یادداشت؛ تبخیرِ تدبیر!/ محقق نشدن کامل۳ وعهده مهم رییس جمهور، پاشنه آشیل دولت در آذربایجان
یادداشت؛ تبخیرِ تدبیر!/ محقق نشدن کامل۳ وعهده مهم رییس جمهور، پاشنه آشیل دولت در آذربایجان

از مهمترین وعده های انتخابات دولت یازدهم که به نوعی پوشش دهنده خواسته های اکثریت خطه آذربایجان بود می توان به دو وعده مهم، «احیای دریاچه ارومیه» و «تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی» اشاره کرد. همچنین احداث بزرگراه تبریز- مرند – بازرگان نیز یکی از مهمترین وعده های دولت یازدهم محترم در ایام ریاست […]

از مهمترین وعده های انتخابات دولت یازدهم که به نوعی پوشش دهنده خواسته های اکثریت خطه آذربایجان بود می توان به دو وعده مهم، «احیای دریاچه ارومیه» و «تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی» اشاره کرد. همچنین احداث بزرگراه تبریز- مرند – بازرگان نیز یکی از مهمترین وعده های دولت یازدهم محترم در ایام ریاست جمهوری محسوب می‌شود.
این سه وعده مهم پاشنه آشیل دولت روحانی در این خطه خواهد بود، به‌­ویژه اینکه مسولان دولتی خود به صورت علنی از محقق نشده این وعده‌ های گلایه های جدی نموده‌ اند.

عصر تبریز: بدون شک در به روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید»، مردم خطه آذربایجان نقش اساسی داشتند و این رفتار و تصمیم آنها در رو به آوردن به دولت یازدهم، بخاطر وعده‌های مهم انتخاباتی بود که از سوی دولت محترم داده شده بود. در واقع در سال ۹۲ مردم با بهره­گیری از تحلیل­های «هزینه» و «فایده»، وعده های کاندیداهای مختلف را بررسی نموده و در نهایت بر روی دولت تدبیر و امید متفق­القول شدند.
در آستانه اتمام دوره یازدهم ریاست جمهوری با بررسی مهم­ترین وعده های انتخاباتی به ‌نظر می ‌رسد که این وعده ها در آستانه «تبخیر شدن» هستند و نیاز به جوشاندن «دیگ تدبیر» برای «بازگشت امید» به چشم­های پر انتظار مردم است.
برای بازگشت امید مجدد به مردم در این مدت کم تا انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بازنگری اساسی در «تدابیر اتخاذ شده»، پیگیری مداوم و نتایج «عینی»، «عملی» و «مشخص» وعده های داده شده می تواند نقش مهمی داشته باشد و آنها را در تصمیم مجدد یاری کند!
دولت یازدهم را که در حال حاضر برخی از صاحب­نظران قدرت بی منازع رقابت­های انتخابات دوره «دوازدهم ریاست جمهوری» می­دانند، آنچه را که در رسیدن به این هدف یاری خواهد کرد، «متغییرهای مختلف انتخاباتی» است. از مهم ترین متغییرها، وعده های انتخاباتی است.
محقق نشدن این وعده ها حتی ممکن است مردم را به شکل “معناداری” به سمت «کاندایدایی که کمترین شانس پیروزی» را دارد سوق دهد، تا بدین شکل برای اولین بار به شکلی «متفاوت» و «معنادار» به‌­طور همزمان «اعتراض» و اهمیت و وزنه «رای» خود در ایام انتخابات را نشان دهند.
از مهمترین وعده های انتخابات دولت یازدهم که به نوعی پوشش دهنده خواسته های اکثریت خطه آذربایجان بود می توان به دو وعده مهم، «احیای دریاچه ارومیه» و «تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی» اشاره کرد. همچنین احداث بزرگراه تبریز- مرند – بازرگان نیز یکی از مهمترین وعده های دولت یازدهم محترم در ایام ریاست جمهوری محسوب می‌شود.
این سه وعده مهم پاشنه آشیل دولت روحانی در این خطه خواهد بود، به‌­ویژه اینکه مسولان دولتی خود به صورت علنی از محقق نشده این وعده‌­های گلایه­‌های جدی نموده‌­اند. بدون شک بسیاری از افراد که در تلاش برای پیروزی شدن رقیب دولت یازدهم دست به کار خواهند شد، نهایت استفاده و شاید سو استفاده را از «محقق نشدن کامل» این سه وعده مهم خواهند برد، بدون آنکه به کوتاهی­‌های خود اشاره کنند.
هستند بسیاری از افرادی که در خیال تصدی جایگاه وزارت یا استانداری در دولت بعدی خیلی زود به تکاپو افتادند و مصاحبه های زیادی را به راه انداختند! غافل از اینکه خود نقش عمده­ای در بسیاری از مشکلات و کوتاهی‌­های به­‌وجود آمده بر عهده دارند.

 

 

احیای دریاچه ارومیه
هر چند در این زمینه اقدامات مثبتی انجام شده است و با اجرای طرح‌­های مختلف ستاد احیای دریاچه ارومیه در دو سال گذشته به اهداف طرح که همانا تثبیت وضعیت دریاچه شور ارومیه بوده، محقق شده است، اما در حال حاضر به گفته آقای دکتر عیسی کلانتری، دبیر کارگروه و مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه، عملیات احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اخیرا در همایش آگاه سازی عمومی از چالش های آب در حوضه دریاچه ارومیه، در سلماس با انتقاد از تخصیص ندادن اعتبارات مورد نیاز طرح های احیای دریاچه ارومیه افزوده است: از ابتدای سال تاکنون اعتباری برای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه پرداخت نشده است.
کلانتری با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید با عاملان این موضوع برخورد و تعیین تکلیف کند، افزوده است که «عمل نکردن به تعهدات دولت یازدهم موضوع تحقق شعار رییس جمهور مبنی بر احیای دریاچه ارومیه به هر قیمتی را به خطر انداخته است». وی در ادامه افزوده است که «احیای دریاچه ارومیه همچون طرح احداث راه آهن نیست که یک روز فعال و یک روز تعطیل شود و نمی ­توانیم منتظر دکتر نوبخت و وزیر اقتصاد باشیم و ببینیم پول می­دهند یا نه؟»

 

 

فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی:
یکی از مهم ترین، بزرگترین و عینی ترین وعده ‌های انتخاباتی چند دوره اخیر به مناطق ترک نیشین تأسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی از سوی دولت یازدهم در جریان رقابت­‌های انتخاباتی بود. بسیاری از مردم و فعالین مدنی معتقدند، دکتر روحانی در جریان سفر انتخاباتی خود به شهرهایی چون ارومیه و تبریز، نه وعده تاسیس «بنیاد فرهنگ و هنر زبان آذری»، بلکه قول تاسیس «فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی» را نه به مردم استان آذربایجان شرقی، بلکه به کل مردم آذربایجان داده و علاوه بر آن از اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی و در نتیجه تحصیل به زبان ترکی در شهرهای آذربایجانی در صورت انتخاب به عنوان یازدهمین رئیس جمهور ایران خبر داد و با تکیه بر همین وعده های انتخاباتی توانست اعتماد اکثریت مردم آذربایجان را نسبت به خود جلب و با رای بالای چند میلیونی آنها راهی پاستور شود.
اینکه قول دولت یازدهم تأسیس «فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی» بود یا «بنیاد فرهنگ و هنر زبان آذری» در حال حاضر خیلی محل بحث نیست، یک واقعیت عینی، این است که مردم رضایت چندانی از بنیاد مذکور ندارند چرا که معتقدند هیچ نشانی از مقوله مهم و حیاتی «زبان» در نام «بنیاد فرهنگ و هنر آذری» به چشم نمی­‌خورد؟

 

 

آزادراه تبریز – مرند – بازرگان
احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبریز – مرند – بازرگان یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در سفر به آذربایجان‌شرقی بود که بعد از ۱٫۵ سال خبر از عدم موافقت سرمایه‌گذار خارجی با سود مشارکت مورد نظر در احداث آزادراه تبریز – بازرگان خبر می‌رسد.
اهمیت این آزاد راه به قدری بود همانند بحث احیای دریاچه ارومیه بالاترین مسئول مربوطه به آن واکنش نشان داده است. در این ارتباط جناب آقای دکتر جبارزاده، بالاترین مقام  اجرایی استان و نماینده عالی دولت در استان با انتقاد از سنگ‌اندازی برخی‌ها در مسیر اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، آن را جفا دانسته و اعلام کرده است: «همه دستگاه‌های استانی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی حداکثر تلاش خود را انجام داده‌اند و ادامه راه منوط به همکاری دستگاه‌های ملی است.»
استاندار محترم، با اظهار گله‌مندی از عدم همکاری بدنه برخی از وزارتخانه‌ها در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در استان، گفت: اگر همکاری دستگاه‌های ملی با استانی انجام می‌شد در سه سال گذشته طبق پیش‌بینی‌ها سه میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی انجام می‌شد. همچنین وی اظهار کرد: «سرمایه‌گذاران خارجی که به استان جذب‌شده‌اند هیچ‌کدام برای واردات کالای ساخته‌شده نیست، بلکه برای کار عمرانی است، اما متاسفانه برخی شیطنت‌ها وجود دارد تا این کار انجام نشود.»
البته موارد بی شمار دیگری چون بیمارستان ۳۰۴ تخت خوابی مرند، راه آهن تبریز – میانه، وضعیت کارخانه ماشین سازی، تکمیل ورزشگاه یادگار امام، راه آهن اردبیل – میانه، جاده تبریز – اهر، تکمیل آزادراه مراغه – هشترود، مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی ولی عصر(عج) بناب، ناحیه صنعتی زنوز و….. همچنین طرح­های نیروگاهی نیز کوتاهی­های جدی دیده می شود، به طوری که در این ارتباط جناب آقای پورمهدی معاون محترم عمرانی استانداری آذربایجان شرقی لب به انتقاد گشوده و بیان کرده «در بحث تامین انرژی نیز، با سرمایه گذاران خارجی وارد مذاکره شدیم که در نهایت با یک سرمایه گذار خارجی برای تامین ۳ هزار مگاوات برق به توافق رسیدیم اما متاسفانه این طرح نیز از سوی تهران، تقسیم بندی و مثل گوشت قربانی بین استان های مختلف توزیع شد».
امید است در این فرصت کم، دولت محترم با بازنگری اساسی در راهکارهای محقق شدن وعده­های انتخاباتی خود زمینه هرچه پرشور کردن رقابت­های انتخاباتی دوره دوازه دهم ریاست جمهوری را فراهم آورد.
به قلم: رحمت مهدوی/ دانش آموخته علوم سیاسی