رها سازی ۳۷ میلیون متر مکعب آب سدها به دریاچه ارومیه
رها سازی ۳۷ میلیون متر مکعب آب سدها به دریاچه ارومیه

عصر تبریز: ۳۷ میلیون متر مکعب آب از سدها امروز به دریاچه ارومیه رها سازی شده است. مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی در کارگاه آموزشی دریاچه اورمیه در شهر ملکان گفت : این آبها در راستای طرح نجات دریاچه ارومیه از سه سد در استانهای آذربایجان غربی و شرقی رها شده است. ساعی افزود : […]

عصر تبریز: ۳۷ میلیون متر مکعب آب از سدها امروز به دریاچه ارومیه رها سازی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی در کارگاه آموزشی دریاچه اورمیه در شهر ملکان گفت : این آبها در راستای طرح نجات دریاچه ارومیه از سه سد در استانهای آذربایجان غربی و شرقی رها شده است.

ساعی افزود : با توجه به اینکه بخشی وسیعی از دریاچه خشک شده است روز به روز ریزگردها در حال افزایش است و خطرات زیادی را متوجه استانهای همجوار دریاچه ارومیه کرده است .

وی گفت : این ریز گردها می تواند تا شعاع ۱۰۰کیلومتری و تا نزدیکی تهران نیز حرکت کند و در صورتی موافق وزش باد حرکت کند می تواند بسیاری از استانها را در برگیرد .

وی افزود : عزم عمومی و همگانی نیاز است تا دریاچه اورمیه بیش از این در معرض نابودی قرار نگیرد .

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت : در دوره ۱۰ساله قرار است تراز آبی این دریاچه به ۱۴میلیارد متر مکعب برسد در حالیکه هم اکنون تنها ۲ میلیارد ریال متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد .

در این کارگاه فرماندار ملکان از تشدید برخورد با متخلفین در زمینه حفر چاههای غیر مجاز خبرداد و افزود : در ۴ سال گذشته ۱۲۷چاه غیر مجاز مسدود شده که ۲۷ مورد آن توسط حکم قضایی و بقیه توسط صاحبان چاهها بوده است .

جهانگیر اسکندرزاده گفت : با انسداد این چاهها ۶۵۴ هزار متر مکعب آب به منابع آبی و سفره های زیرزمینی اضافه شده است .

وی همچنین از توقیف ۳۰دستگاه حفاری غیر مجاز خبرداد و افزود : روند انسداد چاههای غیر مجاز ادامه دارد تا از بحران بوجود آمده آب در این شهرستان کاسته شود .