خوشگذرانی لک لک ها در روستای سالار آباد ملکان
خوشگذرانی لک لک ها در روستای سالار آباد ملکان

عصر تبریز/ ایرنا: اهالی روستای سالار آباد ملکان با همنوایی، همزیستی مسالمت آمیز و حمایت از لک لک ها ، این پرندگان زیبا را که زمانی از نظرها دور شده بودند ، مشتاق به لانه سازی و ادامه حیات واداشته اند. زمانی بود لک لک ها و فلامینگوهای بسیاری به مناطق آذربایجان کوچ و در […]

۸۱۶۹۹۸۸۱-۷۰۰۶۱۹۳۶

عصر تبریز/ ایرنا: اهالی روستای سالار آباد ملکان با همنوایی، همزیستی مسالمت آمیز و حمایت از لک لک ها ، این پرندگان زیبا را که زمانی از نظرها دور شده بودند ، مشتاق به لانه سازی و ادامه حیات واداشته اند.

زمانی بود لک لک ها و فلامینگوهای بسیاری به مناطق آذربایجان کوچ و در مناطق مختلف باتلاقی و میان درختان به خصوص در حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه سکنی می گزیدند که با پروازشان آسمانی زیبا را در نظرها به تصویر می کشیدند اما بدنبال کم آبی و خشکسالی سال های اخیر تعداد آنها به شدت کاهش یافت و تعداد انگشت شماری از آنها دیده می شد که با حمایت های مردمی ، میل لک لکها برای سکنی در روستای سالار آباد ملکان بیشتر شده است.

اکنون انس لک لک ها با مردم این روستا به حدی بوده که در بالای تیر برق و منبع آب این روستا لانه سازی کرده اند و مردمانی که پا به سن گذاشته اند می گویند این پرندگان نام آشنا یاد قدیم ها را زنده می کنند.

آنان با دیدن پرواز لک لک ها یا شنیدن صدای عجیب آنها می گویند، ﺩﻭﺳــﺘﻰ ﻣﺎ ﻭ لک لک ها ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻫــﺎﻯ ﺩﻭﺭ ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﻗﻴﻘﺎ

ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ از ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﻰ چون ما چشم باز کرده ایم آنها را همنشین روستا دیده ایم و ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷــﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺗﺮﺳــﻰ ﻧﺪﺍشتند ﻭ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﻰ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﻜﻮﻧﻰ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻯ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯﻯ ﻣﻰ شدند.

در ادامه بیان این خاطرات شنیده می شود که مردم از قدیم الایام دوستدار لک لک ها بودند و کاری به آنان نداشتند چرا که معتقد بودند ﺍﮔﺮ ﻟﻚ ﻟﻚ ﺳﻔﻴﺪ ﺑﺮ ﭘﺸﺖ ﺑﺎﻡ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺁﺷﻴﺎﻧﻪ ﺑﺴﺎﺯﺩ، ﺑﺮﻛﺖ ﺳﻔﺮﻩ ﻭ ﺭﻭﺯﻯ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ که این فرهنگ در این روستا سینه به سینه منتقل شده است.

محمد باقر خانی بخشدار مرکزی ملکان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا افزود: روستای سالار آباد واقع در نزدیکی دریاچه ارومیه به دلیل خشکسالی های اخیر و پسروی آب دریاچه موجب شده تعداد زیادی از پرندگان حاشیه دریاچه در معرض انقراض قرار گیرند.

وی ادامه داد: خوشبختانه رفتار خوب و مناسب مردم روستای سالار آباد موجب شده روز به روز بر جمعیت لک لک ها اضافه شود و هم زیستی مسالمت آمیز آنها با لک لک ها زبانزد عام و خاص شده است.

لک لک پرنده ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست می باشد که آهسته به پرواز در می آیند و درحال پرواز پاها و گردن را کشیده و اندکی رو به پایین نگه می دارند.

لک لک پرنده ای بزرگ با پاها و گردن دراز و بلند است. این پرنده در آب های کم عمق با آرامش راه می رود و به محض نزدیک شدن طعمه با نوک بلندش خیلی سریع آن را شکار می کند، خوراک آن بیشتر شامل دوزیستان و ماهی ها می باشد.

لک لک سفید اجتماعی و پر سر و صدا می باشد و زود با انسان ها انس می گیرد ، ﻟﻚ ﻟﻚ ﻫــﺎ، ﺑﺮﺧﻼﻑ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺻـﺪﺍ ﺩﺭ ﺣﻨﺠﺮﻩ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﻠﺖ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻧﻰ لال و ﺑﻰ ﺻﺪﺍ هستند ﺍﻣﺎ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺑــﺮﺍﻯ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺻﺪﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ،ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺎ ﺑﻪ ﻫـﻢ ﺯﺩﻥ ﻣﻨﻘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺻﺪﺍﻯ ﺗﻖ ﺗﻘﻰ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ که ﺍﻳﻦ ﺻﺪﺍ ﻣﻌﻤﻮﻻ ًﺑﺮﺍﻯ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﺜﻼ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﺮﻧـﺪﻩ ﻯ ﻧﺮ ﻭ ﻣــﺎﺩﻩ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ

ﻻﻧﻪ ﻣﻼﻗــﺎﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﻟﻚ ﻟﻚ ﻫﺎ ﮔﺎﻫﻰ ﺻﺪﺍﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﺒﻴﻪ ﺧﺮﺧﺮ ﻭ ﻫﻴﺲ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ.

لک لک ها معمولا به صورت گروهی زندگی و مهاجرت می کنند، آنها مناطق پر درخت و جنگلی را برای زندگی ترجیح می دهند و اغلب در کنار دریاچه ها، رودخانه و باتلاق هایی که اطراف آنها بیشه یا جنگل وجود دارد زیاد دیده می شوند و معمولا روی درختان بلند آشیانه می سازند.

آنها آرام و کند راه می روند ، نر و ماده هم شکلند، روی درخت ها، صخره ها یا ساختمان ها آشیانه می سازند ، لک لک ها یک تیره از راستهٔ لک لک سانان هستند و گونه های مختلفی دارند.

لک لک سفید پرنده ای به طول ۱۰۰ سانتیمتر است. این پرنده به وسیله پر و بال سفید، شاه پرهای بالی سیاه براق، گردن دراز، منقار و پاهای دراز برنگ سرخ و روشن به آسانی تشخیص داده می شود.

روی درخت ها و ساختمان ها می نشیند و در این حالت اغلب یک پای خود را جمع می کند، آرام و با تأنی راه می رود، در پرواز آهسته بال می زند و اغلب بالباز اوج می گیرد و در ارتفاع زیاد پرواز می کند، طرح بدن درحال پرواز با گردن دراز کشیده آن را از حواصیل، پلیکان و کرکس مشخص می کند و در صورت حمایت زود با مردم انس می گیرد.

شهرستان ملکان با ۱۱۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۵۵کیلومتری تبریزمرکز استان آذربایجان شرقی و در حاشیه دریاچه ارومیه واقع است.