به گزارش خبرنگار عصر، مصطفی مولوی در نشست خبری خود با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله این سازمان، افزود: فاز اول خط یک متروی تبریز شامل ۶ ایستگاه از ائل گولی تا خود سازمان یعنی ایستگاه شهریار است و از این ایستگاه تا میدان ساعت فاز دوم خط یک را تشکیل می دهد که جمعا با ۱۱ ایستگاه به بهره برداری رسیده است.
او ادامه داد: برخی از ایستگاه های خط یک مترو، دارای نواقصی چون سیستم اطفاء حریق، سیستم مخابراتی و برخی ساختمانهای ناقصی داشتند که ۹۹ درصد این نواقصات برطرف شده است.
مولوی دلیل قرار نگرفتن برخی از ایستگاه ها در خط یک مترو را، نبود پله برقی عنوان کرده و تأکید کرد: ایستگاه های ۸ و ۹ خط یک، آماده بهره برداری هستند، ولی چون پله برقی ندارند، نمی توانیم در مدار قرار بدهیم.
او وضعیت فاز سوم خط یک متروی تبریز را مطلوب ارزیابی کرده و افزود: در فاز سوم خط یک، از میدان ساعت به آن طرف برخی از ایستگاه ها همچون ایستگاه ۱۲ فعالیتشان متوقف شده بود و در ایستگاه ۱۴ گازران نیز قسمتی از تملک زمین ها باقی مانده بود که در حال حاضر خاکبرداری در این محل انجام شده و تدادی شمع نیز زده است.
مولوی درباره وضعیت ایستگاه ۱۲ ادامه داد: به دلیل شرایط تحریمی کشور، مجبور شدیم به جای پله برقی از آسانسور در این ایستگاه استفاده کنیم و تا پایان خردادماه ایستگاه شماره ۱۲ را به مدار خواهیم آورد.
او در مورد دیگر ایستگاه های فاز ۳ افزود: ایستگاه ۱۴ آماده ریل گذاری و ایجاد سقف اول است، ولی پیمانکار ایستگاه های ۱۳، ۱۵و ۱۶ خلع پیمان شده بود که طی مناقصه ای به شرکت جدید واگذاری شده اند تا عملیات خاکبرداری، ریل گذاری و ایجاد سقف اول را طی ۹ ماه به انجام برسانند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در مورد خط ۲ قطار شهری تبریز نیز گفت: علی رغم شرایط تحریمی سخت در کشور، نگذاشته ایم عملیات احداث خط ۲ متوقف شود و در حال حاضر ۵۲۵۰ متر از خط دوم حفاری شده است و در ادامه با استفاده از دو دستگاه تی بی ام در ضلع های غربی و شرقی خط مشغول حفاری هستیم.
احیای مسیر قونقا
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به احیای مسیر تاریخی «قونقا» افزود: «BRT» که از میدان بسیج تا راه آهن ادامه دارد که در این مسیر سیستم جدید «ART» میتوانیم پیاده سازی کنیم که این تکنولوژی چینی نیازی به ریل ندارد و برق بالاسر ندارد، ۵ کیلومتر را با ۳۵۰ میلیارد میتوانیم به اتمام برسانیم که به جای ریل، سنسور دارد و به جای برق، مغنت دارد و فقط در چین و استرالیا مورد استفاده قرار میگیرد
فاینانس مالی داخلی و خارجی
مولوی، تامین منابع مالی ساخت مترو را سخت عنوان کرده و افزود: علی رغم سال سخت مالی برای کشور به دنبال منابع مالی و فاینانس داخلی و خارجی بودیم که مجوز فروش اوراق مشارکت را از شورای شهر برای خط یک دریافت کردیم. در بحث فاینانس خارجی برای خط ۲، تلاش زیادی کردیم که چین در نهایت پس از دوندگی زیاد، زیر قول خود زد و کلا منتفی شد.
هزینه کرد متروی شهری
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در مورد میزان هزینه کرد احداث مترو از آغاز تاکنون ادامه داد: در خط یک ۲۰۵۱ میلیارد هزینه شده است که ارزش واقعی و به روز آن ۶۲۰۵ میلیارد تومان است. در خط ۲ هم بیش از ۵۷۷ میلیارد هزینه شده که ارزش به روز شده ۱۱۵۳ میلیارد تومان است. ضمن اینکه خط ۳ و ۴ بیش از ۶ میلیارد هزینه شده که ارزش روز آن ۱۰ میلیارد تومان است. سهم دولت و شهرداری در این پروژه پنجاه، پنجاه است.
او ادامه داد: کل هزینه کرد متروی تبریز از ابتدا تا کنون ۲۶۳۴ میلیارد تومان است که ارزش بروز شده آن ۷۳۶۸ میلیارد تومان می باشد که از این مبلغ ۱۲۳۳ میلیارد تومان توسط دولت و ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز توسط شهرداری پرداخت شده است.
مولوی بدهی سازمان قطار شهری تبریز به پیمانکاران را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده و افزود: سال گذشته بدهی زیادی داشتیم که بخشی از آن را با استفاده از وام ۱۰۰ میلیاردی پرداخت کردیم.
با میراث فرهنگی هماهنگ هستیم
مصطفی مولوی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر مبنی بر وارد آمدن خساراتی به خانه تاریخی مجتهدی ها در اثر حفاری گفت: در همه جای دنیا متروی شهری می تواند از زیر ابنیه تاریخی همچون کلیسا و مسجد عبور کند، ما هم در تبریز این کار را کرده ایم تقریبا از زیر بافت تاریخی شهر تونل زده ایم.
او ادامه داد: ما قبل از طراحی با میراث فرهنگی هماهنگ می شویم تا علاوه بر مجوز، عمق میراث را مراعات کرده باشیم. سیستم حفاری ما مجهز به لرزش سنج است و نمی تواند آسیبی به ابنیه های تاریخی بزند.
مولوی ترک های موجود در دیوارهای خانه مجتهدی ها را نشست طبیعی ساختمانی قدیمی دانست.
- خبرنگار: جهانبخش احمدیان