بسیاری از مسئولین از وضعیت زندگی فقرا بی‌خبر هستند!/فقر در کوچه پس کوچه های تبریز جولان می دهد!
بسیاری از مسئولین از وضعیت زندگی فقرا بی‌خبر هستند!/فقر در کوچه پس کوچه های تبریز جولان می دهد!

با گذری کوتاه به این مناطق می توان به عمق فاجعه پی برد، گویی فقر حاشیه‌های شهر را تنگ در آغوش گرفته و مردمانش بی رمق و رنگ پریده دست و پا زنان فریاد می کنند و کمک می خواهند! کوچه پس کوچه‌های اینجا بوی تند نا امیدی و فقر می دهد! عصر تبریز: حاشیه نشینی […]

با گذری کوتاه به این مناطق می توان به عمق فاجعه پی برد، گویی فقر حاشیه‌های شهر را تنگ در آغوش گرفته و مردمانش بی رمق و رنگ پریده دست و پا زنان فریاد می کنند و کمک می خواهند! کوچه پس کوچه‌های اینجا بوی تند نا امیدی و فقر می دهد!

عصر تبریز: حاشیه نشینی به پدیده ای اطلاق می​شود که در محلات فقیر نشین اطراف شهرهای بزرگ به وجود می​ آید و ساکنین این مناطق به علل اقتصادی و اجتماعی نتوانسته اند وارد شهر شوند و از امکانات شهری استفاده کنند و همین طور نسبت به زمینی که در آن اسکان یافته اند هیچ حق قانونی ندارند چرا که دولت آن مناطق را به رسمیت نمی شناسد.
معضل حاشیه نشینی در کنار فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گاهی اوقات زمینه‌ای برای آسیب‌های دیگری است.
حاشیه نشینی در تبریز به یک موضوع و سوژه عادی تبدیل شده است و افزایش روزافزون جمعیت و گسترش جغرافیایی تبریز در کنار عدم توازن توسعه شهری باعث شده نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین به‌صورت کاملا نامناسب، در خانه‌هایی غیرایمن در این کلانشهر زندگی کنند.
با گذری کوتاه به این مناطق می توان به عمق فاجعه پی برد، گویی فقر حاشیه‌های شهر را تنگ در آغوش گرفته و مردمانش بی رمق و رنگ پریده دست و پا زنان فریاد می کنند و کمک می خواهند! کوچه پس کوچه‌های اینجا بوی تند نا امیدی و فقر می دهد!


در این محلات حتی افرادی فاقد شناسنامه هستند! برخی از افراد از شهرستان ها و روستاهای اطراف به این مکان ها مهاجرت کرده و در خانه های نه چندان امن سکنی گزیده اند. بسیاری از جوانان هم درگیر اعتیاد هستند، اغلب مردم این منطقه آنقدر درگیر مشکلات زندگی هستند که به تحصیل فرزندان خود فکر هم نمی کنند!
برخی کودکان و نوجوانان این مناطق به جای نشستن سر کلاس‌های درس و مدرسه به اجبار برای گذراندن زندگی اقدام به کار در خیابان می‌کنند که خود مسئله‌ای به نام کودکان کار و خیابان را بوجود آورده است.
اگر میخواهیم حاشیه های شهرمان چون وصله ناجوری زیبایی شهر را بهم نزند باید شهرداری و ارگانهای دیگر دست به دست هم داده تا این اتفاق نامیمون را با پاک کن جهادی از چهره ی آن  پاک نماییم که اگر همت جمعی باشد این اتفاق شدنی است.
با ماشین که دوری در شهر میزنی اتوبان پاسداران را که رد میکنی حاشیه هایی نا زیبا و دوخته شده بر قامت شهر دلت را می آزارد.
آیا اینجا تبریز است، یا بیقوله هایی به نام سرپناه که اینجا در کنار هم به طور نامرتب شانه به شانه هم داده و کج و مورج بالا رفته اند و آیا کسانی که از این مکان ها وارد کالبد اصلی شهر می شوند به مانند دیگر شهروندان تبریزی قامت راست می کنند یا نه، چون خانه هایشان که وصله ناجور شهر هستند خود را در حاشیه همه چیز می بینند.
کسانی که اینجا زندگی می کنند گاها مرگشان نیز دردسر است. کوچه هایی تنگ و باریک و صعب العبور که برای انتقال اجساد نیز با مشکل روبرو می شوند.


حال شما تصور کنید خدای نکرده فردای روزی اگر زلزله مهیبی این شهر را در نوردد، انتقال زخمی ها و کشته شدگان چگونه انجام خواهد شد؟ کمی تامل و اندکی تفکر و صعه صدر مسئولین را می طلبد تا فکری بحال این حاشیه های رانده در فقر و فلاکت بکنند.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی جزو معدود مدیران ارشد استانی است که از نزدیک در جریان زندگی زیر پوست شهری تبریز قرار دارد.
ای کاش دیگر مدیران نیز بصورت میدانی در جریان وضعیت زندگی فقرا و حاشیه نشینان قرار گیرند، البته کاندیداهای شورای شهر از این قاعده مستثنی هستند! چرا که فقرا و حاشیه نشینان ابزاری برای تبلیغات و شوی انتخاباتی نیستند، آنچه که امروز نیازمند این افراد می باشد یک مدیران جهادی است نه مدیران شعاری!
حتی نمایندگان مجلس نیز در خصوص حاشیه نشینان به مصاحبه بسنده کرده و به خود زحمتی نداده اند تا از نزدیک در جریان فوران زندگی زیر پوست شهری با طعم فقر این محلات قرار بگیرند.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی امروز طی بازدید دوره ای از مددجویان حاشیه نشین تبریز سراغ حاشیه نشینان منطقه یک تبریز رفته و از نزدیک با تعدادی از آنها دیدار و گفتگو کرده است.
محمد کلامی در این راستا از گسترش فعالیتهای فرهنگی در این مناطق خبر داد و افزود: برنامه های فرهنگی بصورت سازمان یافته در مناطق حاشیه نشین اجرا خواهد شد.


وی با اشاره به برنامه های فرهنگی این نهاد در مناطق حاشیه نشین، کمک به ازدواج مددجویان این مناطق، برگزاری اردوهای فرهنگی و زیارتی، برگزاری هیاتهای مذهبی خانگی، ارائه مشاوره های فردی و گروهی، کمک به تحصیل دانش آموزان، دانشجویان و طلاب، حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر مناطق حاشیه نشین، برگزاری برنامه های آموزش خانواده، طرح پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی، ساماندهی اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و خانواده ها …را از جمله این برنامه ها برشمرد.

کلامی افزود: حاشیه نشینی در اطراف شهرها بازتابی از نابرابری های اجتماعی است، و عوامل متعددی موجب شده عده ای در جامعه روز به روز ثروتمندتر و برخی دیگر هر روز فقیرتر گردند.
وی سکونت در حاشیه شهر ها را یکی از نمودهای بارز نابرابری اجتماعی خواند و اضافه کرد: متاسفانه حاشیه شهرها همواره مورد بی مهری بوده و از داشتن حداقل امکانات آموزشی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی محروم می باشند  نتیجه چنین فرآیند رشد شکاف و نابرابری است.
مدیر کل کمیته امداد امام(ره) آذربایجان شرقی گفت: برای اینکه تمام اقشار جامعه  از مواهب توسعه بهره مند شوند باید برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد.

 
بسیاری از مسئولین از وضعیت زندگی فقرا بی‌خبر هستند!
حاشیه نشین ها همواره در حاشیه بوده اند، آنها در حاشیه بی صدا جان می دهند و در این سوی شهر و در نقاط مجلل عده ای نیز غرق در ثروت بوده و با ماشین های میلیاردی در خیابان های شهر فخر فروشی می کنند!
و این روند در گمان برخی از دست اندرکاران به رسم زندگی تعبیه می شود! شاید در نظر برخی از مسئولین دردها و مشکلات بزرگ تر از حاشیه نشینی وجود دارد که اولیت رسیدگی با آنهاست!
برخی از مسئولین نمی دانند که در حاشیه شهر ها چه اتفاقاتی روی می دهد!