وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها+نمودار مصرف و نرخ آب در ایران و جهان
وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها+نمودار مصرف و نرخ آب در ایران و جهان

عصر تبریز: مدیرعامل شرکت‌ آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی مصرف سرانه آب در استان برای هر نفر در شبانه روز را ۱۹۰ لیتر دانست و گفت: میانگین استاندارد مصرف سرانه ۱۵۰ لیتر بوده و آذربایجانی‌ها ۳۵ لیتر در شبانه روز بیشتر مصرف می‌کنند. علیرضا ایمانلو در آستانه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در گفت‌وگو با خبرنگار […]

عصر تبریز: مدیرعامل شرکت‌ آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی مصرف سرانه آب در استان برای هر نفر در شبانه روز را ۱۹۰ لیتر دانست و گفت: میانگین استاندارد مصرف سرانه ۱۵۰ لیتر بوده و آذربایجانی‌ها ۳۵ لیتر در شبانه روز بیشتر مصرف می‌کنند.

علیرضا ایمانلو در آستانه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب در حال حاضر خدمات خود را در زمینه تامین و توزیع آب شرب بهداشتی در قالب یک میلیون و ۷۶ هزار و ۵۰۰ فقره انشعاب آب در ۵۸ شهر استان آذربایجان شرقی با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر تحت پوشش، ارائه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت مناطق شهرنشین استان از آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند.

 

وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزی‌ها

ایمانلو با بیان اینکه از یک میلیون و ۷۶ هزار و ۵۰۰ فقره انشعاب آب در ۵۸ شهر استان ۱۵ درصد این انشعابات بالای استاندارد مردم مصرف می‌کنند، گفت: در صورت عدم تجدید نظر در مصرف آب توسط مشترکان پرمصرف، اقدام به قطع آب مصرفی آنان خواهد شد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی مصرف سرانه آب در استان برای هر نفر در شبانه روز را ۱۹۰ لیتر دانست و گفت: میانگین استاندارد مصرف سرانه ۱۵۰ لیتر بوده و آذربایجانی‌ها ۴۰ لیتر در شبانه روز بیشتر مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه مشکلی برای تامین آب آشامیدنی مردم تبریز به وجود نیاید باید متوسط سرانه مصرف آب به ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و مطابق الگوی طرح شده برسد.

ایمانلو در ادامه به صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف تاکید کرد و از شهروندان درخواست نمود توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشوند.

وی به همشهریان در خصوص عدم اسراف آب شرب بهداشتی و صرفه‌جویی در خصوص این مایه حیات گفت: آب ارزشمندترین عطیه الهی و مهمترین عامل تداوم حیات موجودات زنده و رکن اصلی توسعه پایدار است.

ایمانلو اضافه کرد: فقدان یا کمبود این مایع حیات‌بخش موجب اختلال در زندگی شهروندان و بروز نابسامانی‌های فراوان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۵ درصد مشترکان آب بیش از الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند، گفت: ۵۰ درصد زیر الگوی مصرف، ۱۸ درصد معاف و مابقی بین این ارقام مصرف آب دارند.

 

قیمت تمام شده آب هزار تومان، فروش ۳۵۰ تومان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی افزود: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در استان ۱۰ هزار ریال ولی قیمت فروش آن به طور متوسط سه هزار و ۵۰۰ ریال است که مبلغ مابه التفاوت و رقم کسری از تسهیلات و نوسازی اصلاح تامین می‌شود.

ایمانلو تصریح کرد: در چند دهه اخیر افزایش روبه رشد جمعیت و به تبع آن گسترش شهرنشینی، رشد و توسعه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی منجر به افزایش تقاضا برای مصرف در تمام زمینه‌ها شده است، در این میان آب به عنوان مهم‌ترین ماده در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی به عنوان متولی تامین آب شرب بهداشتی در راستای ارائه خدمات مطلوب به مشترکان در سال ۱۳۹۳ اقدامات مهمی را در زمینه اصلاح و توسعه شبکه‌های آب، بهره‌برداری از مخازن ذخیره و واگذاری انشعاب برای متقاضیان انجام داده است.

ایمانلو با بیان اینکه طول شبکه اصلی توزیع آب در استان آذربایجان‌شرقی ۸ هزار و ۷۲۶ کیلومتر است، گفت: در سال گذشته شرکت آب و فاضلاب ۲۳۶ کیلومتر اقدام به اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب در استان کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به نحوه استحصال و سختی‌های فرا روی در تامین و توزیع آب برای شهروندان گفت: هم اینک آب مورد نیاز کلانشهر تبریز و تعدادی از شهرهای واقع در مسیر به صورت فرا استانی و با صرف هزینه و انرژی زیاد تامین می‌شود علاوه بر این آب شهر تبریز از چاه‌های دامنه‌های کوه سهند و همچنین از سد نهند تامین می‌شود لذا لازم است مشترکین و همشهریان عزیز نهایت دقت و صرفه جویی را در استفاده صحیح از آب مدنظر داشته باشند.

 

در ثانیه ۴ هزار و ۳۰۰ لیتر آب در تبریز مصرف می‌شود

ایمانلو با بیان اینکه متوسط نیاز فعلی آب شرب کلانشهر تبریز ۴ هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه است (۱۴۰ میلیون مترمکعب در سال)، اظهار داشت: نیاز آبی پس از دو سال در تبریز به ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه (۱۵۲ میلیون مترمکعب در سال) می‌رسد.

وی ادامه داد: نیاز آبی شهر تبریز پس از ۵ سال، ۵ هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه (۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال) و در سال ۱۴۱۵ یعنی در ۲۰ سال آتی نیاز آب ۶ هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه (۲۱۵ میلیون مترمکعب) به عبارتی نزدیک دو برابر تولید فعلی خواهد بود.

 

چالش‌ها و مشکلات اولویت‌دار کلانشهر تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با توجه به نیاز سالانه کلانشهر تبریز باید ظرفیتی در حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه ایجاد کرد و با توجه به زمانبر بودن طرح آبرسانی از رودخانه ارس به طور یقین اگر تمهیدات برای سالانه حداقل ۱۰ حلقه چاه به عمل نیاید در فصول گرم سال قطعی آب جدی در تبریز اتفاق می‌افتد.

وی افزود: با توجه به تکمیل ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب موجود و ضرورت احداث مدول دوم، این موضوع یک مشکل و تهدید بسیار جدی است.

ایمانلو خاطرنشان کرد: ایجاد شبکه اضطراری شهرهای بزرگ به خصوص کلانشهر تبریز ضروری بوده و مشکل آبرسانی غرب به شرق و تامین آب شهرک‌های آذران، خاوران، مصلی و شهر جدید شهریار از چالش‌های پیشرو است.

وی افزود: با توجه به افزایش دما و کاهش نزولات جوی در سال­‌های اخیر و بروز خشکسالی و محدودیت منابع آب شرب در مناطق مختلف کشور و به تبع آن در استان و روند افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان کلانشهر تبریز، احتمال بروز نوسانات مصرف و کمبود آب وجود دارد.

وقتی به نقشه جهان نگاه می‌کنید با دیدن مناطق آبی‌رنگ که دوسوم زمین را فراگرفته‌اند احتمالاً فکرش را هم نمی‌کنید که شاید زمانی برسد که هیچ کاری در جهان مثل آب خوردن دشوار و طاقت فرسا نباشد.

اگر همیشه برای جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها پای نفت در میان بود در چند سال آینده آب مسئله‌ای خواهد بود که شاید شدیدترین درگیری‌ها در دنیا را رقم بزند. القاعده، حملات تروریستی، نبردهای فرقه‌ای و ناآرامی‌های خیابانی را فراموش کنید؛ دهه آینده زمان دشوار جنگ آب‌ است. سازمان ملل متحد گزارش داده که وضع مصرف آب در جهان اگر همینطور پیش برود تا سال ۲۰۲۵، ۱٫۸ میلیون نفر از مردم جهان در کشورها یا مناطقی زندگی می‌کنند که با بحران مطلق کمبود آب مواجه هستند.

با توجه به کاهش شدید آب در دجله و فرات، ایران، ترکیه، عراق، اردن پیش‌بینی شده که کشورهای مختلف جهان مانند آمریکا طی ۱۰ سال آینده با مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنند که تنش‌ها در مناطق مختلف دنیا را بیشتر می‌کند و علاوه بر درگیری کاهش همکاری کشورها با یکدیگر را رقم می‌زند. با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز هیچ نظام و سازمان جدی‌ای برای تنظیم مصرف منابع آبی در میان کشورها وجود ندارد و برخی حتی با پیش‌بینی جنگ میان کشورها پیشنهاد تشکیل نیروهای کلاه سبز(معادل نیروهای حافظ صلح کلاه آبی سازمان ملل) را داده‌اند.

کاهش آب می‌تواند علاوه بر این با کاهش تولید غذا و انرژی، مناطق و دولت‌های مختلف را دچار مشکلات کند. جنگ آب یک موضوع تخیلی برای آینده دور نیست؛ از همین حالا نشانه‌های تنش‌ها و اختلاف‌ها درباره این مسئله به خوبی دیده می‌شود. شاید بهترین نمونه در این رابطه در سال گذشته میلادی اختلاف میان مصر و اتیوپی بر سر آب نیل بود که ۲ کشور را حتی تا آستانه یک درگیری نظامی پیش برد.

۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۷۲_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۷۶_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۷۷_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۷۹_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۸۱_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۸۴_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۸۶_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۸۹_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۹۲_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۹۶_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۱۹۸_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۲۰۰_PhotoL ۱۳۹۴۰۳۲۶۰۰۰۲۰۲_PhotoL