه‌ای هستند،از این رو باید با برنامه‌های متنوع هویت ایرانی اسلامی را بیش از پیش در بین دانش آموزان احیا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: در گرامیداشت دهه مبارک فجر، برنامه‌ها حتما دانش آموز محور باشند و فرصت فعالیت را برای تشکل‌ها ایجاد نمایید؛ با توجه به همزمانی دهه مبارک فجر و اعیاد شعبانیه انتظار می‌رود که برنامه‌های خلاقانه‌ای توسط شما عزیزان تدوین گردد و به افزایش نشاط اجتماعی و هویت بخشی به دانش‌آموزان توجه جدی صورت گیرد.