شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت، بسط فرهنگ کتابخوانی در جامعه است
شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت، بسط فرهنگ کتابخوانی در جامعه است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: بسط فرهنگ کتابخوانی در جامعه، شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی است به همین دلیل توجه به بسترساز‌های لازم از جمله ایجاد کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه اهمیت بسیار فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار عصر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم عصر امروز در آئین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و ششمین دوره نمایشگاه نشر دیجیتال، اظهارداشت: موضوع کتاب و نگارش از گران مایه‌ترین و مهمترین امور بشر محسوب می‌شود چراکه کتاب بزرگترین عامل صیانت و نگهبانی از اندیشه‌های دانشمندان است.

وی افزود: بقای علوم و اندیشه‌ها که باعث رشد فکری و عملی اجتماع می‌شود، وابسته به وجود کتاب است.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه علم با تمام ارزش ذاتی که دارد اگر انتقال پیدا نکند محبوس می‌ماند و کوچکترین ارزشی ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل است که امروزه باوجود سی‌دی و انتشار کتاب‌ها به‌صورت دیجیتال، هیچکدام نتوانسته‎اند جای کتاب را بگیرند چون کتاب ماندگار است.

آل‌هاشم با اشاره به اینکه دین اسلام برای کتاب و کتابخوانی و کسب علم ارزش خاصی قائل است، توضیح داد: اهمیت کتابخوانی به قدری است که معجزه پیامبر گرامی اسلام از نوع کتاب بوده و در این کتاب مقدس اولین آیات نازل شده با امر به خواندن و الفاظ قلم و علم توصیف شده است.

وی اضافه کرد: عظمت کتاب در اسلام تا حدی است که خدا به قلم و آنچکه می‌نویسد، قسم خورده است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در قرآن و روایات مختلف و در گفتار بزرگان دینی بر نقش سازنده کتاب در رشد و تعالی فکر انسان‌ها بسیار تاکید شده است، تصریح کرد: همچنین کتاب و کتابخوانی وسیله‌ای برای حفظ، سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسل‌های آینده خطاب شده و تاثیرات معنوی کتاب و به میراث گذاشتن کتاب برای آینده، مورد تاکید بوده است.

آل‌هاشم گفت: بررسی آماری محتوای قرآن نشان می‌دهد که واژه‌ی کتاب به اشکال مختلف ۲۵۵ بار، واژه‌ی علم ۵۸۲ بار، قلم ۲ بار و اقرا [بخوان] ۳ بار در قران تکرار شده‎اند؛ در نتیجه مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض مؤکد در دین اسلام، قرآن مجید، احادیث ائمه و گفتار بزرگان است.

وی حدیثی از رسول اکرم (ص) در مورد اهمیت کتاب و کتابت را مورد اشاره قرار داده و گفت: در حدیثی پیامبر می‌فرمایند «علم و دانش را به زنجیر بکشانید تا از میان شما فرار نکند» و در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان علم را به زنجیر کشید؟ فرمودند «با کتابت؛ آن را بنویسید تا بماند».

آل‌هاشم افزود: امام صادق می‌فرمایند کتاب‌ها را خوب نگه دارید برای اینکه بزودی به آنها نیازمند خواهید بود.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر انس با کتاب به‌ویژه در میان جوانان دارند؛ پس ما باید به مساله کتاب و کتابخوانی و نمایشگاه کتاب اهمیت فراوانی دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسط فرهنگ کتابخوانی در جامعه، شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی است به همین دلیل توجه به بسترساز‌ی‎های لازم از جمله ایجاد کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه اهمیت بسیار فراوانی دارد.

انتهای پیام/م