اکران فیلم کوتاه “بنی آدم اعضای یکدیگرند” با محوریت کودکان کار
اکران فیلم کوتاه “بنی آدم اعضای یکدیگرند” با محوریت کودکان کار

عصر تبریز: حتما جمله ﺗﺎﺑﻠﻮ؛ ﻧﻘﺎﺵ ﺭﺍ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﮐﺮﺩ! عکس؛خبرنگار را معروف کرد! ﺷﻌﺮ ِﺷﺎﻋﺮ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺯﺑﺎﻥ دنیا ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﺪ! ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻥ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻭ ﮐﺮد! ﻭ ﻫﻨﻮﺯ ﺳﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻬﺎﺭ ﺭاه، مردمانی وزن میکنند سیری شکمشان را با ترازوی ﮐﻮﺩک گرسنه ای ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺳﻮﮊﻩ ﺑﻮﺩ! را شنیده اید، این جمله مصداق بارز […]

photo_2015-08-02_00-51-08

عصر تبریز: حتما جمله ﺗﺎﺑﻠﻮ؛ ﻧﻘﺎﺵ ﺭﺍ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﮐﺮﺩ! عکس؛خبرنگار را معروف کرد! ﺷﻌﺮ ِﺷﺎﻋﺮ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺯﺑﺎﻥ دنیا ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﺪ! ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻥ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻭ ﮐﺮد! ﻭ ﻫﻨﻮﺯ ﺳﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻬﺎﺭ ﺭاه، مردمانی وزن میکنند سیری شکمشان را با ترازوی ﮐﻮﺩک گرسنه ای ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺳﻮﮊﻩ ﺑﻮﺩ! را شنیده اید، این جمله مصداق بارز قصه تلخ کودکان کار است.

باوجود همه تلاش‌هایی که در مجموعه صدا و سیما صورت گرفته است، سریال‌سازی برای کودکان کار چه از نظر کیفی و چه از لحاظ کمی با استانداردهای لازم فاصله معناداری دارد.

با وجود این اما، کم نیستند کارگردانانی که با سابقه طولانی در ساخت آثار کودکان کار، از تلویزیون به دلایل مختلف کوچ کرده‌اند و راهی سینما و دنیای هنر هفتم شده‌اند یا ژانر کاری خود را تغییر داده‌اند.

فیلم کوتاه “بنی آدم اعضای یکدیگرند” با محوریت کودکان کار در کل جهان روز گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سینما ناجی به قاب تصویر کشیده شد.

دکتر اسدزاده مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ابتدای این برنامه با اشاره به معضل کودکان کار افزود: طبق معادلات بین المللی سال ۱۹۹۰ همه کشورهای عضو یک کنوانسیون، کودکان زیر ۱۸سال نباید کار کنند ولی متاسفانه در کشورهای جهان سوم این قوانین رعایت نمی شود و ما شاهد کودکان کار زیر ۱۳سال نیز هستیم.

وی گفت:در کشورهای پیشرفته به ندرت شاهد کودکان کار هستیم، نزدیک به ۱۲۰میلیون کودک کار در جهان وجود دارد، در ایران نیز طبق آمارهای رسمی نزدیک به ۲میلیون کودک کار داریم البته آمارهای غیر رسمی بیش از این است.

مشاور اقتصادی استاندار در ادامه تصریح کرد: نیازی به پرداخت یارانه به ۷۰میلیون ایرانی نیست، دولت ها ضمن پرداخت به مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی موظف به فراهم ساختن حداقل های رفاه برای مردم هستند.

سید امین جواهری کارگردان این فیلم کوتاه نیز در مراسم اکران این فیلم گفت: فیلم “بنی آدم ابزار یکدیگرند” در رابطه با پسری واکسی است که در جامعه مورد توجه صنف های مختلفی همچون کارگردان، عکاس، جامعه شناس و یک سیاستمدار قرار گرفته و به عنوان ابزاری در جهت پیشبرد اهداف هر یک از این طیف ها بکار می رود.

وی گفت: هدف ما نشان دادن جامعه ی شعاری است، همه ی ما اهل شعار دادن هستیم، چراسیاست مداری زمانی که می خواهد به یک پست و مقامی برسد شروع به شعاردادن می کند!

وی افزود: متاسفانه درجامعه ی ما وضع بصورتی است که همه چه هنرمند و چه…شعارمی دهند، در فیلم هنرمندان عزیزی زحمت کشیده اند اماباید تاثیرآن را درجامعه مشاهده کنیم جامعه باید بیدارشود اما به ندرت میتوانیم تاثیر گذار باشیم.

جواهری با اشاره به مشکلات کاری در حوزه فیلم سازی افزود: ازمسئولان میخواهم سختی های کار ما را درک کنند، ما در این کار سعی کردیم از خود سیاست مدارانی که دراین عرصه می باشند استفاده نماییم.

کارگردان جوان تبریزی گفت: در واقع این فیلم کوتاه موضوع اصلی اش پرداختن به معضلات و مشکلات جامعه شعاری و کودکان کاراست.

جواهری خاطرنشان ساخت: فرهنگ مهمترین عامل و اساسی ترین مسئله ی کشور ماست، دو درد وجود دارد، یکی اینکه خودمان راتخریب می کنیم و دیگری آنکه متاسفانه اجازه ی هیچ حرکتی اساسی به جوانها درشهرخودمان را نداریم و اعتمادی به جوانها نیست من سوالم این است ما جوانها در اوج انرژی و شور و اشتیاق کار نکنیم چه کنیم؟ بنده به جرأت میگویم ماهرچقدردرمسائل سیاسی خارج موفق بوده ایم درمسائل داخلی و فرهنگی شکست خورده ایم.

کارگردان فیلم کوتاه “بنی آدم اعضای یکدیگرند” در پایان گفت: از دیگر عوامل این فیلم می توان به دکتر حمید مظاهری مدیر پروژه، مرتضی ولی زاده تهیه کننده و سعید محمد پناه تصویر بردار اشاره کرد، همچنین کارشناسان مسائل اجتماعی و فرهنگی که در آن دکتر حمید مظاهری، دکتر علی مهری، دکتر حمید صبری و حاج آقا یاری در آخر جلسه میز گردی با محوریت بچه های کار تشکیل دادند و در آخر از عوامل فیلم به مجری گری زهرا بی شک تقدیر و تشکر شد.