انتقاد پزشکیان از نحوه‌ی اجرای طرح تحول سلامت/ با «استیضاح وزرا» کاری درست نمی‌شود
انتقاد پزشکیان از نحوه‌ی اجرای طرح تحول سلامت/ با «استیضاح وزرا» کاری درست نمی‌شود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه‌ی اجرای طرح تحول سلامت، گفت: بر اساس کاری که ما در مجلس انجام داده‌ایم، نباید کسی که در ایران زندگی می‌کند در بحث بهداشت و درمان به مشکل بخورد.

به گزارش خبرنگار عصر، مسعود پزشکیان ظهر امروز در جلسه شورای اداری بخش خسروشاه با اشاره به اینکه هر عملیاتی که لشکر عاشورا انجام داده ما در آن حضور داشتیم، اظهارداشت: در دانشگاه در برابر چپی‌ها و مخالفان با منطق برخورد کرده اما در کنار این منطق، با قدرت از باورها و اعتقادات‌مان دفاع می‌کردیم و از ابتدای انقلاب سعی‌ام بر این بوده تا هر چه در توان دارم برای دفاع از باورهایم بکار گیرم.

پزشکیان، با بیان اینکه اگر می‌خواهیم امروز نیز مشکلات‌مان برطرف شود باید همان باورِ بسیج که جنگ‌مان را اداره کرد، ایجاد کنیم، افزود: یعنی با اعتقاد و باور در مسوولیت‌ها حضور داشته باشیم نه برای پست، مقام، پول و نام و شهرت. بخاطراینکه به مردم خدمت کنیم بایستی در صحنه باشیم. پول، پست و مقام هیچکدام ماندنی نیست و در چشم‌به‌هم‌زدنی از بین خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه بنده بارها گفته‌ام تعرفه‌های پزشکان ناعادلانه است، تصریح کرد: ما با نیت خدمت به مردم درس خوانیدم و به جبهه رفتیم اما اگر امروز به پزشکان خرده می‌گیرم و دریافت حقوق‌های نجومی را نقد می‌کنم به این دلیل است که این حقوق‌های نجومی یک قانون و قاعده رسمی است بطوریکه قوه قضائیه، مجلس و دولت حقوق‌های پانصد – هفتصد میلیونی به پزشکان‌مان می‌دهند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه مکانیسم پرداختی‌ها در سیستم، غیرعلمی و غیرکارشناسی است، توضیح داد: بنا به قانون نباید چنین پرداخت‌هایی انجام شود اما یک فرماندار، استاندار، نماینده و یا مسوول که بطور رایگان توسط دوستان پزشک‌اش معاینه می‌شود طبیعتاً از این دریافتی‌های غیرمتعارف پزشکان دفاع خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه در هیچ‌جای دنیا پزشکان چنین مبالغی دریافت نمی‌کنند و همه در بروز این روند مقصرند، بیان کرد: نخست‌وزیر سوئد که در نظام سیاسی آن کشور همه‌کاره است، دچار یک بیماری شده و شش ماه در نوبت عمل می‌ماند و بخاطر درد این بیماری به یک‌ جلسه‌ی مهم نمی‌رود و رسانه‌های سوئد نیز به این موضوع می‌پردازند؛ نخست‌وزیری که می‌توانست خارج از نوبت و یا خصوصی عمل کند، در صف و نوبتِ عمل می‌ماند و خود را لایق‌تر و شایسته‌تر از مردم نمی‌داند.

وی افزود: وقتی که وزیر بودم به دولت گفتم که مگر اذعان نمی‌کنید که برای بهداشت و درمان پولی ندارید؟ خب ندهید! اما سر همان سفره‌ای بنشینید که برای مردم باز کرده‌اید و خود را جدا از آن‌ها نپندارید؛ پول نیست؟ خب برای شما هم نباشد.

پزشکیان در ادامه توضیح داد: وقتی مردم ببینید منِ وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس اداره و … در صف میایستم و برای من نیز دارو نیست؛ صدای یک نفر نیز درنخواهد آمد و اعتراضی نخواهد شد. اعتراض زمانی بوجود می‌آید که منِ مسوول سفره‌ای دیگر برای خود و اطرافیانم باز کنم و بگویم پول نیست؛ اگر نیست برای مسوول هم نباید باشد! در اینصورت همه وضع موجود را تحمل می‌کنند.

وی، ضمن تأکید بر اینکه اگر به فرمایشات حضرت علی (ع) عمل کنیم مملکت گلستان می‌شود، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) به مالک می‌فرمایند «أَنْصِفِ اللَّهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ وَ مِنْ خَاصَّهِ أَهْلِکَ وَ مَنْ لَکَ فِیهِ هَوًى مِنْ رَعِیَّتِکَ» یعنی حضرت علی (ع) خداوند و مردم را در یک کفه و مالک و دارودسته‌اش را در یک کفه دیگر می‌گذارد و می‌گوید بین این دو انصاف کن و در ادامه می‌فرماید «فَإِنَّکَ اِلاّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ» یعنی اگر نتوانی این انصاف را برقرار کنی، ظلم کرده‌ای. به‌دنبال این می‌فرماید «وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللَّهِ کَانَ اللَّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ» یعنی هر کس به بندگان خدا ظام روا دارد، خدا نیز با او دشمن خواهد بود علاوه براینکه بندگان خدا نیز با او دشمن خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: افتخار داریم که برای خاک و ملتی خدمت می‌کنیم که شهید داده؛ شهدایی که در علم، تقوا و درستی روی دست من و امثال من بودند، رفتند و جان‌شان را دادند و اکنون ما مانده‌ایم تا به این مردم خدمت کنیم.

پزشکیان یادآوری کرد: افتخار می‌کنم زمانی که رئیس دانشگاه بودم با فرزندانم در ارتفاعات کلیبر کارگری کرده و خانه بهداشت ساخته‌ام و این کار من باعث شد که تمام کارمندان و مدیرانِ آن زمان کارگری مردم را کرده و حدود ۶۰۰ خانه بهداشت در عرض ۶ ماه ساختند که تمامی این خانه‌ها به نام شهدا نامگذاری شد و این درحالی‌ بود که دولت طی ۲۰ سال فقط ۲۰۰ خانه بهداشت ساخته بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر دست‌به‌دست هم دهیم و با روحیه‌ی بسیجی وارد جامعه شویم، آمریکا که سهل است هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند ما را زمین بزند. زمانی زمین می‌خوریم که کنار کشیم و تصور کنیم دولت یا حکومت باید هر کاری را انجام دهد کمااینکه در زمان جنگ نیز دیدیم که دولت جنگ را اداره نکرد بلکه این ملت بودند که هشت سال تحمل و مقاومت کردند.

وی تاکید کرد: امروز نیز دربرابر قدرت‌طلبی آمریکا، مردم باید وارد صحنه شوند چراکه غیر از این راهی نداریم و اگر می‌خواهیم مقاومت کنیم بایستی این روحیه را در مردم زنده کنیم و برای زنده‌کردن این روحیه در ملت، بایستی ما مدیران از خودمان شروع کنیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه نباید راه و سیره شهدا را در عمل گم کنیم و با صداقت به ملت خدمت کنیم، گفت: من حاضرم با تمام وجودم و هرچه در توان دارم برای حفظ این نظام و انقلاب و رضایت مردم آن تلاش کنم.

وی با اشاره به اینکه به نحوه پرداخت حقوق پزشکان و طرح تحول سلامت در این دولت بیشتر از هر کسی اعتراض کرده‌ام، اذعان داشت: اینکه بیمارستان‌ها رایگان شده است، کار دولت نبود بلکه ما در مجلس چنین طرحی را تصویب کردیم اما متاسفانه دولت آن را غلط اجرا کرده است وگرنه از نظر قانونی بر اساس کاری که ما در مجلس انجام داده‌ایم، نباید کسی که در ایران زندگی می‌کند در بحث بهداشت و درمان به مشکل بخورد. اما مدیریت این‌ها [دولت] درست نبود که در حال حاضر گیر افتاده‌اند؛ ناگفته نماند که بنده ۵ سال پیش اعلام کردم که گیر خواهید افتاد که الان همان اتفاق افتاده است.

پزشکیان، با اشاره به اینکه با استیضاح وزرا کاری درست نمی‌شود، بیان کرد: گیرِ کار در جای دیگری است. با اتحاد کارها درست می‌شود؛ با شعار و یا همدیگر را متهم‌کردن چیزی درست نمی‌شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه آمریکا قدرت بلامنازع اقتصادی در دنیاست، خاطرنشان کرد: اروپا جرات نمی‌کند در مقابل آمریکا حرفی بزند؛ آمریکا می‌تواند اقتصاد ما را با مشکل مواجه کند اما اگر اتحاد داشته باشیم غلطی نمی‌تواند بکند.

انتهای پیام/م