تایید مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان شرقی
تایید مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان شرقی
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، مهدی حامی گفت: براساس گزارشهای رسیده مبنی بر تلفات طیور بومی کلیبر در ۲۳ اردیبهشت، آنفلوآنزای اچ ۵ یا فوق حاد در نمونه برداریهای اکیپ بهداشتی این اداره کل تایید شد.

وی همچنین با اشاره به مشاهده بیماری آنفولانزای فوق حاد در روستای ساری یاتاق شهرستان خداآفرین افزود: با بررسی های اپیدمیولوژی ، مشخص شد بیماری حادپرندگان در نتیجه انتقال طیور از  این روستای خداآفرین به شهرستان کلیبر شیوع یافته است.

به گفته وی، به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری ۳۷۶ قطعه مرغ در روستای مذکور معدوم شد.

حامی با بیان اینکه هم اکنون فصل مهاجرت پرندگان وحشی است عامل شیوع بیماری آنفولانزای حاد در این روستا را ورود پرندگان مهاجر به حاشیه رود ارس عنوان کرد.

وی برضرورت رعایت توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری فوق حاد پرندگان دراستان تاکید کرد و افزود: رعایت قرنطینه و جلوگیری از ورود و خروج  خودروهای ضدعفونی نشده ، حمل تخم مرغ وکود و سایر محموله های ضروری به واحدهای مرغداری می تواند در بروز آنفلوانزای حاد پیشگری کند یا شیوع آن را کاهش دهد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در استان کمبود واکسن آنفولانزای فوق حاد نداریم و مرغداران برای واکسیناسیون طیور اقدام کنند.

  • منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما