دولت ۲ هزارمیلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار اختصاص داد
دولت ۲ هزارمیلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار اختصاص داد

عصر تبریز: مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اختصاص اعتبار حدود حدود ۲هزارمیلیارد تومانی دولت امسال برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد. محمد درویش عصر جمعه برای شرکت در مراسم جشن روز ملی دماوند به شهر رینه شهرستان آمل سفر کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: دولت هم با […]

عصر تبریز: مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اختصاص اعتبار حدود حدود ۲هزارمیلیارد تومانی دولت امسال برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

محمد درویش عصر جمعه برای شرکت در مراسم جشن روز ملی دماوند به شهر رینه شهرستان آمل سفر کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: دولت هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور دغدغه های دوستداران محیط زیست را جدی می گیرد، واختصاص این میزان اعتبار درحالی است که بودجه سال جاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور ۱۷۴ میلیارد تومان است.

وی با اشاره اینکه ایران بر روی کمربندی خشک جهان قرار گرفته و کاهش باران در کشور به کمتر از متوسط سالانه رسیده است، تصریح کرد: با وجود چنین شرایطی که ایران با آن مواجه است، توسعه وترویج فعالیت های کشاورزی در برخی استانهای کشور اصلا توجیه پذیر نیست.

مدیرکل آموزش ومشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه وجود منابع مناسب آبی در استانهای شمالی امکان فعالیت های کشاورزی که نیاز آبی برخی محصولات آن زیاد است، توجیه دارد، اضافه کرد: سهولت دسترسی به آب اکنون درهمه مناطق کشور وجود ندارد.

درویش ادامه داد: با توجه به وضعیت کم آبی وکاهش آب سفره های زیرزمینی کشور، متاسفانه ۳۰درصد آن قبل از چرخه مصرف به هدر می رود.

وی اضافه کرد: پایین بودن راندمان آبیاری، کم بودن سیستم های نوین برای آبیاری کشاورزی از دیگر موارد است که مصرف آب را دربرخی استانها کشور به شدت افزایش داده وادامه این روند برای فعالیت های کشاورزی در برخی استانهای کویری وخشک کشور توجیه پذیر نیست.

وی افزود: هم اکنون سالانه حدود ۲۷ میلیارد مترمکعب آب کشور به هدر می رود که این مقدار معادل مصرف آب سالانه کشور عربستان سعودی است.

مدیرکل آموزش ومشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور دربخش دیگر با بیان اینکه تهدیدهای زیست محیطی درایران متاسفانه با عملکردهای نامهربانه افراد با طبیعت رو به افزایش است، تصریح کرد: به عنوان مثال هم اکنون در تهران میزان نشست زمین به ۹۰ برابر واقعی خود رسیده و آتش سوزی های گسترده باعث ازبین رفتن حدود ۱۸ میلیون درخت بلوط در کشور شد.

مدیرکل آموزش ومشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه انتظار این هست که فعالیت های بیشتری را از سازمان های مردم نهاد ودوستداران محیط زیست باید شاهد باشیم ، اضافه کرد: انتظار هست که نگاه امنیتی از این سازمان ها برداشته شود ومردم عاشقانه طبیعت را دوست داشته باشند وباید به موضوع محیط زیست جدی تر پرداخت.

درویش ابرازامیدواری کرد کمیته های علمی در بخش انجمن های زیست محیطی تقویت شود تا کارهای حمایتی اثرگذارتر وجنبه حمایتی بیشتری به خود بگیرد.