پاسخ یک روزنامه نگار به اظهارات خبرنگار رادیو فردا
پاسخ یک روزنامه نگار به اظهارات خبرنگار رادیو فردا

عصر تبریز: بیایید با هم صادق باشیم، در ادبیات من چنین شانتاژهایی فقط معنای بالا بردن رنکینگ نام شما در دنیای روزنامه نگاران تعریف می‌شود، که متاسفانه این شیوه غیراخلاقی‌ترین سبک روزنامه‌نگاری در جهان است. عصر خبر: در پی اظهارات آزاده اسدی خبرنگار رادیو فردا در خصوص روز دختر که گفته است: چى شد که […]

عصر تبریز: بیایید با هم صادق باشیم، در ادبیات من چنین شانتاژهایی فقط معنای بالا بردن رنکینگ نام شما در دنیای روزنامه نگاران تعریف می‌شود، که متاسفانه این شیوه غیراخلاقی‌ترین سبک روزنامه‌نگاری در جهان است.

عصر خبر: در پی اظهارات آزاده اسدی خبرنگار رادیو فردا در خصوص روز دختر که گفته است:

چى شد که روز تولد حضرت معصومه شد روز دختر؟ الان روز دختر رو به کیا تبریک گفتند!؟

مقیاس تبریک روز دختر باکرگى است یا سن یا به قول انها که باور دارند تقوا یا دقیقا چی؟

یه چیزهایى از یه سوراخ سنبه هایى پرچم میشه میره رو هوا بعد آدم نمى دونه این همه جهل و عقب موندگى و حماقت رو کجاى دلش بزاره!

در یک جامعه ی سالم آدم ها به دوگروه تقسیم می شوند: مردان و زنان. جدا کرد دختران از زنان برای تبریک گفتن یک روز واقعا به جز نگاه کاملا جنسى از کجا بلند میشه!؟

با بخش متهجر و عقب مونده اصلا کاری ندارم ولی این زنان و مردان روشن فکر مذهبی که با کلی ذوق و لب های خندون و الفاظ شیرین تبریکات این روز را در هوا می پراکنند و هر سال با طرح و جمله های رمانتیک تبریکاتشون تو این رو انتشار می دهند آیا فکر نمیکنند دچار عقب موندگى مزمنى هستند که هر از گاهى از جایی خودش رو نشون میده!؟ این بار هم در روز دختر!

سمانه مهرپرور روزنامه نگار به اظهارات آزاده اسدی پاسخ داد:

من نمی‌دانم چه شده که سر از رادیو فردا در آورده‌اید؟ این را هم نمی‌دانم چرا به جای نیش و کنایه به فرهنگ و آیین آبا و اجدادی تان، راه تصحیح مولفه‌های اشتباهی در فرهنگ‌مان را در پیش نمی‌گیرید؟ این را هم نمی‌فهمم که چرا مشتاقید تا فرهنگ را به سیاست و همه مفاهیم انسانی مرتبط کنید؟ وقت پاسخ دادن به این سوالات را هم ندارم… من فقط میدانم در جایگاهی که قرار دارم (که به طبع قدم بر شانه‌های پیشینیان و سرمایه ملی سرزمین مادری‌ام گذاشته‌ام تا به اینجا رسیده‌ام)، موظف هستم از رسوخ انحرافات تفکری افراد روشنفکرمآبانه مانند شما در بطن و پی و ریشه این فرهنگ جلوگیری کنم، تا بیشتر از این به کذب و خطا دچار نشود…

آنچه در مورد روز دختر عرض کردید، توهم و تحجری بیش نیست. به ساحت مقدس روشنفکر مآبانه‌تان بی‌احترامی نشود. اما من در جایگاه یک جامعه‌شناس هرگز عقیده شما در مورد ارتباط روز دختر با باکره‌گی را معیار مطلوب روشنفکری نمی‌دانم.

شما خارج نشینان به اجباری! چرا عادت کردید همه چیز را به هم ببافید که ثمره آن گلیمی شود بی‌طرح و نقشه! که نه پست مدرن‌ها تایید اش کنند،‌ نه وفاداران به سنت!

کدام مکتب پس از جهان مدرنیته، انتخاب روز دختر و تکریم بانوان این سرزمین، آن هم به معنای فرزند دختر بودن را رد می‌کند؟ با کدام مولفه؟ بر مبنای چه آزمون و فرمولی؟ که شما آن را جهل و عقب‌ماندگی می‌دانید! به گمانم این ذهن و تفکر منحرف و بیمار شماست که عادت کردید هر چه را به مسائل نامربوط ببافید و برسید به فلسفه نهلیسم!

چه کسی گفته که دختر بودن یعنی باکره‌گی داشتن یا نداشتن؟ بلکه در همین سرزمین به زعم شما متحجر! پدران به دختران متاهل‌شان این روز را تبریک می‌گویند.

خانم محترم! تکریم در آیین و فرهنگ ایرانی اصلی است که حتی عقب‌ماندگی سایر فرهنگ‌های آغشته به فرهنگ ایرانی هم نتوانست آن را در هم کوبد! آیین مهمان‌نوازی ایرانی‌ها را که شنیده‌اید انشاالله؟ اگر تبریک یک روز به هر دلیلی نشان دهنده «عقب موندگی مزمنی» است که آدم‌های «روشنفکر مذهبی» دچارش هستند، توهین و بی احترامی به افکار و عقاید دیگران آن هم با دم دست ترین معیارها، تکلیف‌اش چیست؟!

خانم اسدی! جایی خواندم که مردمان عقب افتاده «دان‌ها»، یک کوروموزم از تمامی انسان‌ها جلوترند، شاید در این عقب ماندگی، کثرتی نهفته باشد، همان کثرتی که روشنفکران پست مدرنی، که همیشه آرزویم آن است یکی از آنها باشم. آنها به زیبایی گونه‌گونی و تفاوت تفکر آدم‌ها را می پذیرند، به آن احترام می‌گذارند، و تو به اختیار خودت می‌توانی بومی هزار رنگ باشی از تلفیق رنگ‌هایی که دوست داری، بدون آنکه محکوم شوی که متحجر هستی، بدون آنکه ژست تقلبی روشنفکر بگیری. می توانی تلفیقی آرام از سنت و مدرنیته باشی. و من برایت دعا می‌کنم با هر اندیشه اعتقادی، سیاسی و اخلاقی که داری، همین شوی. که انسان شدن و انسان ماندن راهی بس سخت است و ناهموار….

خانم روزنامه‌نگار! اگه در یک جامعه سالم (به ادعای شما)، «مردم تنها به دو دسته زنان و مردان تقسیم میشوند»، نام یک جامعه سالم دوقطبی که فقط به دو دسته مردانه و زنانه تقسیم شده را چطور برایمان تعریف می‌کنید؟! حتما مستحضر هستید که امروزه در سراسر جهان به مناسبت‌های مختلف روز دختر وجود دارد، (توجه کنید: دختر به معنای فرزند دختر، و نه دوشیزه)، در کنارش روزهایی با عناوین روز همجنسگراها نیز وجود دارد، که با لباس قرمز رژه میروند و یک روز کامل شهر و هتل‌ها در اختیارشان قرار دارد، اینها در ادبیات روزنامه‌نگاری شما چه معنایی می‌گیرد؟ بیایید با هم صادق باشیم، در ادبیات من چنین شانتاژهایی فقط معنای بالا بردن رنکینگ نام شما در دنیای روزنامه نگاران تعریف می‌شود، که متاسفانه این شیوه غیراخلاقی‌ترین سبک روزنامه‌نگاری در جهان است.

شایان ذکر است که آزاده دوست صمیمی مسیح علی‌نژاد خبرنگار ضدانقلاب است و ارتباط نزدیکی با وی دارد، و مانند مسیح دارای تفکرات فمینیستی است.