رضایتمندی شهروندان برگ برنده مجموعه مدیریت شهری تبریز
رضایتمندی شهروندان برگ برنده مجموعه مدیریت شهری تبریز

عصر تبریز: تغییر نگرش و افزایش سطح رضایتمندی شهروندان نیاز به تداوم اجرای بهتر امورات در همه بخش های مجموعه شهرداری دارد. شهر تبریز این روزها شاهد اتفاقات مبارکی است هر چند پروژه های مهم شهری و تاثیرات آن بر سهولت تردد و به سامان رسیدن وضعیت عمومی شهر می تواند بعنوان  موضوعی مستقل مورد […]

عصر تبریز: تغییر نگرش و افزایش سطح رضایتمندی شهروندان نیاز به تداوم اجرای بهتر امورات در همه بخش های مجموعه شهرداری دارد.

شهر تبریز این روزها شاهد اتفاقات مبارکی است هر چند پروژه های مهم شهری و تاثیرات آن بر سهولت تردد و به سامان رسیدن وضعیت عمومی شهر می تواند بعنوان  موضوعی مستقل مورد بحث قرار گیرد.

اما از زاویه ای هم می شود به این موضوع پرداخت و آن اهمیت سطح  رضایتمندی   شهروندان است که در اولویت  شاخص  هر توسعه  و کار ی بعنوان  یکی از ملاک ها اساسی و اجتناب ناپذیر نیز در نظر گرفته می شود.

انجام عملیات عمرانی مختلف در شهر تبریز در گذشته و حال چهره این شهر را دگرگون کرده است و چه بسا شهروندان در گوشه و کنار شهر و یا میهمانان شهر تبریز در هر وعده از سفر شاهد تحولات عدیده ای نیز باشند اما آنچه مهم  به نظر می آید، انجام هر پروژه عمرانی با محوریت مردم و شهروندان است، چه بسا بعضا برای اقدامات به خاطر انحراف از اصل خود به اسباب نارضایتی نیز دامن زند و مشکلاتی را برای شهر به وجود آورد.

وضعیت پروژه های عمرانی در شهر و تکاپوی ساخت و ساز علی رغم برخی مشکلات عدیده به خاطر منابع محدود، این مسئله را پر رنگ تر می کند که در انجام پروژه های عمرانی در گوشه و کنار شهر می بایست بر اهمیت مدیریت کلان قضیه واقف بود و به بهترین صورت اهم و مهم را در نظر گرفت در این راستاست که با تزریق به موقع منابع مالی و مدیریت اصولی کار را می توان به نحو  شایسته پیش برد.

مجموعه بزرگ شهرداری تبریز اکنون  با مدیریت توانمند خود در سال ۹۴ پروژه‌ های مهمی را در کمتر از موعد زمانی پیش بینی شده تقدیم شهروندان نموده است و می توان ادامه این اتفاقات  که  از اهمیت بسزایی  نیز برخوردار  است و بعضا بعنوان آرزوی چندین ساله شهروندان نیز  از آن یاد می شود در نظر داشت  و چه بسا اولویت شناسی و انتخاب در این امر باعث می شد با تدابیر مدیریتی و اقدامات مناسب یک اتفاق شیرین را رقم زد و خیلی قبل تر از این که انجام امورات به آرزو بدل شود، کار اساسی را به انجام رساند.

بهره برداری از پروژه بزرگ تقاطع  غیر هم سطح راه آهن و اخیر پروژه شهیدان پاشایی وادی رحمت و بسیاری اقدامات کوچک و بزرگ شهرداری تبریز مزید بر این ادعاست که با وجود کم و کاستی های فراوان شهرداری تبریز امروزه رضایتمندی  هر چه بیشتر شهروندان را هدف غایی خود قرار داده است بطوری که  پروژه های عمران و آبادانی  خود را در کمترین زمان ممکن به انجام می رساند  و حتی کم بی راه نیست بگوییم در مقایسه با پروژه های عمرانی استان و بسیاری از کلانشهر ها حرف اول ساخت و ساز و عمران را به خود اختصاص داده است.

از طرفی باید به این نکته بسیار مهم و ویژگی هم  تاکید داشت که  در این تکاپو اگر بگوییم پروژه های شهری برای آرامش و حل مشکلات ساکنان آن شهر طراحی و اجرا می شود بی شک شیرینی این اتفاقات آن زمان بر مذاق شهروندان خوشایندتر خواهد بود که بتواند در اسرع وقت و با کمترین مزاحمت به انجام رسد.

جلوگیری از هزینه های احتمالی و تعریف بودجه جدید به خاطر نیمه تمام ماندن پروژهای عمرانی مسئله مهم دیگری است که با توجه به برنامه ریزی مدیریت شهری شاهد آن هستیم که از مهم ترین آثارش جلوگیری از هدر رفت اعتبارات و تضییع منابع مالی است که مستقیما از جیب شهروندان شهر تامین می شود.

بهره برداری از پروژه های اخیری که شهرداری تبریز یکی پس از دیگری آنها را تقدیم شهروندان می کند علاوه بر تامین نیازهای منطقه و گره گشایی در کارها با خود ارمغان رضایت مندی شهروندان را به همراه دارد چرا که جدیت در اجرای به موقع پروژه های عمرانی اخیر و رکورد زنی در زمان اجرا بی شک باعث تغییر ذهنیت شهروندان و حتی افزایش سطح مطالبات آنها خواهد شد و در این راستا همین رضایتمندی اکثریت شهروندان هم  موجب تشویق مجریان طرح می شود و هم به خاطر مطالبه ای که ایجاد نموده است تکاپوی فعالیت های اثر بخش را  بیشتر خواهد کرد.

این اتفاق از آنجایی مهم است که متاسفانه بعضا از دیر باز انجام امورات اینچنینی علاوه بر زخمی نمودن پیکره بصری شهر و انجام عملیات فرسایشی عمرانی، عدم توانایی و مدیریت صحیح همراه با نارضایتی را  در پی داشته است اما با روند طی شده شاهدیم از منظر عموم و آرا و نظرات مردم و  شهروندان تبریزی  سطح نسبی رضایت مندی بالاتری را بخود اختصاص داده است که صد البته نا گفته نماند تغییر نگرش و افزایش سطح رضایتمندی شهروندان نیاز به تداوم اجرای بهتر امورات در همه بخش های مجموعه شهرداری دارد که  امیدواریم این  روند را همچنان رو به رشد و در همه جهات ممکن شاهد باشیم.

نقی فرشباف تقی نژاد