وضعیت کارخانه الیاف شیشه مرند و رفع شبهه ها
وضعیت کارخانه الیاف شیشه مرند و رفع شبهه ها

از زمان کارخانه الیاف شیشه مرند مدت کمی می گذرد و نباید اخبار آن با ناامیدی و یاس شما عزیزان پیگیری شود، به ویژه اینکه بار دیگر تاکید می شود که کارخانه الیاف شیشه مرند یک پروژه کاملا ملی است.

عصر تبریز: این نوشته در راستای پاسخ به رفع شبهه های همزبانان و نگرانی ها آنها درباره «کارخانه الیاف شیشه مرند» است که طی دو دهه اخیر احداث یک کارخانه بزرگ همواره یکی از مهمترین دغدغه های آن را شکل داده است که این ناشی از عرق و تعصب آنها به آینده منطقه، شهر و جوانان بوده است که در جای خود بسیار قابل تقدیر است.

 

لامپ تصویری مرند

بعد از عدم محقق شدن کارخانه لامپ تصویری مرند، احداث کارخانه های بزرگ یکی از خواسته ها و مطالبات اصلی خطه آذربایجان و به ویژه شهرستان مرند بود. همین امر نیز در طی این چند سال اخیر منجر شد تا خبر هرگونه احداث کارخانه بزرگ با بی اعتنایی مردم رو به رو شود. در سال ۱۳۹۲ بود که خبر احداث کارخانه الیاف شیشه مرند مطرح شد و بسیاری از مردم آن را با «گروه صنعتی عالم آرا» فعلی که جایگزین لامپ تصویری شد به اشتباه گرفتند، چرا که بعد از منتفی شدن احداث کارخانه لامپ تصویری (که اولین بار خبر آن در سال  ۱۳۷۸- ۱۳۷۹ مطرح شد) صحبت های مبنی بر جایگزینی کارخانه لامپ تصویری با تولید پشم شیشه در شهر شد و بر همین اساس برخی از اهالی شهر در حال حاضر «الیاف شیشه مرند» را با «پشم شیشه» یکی دانسته اند و همچنان نسبت به احداث آن نگران و ناامید هستند.

 

گروه صنعتی عالم آرا

همزبانان عزیز، در حال حاضر گروه صنعتی عالم آرا – مستقر در محل لامپ تصویری سابق در منطقه توریستی یام – در نهایت با تلاش مدیریت جدید جناب آقای مهندس شهبازی در حوزه لوله های grp به مرحله تولید رسیده و خوشبختانه تعدادی از جوانان شهر در آن مشغول به اشتغال شده و اساسا قرار نیست در گروه صنعتی عالم آرا واقع در «منطقه یام» پشم شیشه تولید شود.

 

ناحیه صنعتی زنوز

«کارخانه الیاف شیشه مرند» واقع در «ناحیه صنعتی زنوز» خواهد بود و طرح جایگزینی برای پشم شیشه یا لامپ تصویری واقع در منطقه یام نیست. این کارخانه یک پروژه کاملا ملی و به تعبیری «مگاپروژه» است که طرح آن ابتدا توسط «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» تدوین و با موافقت «وزارت صنعت، معدن و تجارت» روبه رو شد.

 

دلایل انتخاب

همان طور که اشاره شد کارخانه الیاف شیشه یک پروژه کاملا ملی و اولین کارخانه ایران در صنعت الیاف شیشه است و «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» با توجه به عدم وجود تولید کننده مطرح در داخل کشور و در راستای تولید الیاف شیشه با کیفیت در داخل کشور به منظور پاسخگویی به نیاز داخلی و جلوگیری از خروج ارز جهت واردات این محصول، ناحیه صنعتی زنوز را به دلایل فنی من جمله، وجود مواد معدنی مورد نیاز برای تولید الیاف شیشه و… انتخاب کرد.

 

مصرف کنندگان

در حال حاضر تقریبا تمام نیاز داخلی به الیاف شیشه توسط الیاف وارداتی (اکثراً چینی) تأمین می‌گردد. ظرفیت این واحد تولیدی تولید سالانه  ۳۰۰۰۰ تن انواع الیاف شیشه خواهد بود، که تولید کنندگان لوله  GRP (من جمله گروه صنعتی عالم آرا)، تولید کنندگان عایق های رطوبتی (ایزوگام)، تولید کنندگان قطعات کامپوزیتی فایبرگلاس از جمله مصرف‏کنندگان عمده‌ آن خواهند بود. همچنین الیاف شیشه در بسیاری از صنایع دیگر چون، کشتیرانی، پزشکی، خودروسازی و….. کاربرد دارد.

 

امیدواری به آینده

از زمان کارخانه الیاف شیشه مرند مدت کمی می گذرد و نباید اخبار آن با ناامیدی و یاس شما عزیزان پیگیری شود، به ویژه اینکه بار دیگر تاکید می شود که کارخانه الیاف شیشه مرند یک پروژه کاملا ملی است و در راستای اقتصاد مقاومتی و رفع بخشی از بیکاری جوانان شهر با جدیت «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» و «شرکت الیاف شیشه مرند» در حال پیگیری است. گفتنی است، شرکت گسترش الیاف شیشه مرند در قالب شرکت سهامی خاص در تاریخ ۲۰/۰۸/۹۲ در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان تبریز به ثبت رسیده و قرارداد احداث کارخانه تولید الیاف شیشه و تفاهم نامه توسعه ای صنایع کامپوزیتی بین «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران»، «شرکت گسترش الیاف شیشه مرند» و «شرکت CNBM چینی» در تاریخ ۲۷/۰۷/۱۳۹۴ به امضا رسیده است. بنابراین از زمان انعقاد احداث این کارخانه بزرگ و عظیم یکسال هم نمی گذرد و برای فراهم آوردن مقدمات یک کارخانه در سطح کشور و خاورمیانه این زمان خیلی ناامید کننده نیست.

نگارنده: رحمت مهدوی دانش آموخته ارشد علوم سیاسی