گزارش وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی ها/ باور کنیم آب نیست+ فیلم
گزارش وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی ها/ باور کنیم آب نیست+ فیلم

عصر تبریز: آب را به‌درستی الفبای توسعه نام نهاده و حضورش را مهم‌ترین مؤلفه در پایداری زیست در هر سرزمینی می‌دانند. در ایران، کشوری که بر کمربند خشک جهان (پهنای عرض ۳۵ درجه شمالی) مستقرشده است؛ بی‌شک، گران‌بهاتر از این کالای زیستی وجود ندارد. به‌ویژه اگر بدانیم ایرانیان به‌جای استفاده سالانه از ۲۰ درصد از […]

عصر تبریز: آب را به‌درستی الفبای توسعه نام نهاده و حضورش را مهم‌ترین مؤلفه در پایداری زیست در هر سرزمینی می‌دانند. در ایران، کشوری که بر کمربند خشک جهان (پهنای عرض ۳۵ درجه شمالی) مستقرشده است؛ بی‌شک، گران‌بهاتر از این کالای زیستی وجود ندارد. به‌ویژه اگر بدانیم ایرانیان به‌جای استفاده سالانه از ۲۰ درصد از اندوخته‌های آبی خویش، در طول چند دهه گذشته این رقم را تا ۸۵ درصد افزایش داده و سبب بروز فرآیندهایی مهلک چون کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، نشست زمین و افزایش چشمه‌های تولید گردوخاک بوده‌اند؛ شناسه‌هایی که آشکارا نشان‌دهنده شتاب جریان بیابان‌زایی در ایران است.

تامین آب و مدیریت مصرف در عصر جدید، جامعه بشری را در سخت ترین بوته آزمایش تاریخ پیدایش قرار داده است. آگاهی از اینکه ۲٫۵ درصد منابع آبی جهان شیرین بوده و هفت هزارم درصد آن قابل استحصال می باشد، به اضافه اینکه بر اساس گزارش سازمان ملل در حال حاضر یک میلیارد نفر در جهان از مصرف آب شرب بهداشتی محروم می باشند، ضرورت مدیریت مصرف را بیشتر می کند.

کارشناسان معتقدند در سال ۲۰۲۵ بیش از دو میلیارد نفر در کشورهایی که با کمبود آب مواجهند زندگی خواهند کرد و شرایط گلخانه ای حاکم بر جو کره خاکی، ذخایر برفی موجود را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد و نزولات زمستانی با تغییر ماهیت برفی ذخیره ای خود تبدیل به باران گشته و بدون استفاده، به صورت سیلاب های عظیم از دسترس خارج خواهد شد.

با این اوصاف، زنگ خطر مشکل کم آبی در استان آذربایجان شرقی هم به دلیل خشکسالی های مداوم سالهاست که بصدا درآمده و توجه به استفاده بهینه از مایع حیات را دو چندان کرده است.

هر چند سخن گفتن از کمبود آب در آذربایجان شرقی تا همین یک دهه قبل به دلیل بارش برف های سنگین و باران های سیل آسا، محلی از اعراب نداشت، اما این استان نیز اکنون به جمع مناطق مواجه با تنش آبی در کشورمان پیوسته است.

طبق آمارهای رسمی مسئولان و متولیان امر، سرانه‌ی مصرف آب در تبریز نیز بیشتر از میانگین کشوری است! شبکه استانی سهند نیز با درک این واقعیت ها با پخش گزارشی با عنوان “باور کنیم آب نیست”، اولین قدم در افزایش آگاهی برای شهروندان تبریزی برای زمینه سازی فرهنگ صرفه جویی، هم در مصرف خانگی و هم در بخش کشاورزی را برداشته است که این قدم خود نیازمند تداوم و افزایش برنامه های تولیدی از شبکه استانی و همچنین اختصاص ویژه برنامه ای با موضوع “بحران آب در تبریز” می باشد.

در این گزارش، رنگساز گزارشگر شبکه استانی سهند به سراغ مسئولان آبی استان و همچنین مشترکان پر مصرف و کم مصرف رفته و  جویای نظرات آنها در مورد بحران آب شده است.

امیدواریم با همدلی و همزبانی مسئولین و شهروندان تبریزی در قرن بیست و یکم که به قرن بحران آب مشهور است،  بیش از هر زمان دیگر به صرفه جویی و صیانت از آب به عنوان یک منبع ارزشمند توجه داشته باشیم.