حملات تروریستی در ساحل امن‎‎‎‎ترین نقطه زمین (عکس)
حملات تروریستی در ساحل امن‎‎‎‎ترین نقطه زمین (عکس)
در پی حمله به مسجد نور پلیس و نیرو‌های امدادی در همه کرایست چرچ به حالت آماده باش درآمدند. کرایست‌چرچ شهری واقع در استان کانتربوری در کشور نیوزیلند است. این شهر ساحلی مهمترین و بزرگ‌ترین کلان‌شهر در جزیره جنوبی است.

به گزارش عصرتبریز، رسانه‌ها در نیوزیلند از حمله یک فرد مسلح به مسجد نور در شهر کرایست چرچ خبر می‌دهند. همزمان، از حمله به یک مسجد دیگر در لینوود در حومه کرایست چرچ خبر داده شده است. به گزارش رسانه ها، حمله مسلحانه به این دو مسجد تلفاتی به همراه داشته است. منابع محلی می‌گویند دست کم پنج نفر در حمله به مسجد نور کشته شده اند و ده‌ها نفر نیز مجروح شده اند. پلیس می‌گوید یک فرد مسلح را بازداشت کرده و ماموران در پی مهاجمان احتمالی دیگر هستند.

به گفته شاهدان عینی، فردی که جلیقه ضدگلوله به تن داشت با یک مسلسل وارد مسجد نور شده و به سمت نمازگزاران شلیک کرده است. در تصاویر منتشر شده در فیس بوک به وسیله فردی که گفته می‌شود به مسجد نور حمله کرده، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و با شلیک به همه افراد حاضر در آن، آن‌ها را نقش بر زمین می‌کند. حمله زمانی انجام شد که نمازگزاران برای برگزاری نمازجمعه در مسجد گردهم آمده بودند. این حمله لحظاتی قبل از ورود تیم ملی کریکت بنگلادش به مسجد نور رخ داد و به گفته مسوولان تیم، همه اعضای آن جان سالم به در برده اند.

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند این روز را یکی از تیره‌ترین روز در تاریخ کشورش خوانده است. او از اعلام تعداد کشته شدگان و مجروحان این حادثه خودداری کرد. پلیس از همه مساجد در سراسر نیوزیلند خواسته است تا در‌های خود را ببندند. کرایست‌چرچ با ۴۵۲ کیلومتر مربع وسعت، مرکز استان کانتربوری است. کرایست‌چرچ از شرق به اقیانوس آرام از جنوب به بلندی‌های پرت هیل و از شمال به رودخانه وایماکاریری محدود می‌شود، ولی از طرف غرب به دشت کانتربوری باز است. رودخانه آوون از مرکز شهر می‌گذرد و در نهایت به اقیانوس آرام می‌ریزد. آب آشامیدنی کرایست‌چرچ دارای بالاترین کیفیت جهانی می‌باشد. نیوزیلند همواره در بین ۱۰ کشور امن و کم جُرم خیز‌ترین منطقه در بین کشور‌های جهان شناخته می‌شود.

یورونیوز در این باره نوشت: در پی تیراندازی در دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ در نیوزیلند همزمان با اقامه نماز جمعه، تعداد زیادی کشته شدند. پلیس نیوزیلند به‌طور دقیق آمار کشته شده‌ها را تاکنون اعلام نکرده و تنها عنوان کرده است که «تلفات قابل توجه» بوده است.پلیس از بازداشت چهار نفر از جمله یک زن خبر داده است. مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند، در اطلاعاتی تازه گفت که پلیس پس از تیراندازی در دو مسجد، تعدادی وسایل انفجاری دست ساز را هم در خودروی مظنونان پیدا کرده است.

نخستین مسجدی که مورد حمله قرار گرفت، مسجد نور بود که شاهدان می‌گویند مرد سیاه پوشی را دیده‌اند که وارد این مسجد شد و بعد از آن صدای چندین شلیک را شنیده‌اند. شاهدان می‌گویند پیش از آمدن نیرو‌های امنیتی فرد مهاجم فرار کرده بود. یکی از شاهدان که برای کمک به مسجد رفته بود می‌گوید: «در همه جا کشته شده‌ها را دیدم.»