افشاگری نمایندگان آستارا و اردبیل علیه یکدیگر درباره زمین خواری
افشاگری نمایندگان آستارا و اردبیل علیه یکدیگر درباره زمین خواری

عصر تبریز: جدال نمایندگان اردبیل و آستارا بر سر ماجرای زمین‌‌خواری در گردنه حیران ادامه دارد. به گزارش شرق، درحالی‌که هیچ‌یک از این دو نماینده نمی‌گویند که چرا درباره این زمین‌خواری بزرگ در سال‌های گذشته سکوت کرده بودند و حالا لب به افشای آن گشوده‌اند، روز گذشته کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل، با توزیع برگه‌هایی میان […]

عصر تبریز: جدال نمایندگان اردبیل و آستارا بر سر ماجرای زمین‌‌خواری در گردنه حیران ادامه دارد.

به گزارش شرق، درحالی‌که هیچ‌یک از این دو نماینده نمی‌گویند که چرا درباره این زمین‌خواری بزرگ در سال‌های گذشته سکوت کرده بودند و حالا لب به افشای آن گشوده‌اند، روز گذشته کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل، با توزیع برگه‌هایی میان خبرنگاران پارلمانی، فهرست افراد ذی‌نفع در پرونده زمین‌خواری و شرح آنها را که در نامه‌ای خطاب به جهانگیری نوشته بود، منتشر کرد؛ فهرستی که از نام فرزند صفر نعیمی‌رز، نماینده آستارا تا برخی از نزدیکان او در آن وجود داشت.

 

نعیمی‌رز: نماینده سابق آستارا در زمین‌خواری نقش داشته

نعیمی‌رز هم در واکنش به انتشار این مطالب، با بیان اینکه زمین‌خواری‌های گردنه حیران در دولت قبل اتفاق افتاده و در این دولت کشف شده و اکنون نیز این پرونده در اختیار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است، گفت: «از سال ٨٢ تا سال ٨۶، نماینده آستارا بخشی از زمین را در حیران به‌ عناوین مختلف که من نمی‌گویم با مدرک یا بدون مدرک این کار را انجام داد، اما به‌هرنوع در حیران زمینی را برای خودش در اختیار گرفت.

این کار باعث شد که پای افراد دیگری به میان کشیده شود و در این آمدورفت، هم آن نماینده ذی‌نفع بود و هم افرادی که از گوشه‌وکنار به‌واسطه این نماینده ورود کرده بودند».

او که انگشت اتهام را به سمت نماینده سابق حوزه انتخابیه خود گرفته بود، در ادامه به خبرگزاری آنا گفت: «مسئولان وقت شهرستان در سال ٨۶ در این قضیه دخیل هستند. مسئولان شهرستان در زمین‌خواری با مسئولان استان مجاور همراهی و همکاری کردند. این افراد برای آنکه در آینده مشکلی برایشان ایجاد نشود و در انتخابات ردصلاحیت نشوند، سند املاک را به نام همسر، فرزندان و اقوام درجه‌یک خود خریداری کردند».

نعیمی افزود: «نماینده وقت این شهر و مسئولان مربوطه به این زمین‌ها چنگ انداختند و اولین کارشان این بود که یک کارخانه‌دار کرجی را وادار کردند که کارخانه خود را بفروشد و به بهانه احداث تله‌کابین، زمین تصاحب کند.

این فرد را آوردند و با هماهنگی‌هایی که صورت دادند، به گفته آن شخص هفت هکتار زمین بدون مجوز در گردنه حیران صاحب شد؛ اما چندبرابر آن را در اختیار دارند و در این زمین‌ها تله‌کابین، کارتینگ، پیست و هتل‌های مختلف احداث کردند».

نماینده آستارا در پاسخ به این سؤال که «چرا پیش از این درباره زمین‌خواری‌های گردنه حیران موضوع به این شکل مطرح نبود؟»، گفت: «پیش از این هم درباره تخلفات در گردنه حیران حرف‌هایی زده می‌شد و زمانی‌که صدای مردم بلند می‌شد، نمایندگان وقت برای حفظ حرمت خودشان که در این زمین‌خواری‌ها دخیل بودند، مردم را از طریق مراجع نظامی و انتظامی می‌گرفتند و تهدید می‌کردند که اگر سکوت نکنند و بعد از این بخواهند اعتراض کنند، با آنها برخورد می‌شود».

او در ادامه توضیحات خود، پای برادر پیرمؤذن را هم به میان کشیده و گفته:«برادر آقای پیرمؤذن که در این منطقه ویلاسازی کرده است. آقای پیرمؤذن گفت که این موضوع صحت ندارد اما مدارک را به وی نشان دادم که بنیاد مسکن اعلام کرده که برادر ایشان خارج از محدوده طرح هادی مسکن‌سازی کرده است و نمی‌تواند سند بگیرد.

بحث من این نیست که خانواده یک نماینده تخلف کردند، چون آنها که به زور زمین را تصاحب نکردند؛ آنها زمین را خریدند و بنده می‌گویم با آن سازمان و نهادی که این زمین‌ها را فروخته است، باید برخورد شود؛ اینها افرادی هستند که با نفوذ در بخشداری‌ها، فرمانداری و استانداری زمین‌خواری می‌کنند».

 

پیرمؤذن: درباره نعیمی‌رز و اطرافیانش مدارکی دارم

اما در سوی دیگر این افشاگری‌های متقابل، کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل هم روز گذشته درباره اتهامی که نعیمی‌رز درباره برادرش مطرح کرده، گفت:«برخی می‌خواهند موضوع زمین‌خواری را به اختلافات بین‌شهری اردبیل و آستارا تبدیل کنند تا عمق ماجرای غارت بیت‌المال پوشیده شود.

من به آقای نعیمی می‌گویم هر سند و مدرکی که در دست دارد، منتشر کند؛ بنده هم مدارکی درباره آقای نعیمی و اطرافیانش دارم ». او ادامه داد: «تنها موردی که مربوط به ما می‌شود در مورد برادر کوچک من است که تنها یک ویلا به‌صورت قانونی در این منطقه خریداری کرده بود که آن را هم واگذار کرد».

نماینده اردبیل با بیان اینکه «موضوعی که در این بین مطرح است، تاراج جنگل‌های کشور است»، افزود:«بنده سه‌ بار به آقای اسماعیل‌نیا به‌عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص از امور جنگل‌ها نامه نوشتم و به‌طور جدی پیگیر ماجرا بودم؛ اما برخی دست پیش گرفتند تا پس نیفتند و فرار رو به جلو کردند.

حتی با آقای جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز موضوع را مطرح کردم و ایشان گروهی را به استان اردبیل فرستاد و در جریان ماجرا قرار گرفت.

ما مدارک زمین‌خواری‌ها را به جهانگیری و کاظم پالیزدار، مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ارائه کردیم و در موضوع این تخلفات کاری به اشخاص نداشتیم، اما کسانی‌که پایشان در میان است، می‌خواهند موضوع زمین‌خواری را به اختلافات بین‌شهری اردبیل و آستارا تبدیل کنند تا عمق ماجرای غارت بیت‌المال تحت‌الشعاع قرار گیرد».