حوادث جاده‎ای، ریلی و هوایی در ایران ۱۷ برابر حد بین‎المللی/ پرونده قطار تبریز – مشهد همچنان بلاتکیف است
حوادث جاده‎ای، ریلی و هوایی در ایران ۱۷ برابر حد بین‎المللی/ پرونده قطار تبریز – مشهد همچنان بلاتکیف است
نماینده مردم تبریز با بیان اینکه حوادث و سوانح جاده‎ای، ریلی و هوایی در ایران ۱۷ برابر حد بین‎المللی است، گفت: کمیسیون عمران مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه سه بخشی هستند که باید پرونده بلاتکلیف قطار تبریز - مشهد را به سرانجام رسانند.

احمدعلیرضا بیگی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار عصر در خصوص میزان بودجه زیرساختی و عمرانی استان آذربایجان شرقی در سال ۹۷ اظهار داشت: ۹۲ درصد از بودجه سال ۹۷ جاری است و به هزینه های جاری اختصاص دارد و تنها ۸ درصد از این بودجه درکل کشور به پروژه های عمرانی و زیرساختی اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: از سوی دیگر متاسفانه کشور ما همه ساله دستخوش حوادثی از قبیل سیل، زلزله، طوفان و غیره است که مستلزم صرف هزینه جهت بازسازی هستند و نباید این مورد را نادیده گرفت که همین ۸ درصد بخش عمران، نسبت به سال گذشته که ۱۵ درصد بود؛ تقریبا نصف شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با انتقاد از کمبود بودجه بخش عمرانی سال ۹۷ تصریح کرد: متاسفانه در یک کشور در حال توسعه که باید بیشتر هزینه ها صرف توسعه زیر ساخت ها شود؛ بخش عمده بودجه کشور به هزینه های جاری اختصاص یافته که بیشتر این ۹۲ درصد نیز از طریق استقراض تامین می شود.

وی با اشاره به استیضاح سال گذشته وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وزیر راه به نمایندگان استان قول این را داده بود که در هفته دولت سال ۹۶ در بستان آباد سوار قطار خواهیم شد. در جلسه مجمع نمایندگان استان نیز، همین وعده های نافرجام وزیر راه مورد سوال قرار گرفت و وزیر راه در جواب، کمبود منابع را عامل عدم تحقق این پروژه ها عنوان کرد در حالی که آقای نوبخت میزان تخصیص  بودجه عمرانی به استان آذربایجان شرقی را ۱۲۷ درصد اعلام کرده بود به تعبیری بیش از ۱۰۰ درصد.

بیگی افزود: سوالی مطرح بود مبنی بر اینکه حرف کدام یک را باید باور کنیم؟ اما بجای یافتن پاسخ این سوال، متاسفانه موارد حاشیه‎ای همچون بحث مقایسه عملکرد چهار ساله وزیر راه دولت روحانی با وزرای راه و شهرسازی هشت سال دوران احمدی‌نژاد در ادامه این جلسه مطرح شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه در خصوص پرونده قطار تبریز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است، گفت: سه بخش در مورد این حادثه باید ورود کرده و پاسخگو باشند. اول، کمیسیون عمران مجلس که باید نتایج حاصل از بررسی کارشناسی شده این سانحه را به مردم اعلام کند، دوم، دستگاه قضایی است که باید رای صادر کرده و مقصر حادثه را مشخص کند اما پس از گذشت یک سال و نیم هنوز حکمی صادر نشده است و ضلع سوم این مثلث، دولت است که باید مقصرینی که عملکرد آن ها سبب بروز این حادثه شده است را اعلام و مجازات کند.

بیگی یادآور شد: حال چند سوال مطرح است؛ چند نفر از مسببین این سانحه اخراج شده‎اند؟ و یا چه تعدادی تنبیه و به کمیسیون اداری معرفی شده‎اند؟ آیا غیر از این است که بیشتر این افراد ارتقا یافته‎اند؟ افرادی که باعث خون مردم آذربایجان هستند نه تنها مجازات و مواخذه نشدند بلکه کماکان در رده های مختلف مدیریتی حضور دارند.

وی ادامه داد: با این شرایط نمی شود انتظار داشت که چنین حادثه‌هایی بازهم رخ ندهد. نمونه بارز آن، سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج است که مشخص شد مسافران این پرواز بیمه نبودند. جای بسی تاسف دارد که شاهد چنین مسایلی در کشورمان هستیم بطوریکه در دور افتاده ترین کشورها که نظامات بین‎المللی نیز ندارند شاهد چنین مواردی نیستیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با تاکید بر اینکه پرونده قطار تبریز – مشهد بلاتکلیف مانده بیان کرد: در مورد آقای بقایی قوه قضاییه نشان داد کی طی چند روز می تواند حکم صادر کند اما در خصوص مفاسد اقتصادی و همین پرونده قطار تبریز – مشهد همچنان بلاتکیف مانده‎اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزارت راه مدعی است سامانه های متعدد برای امنیت و تضمین سلامت سفر ایجاد کرده اما حوادث و سوانح جاده‎ای، ریلی و هوایی ایران ۱۷ برابر حد بین‎المللی است. پس می‎توان نتیجه گرفت اگر که این سامانه ها ایجاد و خریداری شده‎اند، مشکل در مدیریت است در غیر اینصورت چنین ادعا هایی درست نیستند.

انتهای پیام/