تعیین تکلیف منابع و میزان آب قابل برداشت کشور
تعیین تکلیف منابع و میزان آب قابل برداشت کشور

تعیین تکلیف منابع آب کشور و مشخص شدن میزان آب قابل برداشت از منابع زیرزمینی و زیرسطحی اقدام بزرگی بود که در دولت یازدهم به انجام رسید. عصر تبریز: روزنامه اطلاعات در صفحه اخبار داخلی نوشت: تعیین تکلیف منابع آب کشور و مشخص شدن میزان آب قابل برداشت از منابع زیرزمینی و زیرسطحی اقدام بزرگی […]

تعیین تکلیف منابع آب کشور و مشخص شدن میزان آب قابل برداشت از منابع زیرزمینی و زیرسطحی اقدام بزرگی بود که در دولت یازدهم به انجام رسید.

عصر تبریز: روزنامه اطلاعات در صفحه اخبار داخلی نوشت: تعیین تکلیف منابع آب کشور و مشخص شدن میزان آب قابل برداشت از منابع زیرزمینی و زیرسطحی اقدام بزرگی بود که در دولت یازدهم به انجام رسید.

در این گزارش که در شماره روز دوشنبه دوم شهریور ۱۳۹۴ خورشیدی انتشار یافته، می خوانیم: دکتر حمید چیت چیان وزیر نیرو دیروز در نخستین نشست رسانه ای خود در سال ۱۳۹۴ که به مناسبت آغاز هفته دولت برگزار شد، با بیان این مطلب به خبرنگاران گزارشی از عملکرد دو ساله دولت یازدهم در بخش های آب، برق، صادرات و مدیریت انرژی ارایه کرد و گفت: در بخش آب، دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به این ماده حیاتی داشته و ۱۲ شورای عالی آب طی دو سال اخیر برگزار شده است.

وی افزود: اقدام مهمی که در کشور بی سابقه بوده و طی ۶ ماهه اخیر به نتیجه رسیده، تعیین و میزان آب قابل برداشت از منابع آب زیرزمینی و زیرسطحی به صورت دشت به دشت و استان به استان به تفکیک حوزه های آبریز است و اینکه چه میزان از آنها در بخش های کشاورزی، شرب، فضای سبز، محیط زیست و صنعت قابل استفاده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: هدفگذاری اصلی این است که طی ۵ سال میزان بیلان منفی آب های زیرزمینی به صفر رسیده و طی ۲۰ سال به سطح اولیه برسیم و در مورد آب های سطحی هم بتوانیم ۵۵ درصد این منابع را مورد استفاده قرار داده و بقیه را برای حفظ محیط زیست، تالاب ها و دریاچه ها نگهداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرف دو سال گذشته تعداد ۹ سد در هشت استان با حجم آب قابل تنظیم ۴۳۶ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسیده، چهار سد در سه استان با حجم ۴/۶۱میلیون مترمکعب آبگیری شده و ۶۵ شبکه آبیاری و زهکشی در ۱۹ استان با ظرفیت ۷۶ هزار و ۱۵۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

عضو کابینه دولت ادامه داد: در این مدت همچنین بیش از هفت هزار و ۹۷۵ حلقه چاه غیرمجاز مسلوب المنفعه شد که ۳۰ درصد کل چاه هایی است که در طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه مسلوب المنفعه شده بود.

وی اضافه کرد: بهره برداری از ۱۳ طرح آبرسانی به ۳۶ شهر به حجم سالانه ۶/۲۸۸میلیون متر مکعب، ۱۲ تصفیه خانه آب در ۱۲ شهر، ۲۰ تصفیه خانه فاضلاب در ۲۰ شهر با ظرفیت ۵۱۳ هزار متر مکعب در شبانه روز، اضافه شدن یک میلیون و ۳۵۰ هزار مشترک جدید آب شهری، ۴۰۰ هزار مشترک جدید آب روستایی و یک میلیون و ۶۰ هزار مشترک جدید فاضلاب شهری و کاهش میزان آب بدون درآمد در شبکه ها از ۲۶به ۷/۲۴درصد از جمله اقدامات انجام شده در بخش آب بوده است.

چیت چیان گفت: در دولت یازدهم همچنین برای نخستین بار علاوه بر شورای هماهنگی حوضه های آبریز در حوضه های زاینده رود، کرخه و سفید رود، ستاد احیاء دریاچه ارومیه هم تشکیل شده و ۲۷ اقدام توسط دستگاه های مختلف در این راستا برنامه ریزی شد و برنامه ریزی مدون و گسترده ای برای آبهای خروجی از کشور انجام شد.

وی در ادامه به مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه برق پرداخت و افزود: طی دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد ۲۹ واحد نیروگاهی در ۱۱ استان به ظرفیت چهار هزار و ۹۱ مگاوات به بهره برداری رسیده و علاوه بر آن ۱۱ پست ۴۰۰ کیلوولت، ۱۴ پست ۲۳۰ کیلوولت، ۲۶ پست ۱۳۲ کیلوولت و ۶۸ پست ۶۳ کیلوولت در استان ها افتتاح شد که نقش مهمی در توزیع و انتقال برق عهده دار هستند.

وزیر نیرو یادآور شد: با وجود مکفی بودن ظرفیت های تولید برق، در برخی ایام سال در استان های تهران، مازندران و خوزستان با مشکل خاموشی مواجه بوده ایم که بهره برداری از این پست های جدید نقش اساسی در انتقال و توزیع برق و کاهش مشکلات موجود ایفاء کرده است.

وی در ادامه از اضافه شدن ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار مشترک جدید به شبکه برق طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: کاهش۲٫۵۷ درصدی تلفات شبکه توزیع برق (از ۱۵٫۰۳به ۱۲٫۴۶ درصد)، بهره برداری از ۱۰ نیروگاه تجدید پذیر با ظرفیت ۷۸ مگاوات، بهره برداری از ۱۷ فناوری جدید در صنعت آب و برق، ساخت نانو زئولیت برای آب و فاضلاب، ساخت دستگاه شستشوی چاه های آب به روش ‘ایرگان’، ساخت دستگاه های ویدئومتری چاه تا عمق ۵۰۰ متر و دستگاه حذف بو در تصفیه خانه های فاضلاب به روش بایو فیلتر، سایر اقدامات اساسی انجام شده در این حوزه است.

نامبرده با اشاره به اقدامات و برنامه های اجرا شده در حوزه مدیریت این وزارتخانه تصریح کرد: از ابتدای آغاز بکار دولت یازدهم تاکنون، چهار اتاق فکر در زمینه های آب، برق و اقتصاد آب و برق تشکیل شده که بیش از ۷۰ درصد خبرگان این دو بخش در آن حضور دارند و تاکنون ۹۰ جلسه در تدوین راهبردها و سیاست های کلان آب و برق تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات برق، تجهیزات و ملزومات فنی و مهندسی طی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته و علاوه بر آن، شرکت های ایرانی در ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی، برقآبی، ساخت ترانس ها و پست های انتقال و تصفیه خانه ها رکوردهای خوبی داشته اند.

چیت چیان گفت: بیش از ۹۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در سال اخیر متعلق به حوزه صنعت آب و برق بوده، به طوری که افزون بر ۲میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی و ۸۷ میلیون دلار تجهیزات صادر شده و رقم صادرات برق هم حدود یک میلیارد دلار بوده است.

وی در مورد تغییر اعتبارات عمرانی وزارت نیرو گفت: اعتبارات ما در طرح های عمرانی در بخش آب نسبت به سال های گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و سعی کردیم اعتبارات را بیش تر از سمت سدسازی به سمت طرح های تعادل بخشی سوق دهیم که اعتبار طرح های تعادل بخشی ۱۷ برابر شده است.

وزیر نیرو همچنین در مورد بدهی های وزارت نیرو در حوزه آب و برق گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل به نیروگاه های خصوصی، شرکت های پیمانکار و مشاور داشتیم که این رقم اکنون به حدود ۵/۱۵هزار میلیارد تومان در بخش برق رسیده است و در بخش آب هم حدود ۵ هزار میلیارد تومان بدهی داریم که با بهبود شرایط و با اتکا به مکانیزم هایی که در قانون رفع موانع تولید اعم از انتشار اوراق مشارکت، صکوک اجاره و انتشار اسناد خزانه اسلامی داشتیم، بتوانیم در زمان معقولی بدهی های طرف مقابل را پرداخت کنیم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: با هوشمند کردن شبکه برق کشور، تغییر آرایش شبکه و برچیده شدن شبکه ضعیف بتوان گام های مهمی را برای کاهش اتلاف برق در شبکه برداشت.