گرم شدن هوا و هشدار وقوع آتش سوزی مراتع استان آذربایجان شرقی
گرم شدن هوا و هشدار وقوع آتش سوزی مراتع استان آذربایجان شرقی

سازمان محیط زیست استان با گرم شدن هوا و وقوع آتش سوزی در مراتع و عرصه های جنگلی استان آذربایجان شرقی هشدار داد. عصر: به دلیل افزایش دمای هوا و تراکم گیاهی در مراتع و جنگلهای استان آذربایجان شرقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاعیه ای در خصوص پیشگیری از آتش سوزی در مراتع […]

سازمان محیط زیست استان با گرم شدن هوا و وقوع آتش سوزی در مراتع و عرصه های جنگلی استان آذربایجان شرقی هشدار داد.

عصر: به دلیل افزایش دمای هوا و تراکم گیاهی در مراتع و جنگلهای استان آذربایجان شرقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاعیه ای در خصوص پیشگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگلهای استان صادر کرد.
متن اطلاعیه به شرح زیر می باشد:

۱. از رها سازی مواد شیشه ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)،خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگلها و مراتع خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع گردیده و کانونهای آتش در مناطق ایجاد می نمایند.
۲. در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها خواهد شد.
۳. به هیچ وجه در داخل جنگل ها و مراتع آتش روشن ننمایید و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده نموده و اجاق را با سنگ محصور نمایید.
۴. پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نموده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل(بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها ننمایید.
۵. از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی جدا خودداری نمایید.
۶. از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری نمایید.
۷. از آتش و مشعل بعنوان منبع بعنوان منبع روشنایی در جنگل ها و مراتع استفاده ننمائید بویژه در هنگام راهپیمایی های شبانه.
۸. از بازی کودکان با آتش بویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری نمائید.
۹. از حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری نمائید.
۱۰. از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری نمائید.
۱۱. هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی پرهیز نمائید و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی آنرا به محل کمپ خود انتقال دهید.
۱۲. در هنگام مشاهده آتش سوزی مراتب را با شماره های ۱۸۱۲و ۱۵۴۰ به این اداره کل اطلاع دهید.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی