ازدواج کودکان نوعی کودک آزاری است
ازدواج کودکان نوعی کودک آزاری است
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ازدواج کودکان نوعی کودک آزاری است.

به گزارش عصرتبریز، معصومه آقاپور در رابطه با سن پایبن ازدواج در روستاها اظهار کرد: برخی دختران روستایی راهی جز عبور از تونل شکنجه‌ای که برایشان طراحی شده ندارند، آنان با معضلات و مشکلاتی در این راه روبه‌رو هستند که مانند شلاق به آن‌ها ضربه می‌زند و آن‌ها راهی به جز عبور از این تونل و ازدواج در سنین پایین ندارند.

وی ادامه داد: این فاجعه نه تنها تحت تاثیر عوامل فرهنگی است، بلکه با تاثیرپذیری از عوامل اقتصادی، سیاسی، توسعه‌ی کم روستاها و کم توجهی به اقتصاد روستاها اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اقدامات مجلس دهم در رابطه با ازدواج در سنین پایین و کودک همسری اضافه کرد: یکی از کارهایی که مجلس دهم به خصوص فراکسیون زنان در این خصوص انجام داده، ارایه‌ی طرحی است که ازدواج زیر ۱۵ سال را به صورت قانونی ممنوع می‌‌‌کند تا این طرح، وسیله‌ای برای حمایت از دختران ایرانی باشد، چرا که چنین معضلاتی شایسته‌ی ایران اسلامی نیست.

آقاپور با اشاره به شکاف عمیقی که در رابطه با سن ازدواج در کشور ایجاد شده است، گفت: بنا به دلایل مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، سن ازدواج در برخی روستاها به زیر ۱۰ سال رسیده، در حالی که در برخی جوامع دیگر هم سن ازدوداج بالای ۴۰ سال است، شکاف ایجاد شده مربوط به‌ سن ازدواج در کشور، دره‌ای برای سقوط و انحطاط فرهنگی و اجتماعی کشور است، کاری کنیم که اگر به کوه توسعه‌یافتگی نمی‌رسیم، به دره‌ی فقر سقوط نکنیم.

وی عنوان کرد: شاید دختران ۹ یا ۱۰ ساله در چند قرن گذشته، توانایی و آمادگی جسمی لازم برای مدیریت یک خانواده را داشتند، اما در کشور ما که سن بلوغ جنسی دختران هم ۱۳، ۱۴ یا ۱۵ سال است، ازدواج در سنین پایین درست نبوده و به نظر می‌رسد چنین ازدواجی نه تنها کودک مادری نیست، بلکه کودک آزاری است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود کشمکش‌های فراوان، نمایندگان مجلس دو سال تمام است که با جدیت تلاش می‌کنند تا این طرح تصویب شود.

وی در ادامه با بیان این که ۳۹ روستای محروم در بخش صوفیان وجود دارد، عنوان کرد: در این روستاها شاهد بارداری دختران ۱۳ یا ۱۴ ساله هستیم و سن وفات مادران بر روی سنگ قبرها، اکثرا ۴۰ الی ۴۵ سال است که به علت زایمان‌های مکرر و ازدواج در سنین پایین، دچار مشکل شده و فوت کرده‌اند، در روستاها مادران ۲۰ ساله‌ای را می‌بینیم که پنج تا بچه دارند!.

آقاپور علیشاهی در پایان، تفاوت فرهنگی برخی از روستاهای آذربایجان شرقی با تبریز را سه قرن دانست و خاطرنشان کرد: روستاهایی در ۳۰ کیلومتری تبریز هستند که در قرن ۱۸ زندگی می‌کنند و فاصله‌ی فرهنگی زیادی با تبریز دارند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر: ایسنا