تهدیدی به نام گسل تبریز
تهدیدی به نام گسل تبریز

عصر تبریز: دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید گسل تبریز یکی از مهمترین گسل‌های ایران است که در صورت فعال شدن، آسیب‌های جدی به شهر تبریز وارد خواهد کرد. به گزارش ایسنا، دکتر مهدی زارع در سمینار تخصصی “زلزله ارسباران، چالشی برای توسعه” با اشاره به وقوع ۵۰۰ پس‌لرزه بزرگتر از سه […]

عصر تبریز: دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید گسل تبریز یکی از مهمترین گسل‌های ایران است که در صورت فعال شدن، آسیب‌های جدی به شهر تبریز وارد خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر مهدی زارع در سمینار تخصصی “زلزله ارسباران، چالشی برای توسعه” با اشاره به وقوع ۵۰۰ پس‌لرزه بزرگتر از سه ریشتر بعد از زلزله ارسباران، عنوان کرد: زلزله‌های بم و ارسباران از نظر زیاد بودن تعداد پس لرزه‌ها مشابه هم هستند که ایجاد رعب و وحشت بین مردم جنبه منفی این پس لرزه ها بود.
وی افزود: زیاد بودن تعداد پس لرزه ها و همچنین وقوع زلزله بزرگ به صورت دو مرحله‌ای باعث شد انرژی زمین در چندین مرحله و به آرامی آزاد شود و این موضوع از وقوع زلزله بزرگتری جلوگیری کرد.
وی عنوان کرد: منطقه آذربایجان و بخش شرقی ترکیه محل تلاقی چندین گسل است و از این رو وقوع زلزله و دیگر حوادث غیرمترقبه در این بخش دور از انتظار نیست.
زارع با بیان اینکه بیشترین تعداد تلفات زلزله ارسباران مربوط به کودکان زیر ۱۰ سال و افراد بالای ۶۰ سال بود، اظهار کرد: در این زلزله ۵۲ کودک زیر ۱۰ سال و ۵۸ فرد بالای ۶۰ سال جان باختند، مطمئنأ اگر اماکن مسکونی به صورت اصولی احداث می شدند، آمار کشته های زلزله ارسباران بسیار پایین می آمد.
وی با بیان اینکه وقوع زلزله های بزرگ در تاریخ تبریز ثبت شده است، گفت: قدرت تخریب این زلزله ها به قدری بوده است که کل تمدن تبریز را با خاک یکسان کرده‌اند، در گذشته سه زلزله بزرگ به فاصله ۶۰ سال از یکدیگر در تبریز اتفاق افتاده است که این موضوع باعث شده بود مردم در خانه‌هایشان اتاق امنی مخصوص اسکان در موقع وقوع زلزله بسازند و ضروری است امروز نیز مردم تبریز اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تلفات ناشی از حوادث غیرمترقبه انجام دهند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به آپارتمان سازی بر روی گسل تبریز، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار نفر بر روی گسل تبریز ساکن هستند که در صورت وقوع زلزله در این شهر، شاهد تلفات بسیار زیادی خواهیم بود.
وی با بیان این که میزان آمادگی تبریز در مقابل زلزله خوب نیست، افزود: تبریز، مشهد و تهران سه کلان‌شهر مهم کشور هستند که خطر وقوع زلزله این شهرها را به شدت تهدید می‌کند.