ادامه گرمای بی سابقه در تبریز
ادامه گرمای بی سابقه در تبریز

عصر تبریز: مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در طول مرداد ماه، سه روز متوالی دمای هوای بالای ۴۰ درجه را تجربه کرده‌ایم، گفت: تداوم دمای بالای ۴۰ درجه در طول دوره آماری تبریز بی‌سابقه است. به گزارش تسنیم، فرخ مطلبی‌فر، در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه میانگین افزایش دما در […]

عصر تبریز: مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در طول مرداد ماه، سه روز متوالی دمای هوای بالای ۴۰ درجه را تجربه کرده‌ایم، گفت: تداوم دمای بالای ۴۰ درجه در طول دوره آماری تبریز بی‌سابقه است.

به گزارش تسنیم، فرخ مطلبی‌فر، در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه میانگین افزایش دما در آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته ۱.۳ درجه سانتیگراد بوده است، اظهار داشت: این افزایش نسبت به میانگین بلند مدت ۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

وی با بیان اینکه با افزایش ۰.۸ درجه سانتی‌گراد، یخ‌های قطب شمال ذوب شده و کره زمین را زیر آب می‌برد، تصریح کرد: یکی از علل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه نیز افزایش میانگین دو درجه‌ای هوا و در نتیجه افزایش تبخیر آب می‌باشد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی، رابطه افزایش دما و کاهش بارندگی را رابطه‌ای مستقیم دانست و گفت: در پی افزایش دما، میزان بارندگی استان نیز در پنج ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶ درصد و نسبت به دوره بلند مدت، ۲۴ درصد کاهش یافته است.

مطلبی‌فر، با بیان اینکه در طول مرداد ماه، سه روز متوالی دمای هوای بالای ۴۰ درجه را تجربه کرده‌ایم، افزود: تداوم دمای بالای ۴۰ درجه در طول دوره آماری تبریز بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی در آذربایجان شرقی در طول دوره سال‌های ۶۶ تا ۹۳ ، هشت درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این درحالی است که این میانگین در حوزه دریاچه ارومیه کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت ۲۸ ساله، با وجود افزایش میانگین ۲ درجه‌ای هوا در آذربایجان شرقی، دمای هوای حوزه دریاچه ارومیه در این مدت ۳.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

وی در مورد خطرات ریز گردهای نمکی دریاچه ارومیه نیز گفت: در آذربایجان شرقی باد غالب از سمت شرق به غرب، یعنی از استان ما به سمت دریاچه است ولی بادهایی که با سرعت زیاد حرکت می‌کنند از سمت غرب به شرق است و بستگی به قدرت باد، شعاع اثر ریزگردها نیز متفاوت خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هواشناسی استان در حال گذار از پیشبینی‌های سنتی به تمام اتوماتیک است، گفت: سیستم‌های تمام اتوماتیک در دو شهرستان آذربایجان شرقی نصب شده است که با استفاده از برنامه نرم افزاری I.C.S دماها در هر ثانیه قابل دسترسی و ارائه گزارش است.