بررسی عملکرد مربیان تراکتور؛ خارجی بهتر است یا داخلی؟
بررسی عملکرد مربیان تراکتور؛ خارجی بهتر است یا داخلی؟
در شرایطی که انتخاب از میان گزینه های خارجی یا داخلی، مهمترین دغدغه تراکتوری ها به شمار می رود، به بررسی عملکرد هشت سرمربی اخیر تراکتورسازی به تفکیک ایرانی و خارجی بودن پرداخته ایم.

عصرتبریز – سعید عبدی: با نهایی شدن قطع همکاری باشگاه تراکتورسازی با جورج لیکنز، این باشگاه برای فصل جدید به دنبال استخدام یک سرمربی جدید است. تراکتوری ها در طول چند فصل اخیر، تغییر و تحولات بسیاری روی نیمکت خود داشته اند. این تغییر و تحولات نشان از آن دارد که آنها نتوانسته اند به گزینه ای که مورد نظرشان است دست پیدا کنند. از لیگ چهاردهم که تراکتوری ها با رسول خطیبی وارد مسابقات شدند تا لیگ هجدهم که با لیکنز مسابقات را به پایان رساندند، هشت سرمربی مختلف روی نیمکت آنها نشسته است. در شرایطی که انتخاب از میان گزینه های خارجی یا داخلی، مهمترین دغدغه تراکتوری ها در این مورد به شمار می رود، به بررسی عملکرد هشت سرمربی اخیر تراکتورسازی به تفکیک ایرانی و خارجی بودن پرداخته ایم:

۴ مربی داخلی:

از میان هشت مربی اخیری که وظیفه هدایت تراکتورسازی را بر عهده داشته اند، چهار مربی داخلی بوده است. رسول خطیبی، امیر قلعه نویی، یحیی گل محمدی و محمد تقوی چهار مربی داخلی بودند که در پنج فصل اخیر روی نیمکت تراکتورسازی نشستند. این چهار مربی در مجموع ۱۱۵ بازی را به عنوان سرمربی روی نیمکت تراکتورسازی حضور داشتند. ۵۷ پیروزی، ۲۶ مساوی و ۳۱ باخت حاصل کار تراکتورسازی با هدایت سرمربیان داخلی خود در این مدت بوده است.
کارنامه چهار مربی داخلی اخیر تراکتور در یک نگاه:

رسول خطیبی:

تعداد بازی: ۲۲
تعداد برد: ۱۱
تعداد مساوی: ۵
تعداد باخت: ۶
رتبه: نیم فصل اول لیگ چهاردهم: ۱
میانگین امتیاز: ۱٫۸

تنها مربی که تراکتورسازی با او طعم صدرنشینی را چشیده، رسول خطیبی است که توانست این تیم را در پایان نیم فصل اول لیگ چهاردهم به مقام قهرمانی برساند. تراکتورِ لیگ چهاردهم با خطیبی نتایج بسیار خوبی کسب کرد اما در نیم فصل دوم ،اختلافات این مربی با مدیران باشگاه باعث شد تا تونی جانشین رسول شود. تونی در حفظ مقام قهرمانی نیم فصل اول اما موفق نبود و تراکتور آن فصل را با مقام دوم به پایان رساند.

امیر قلعه نویی:

تعداد بازی: ۴۷
تعداد برد: ۳۴
تعداد مساوی: ۱۷
تعداد باخت: ۱۱
رتبه: لیگ پانزدهم: ۴، لیگ شانزدهم: ۳
میانگین امتیاز: ۱٫۹

قلعه نویی در شرایطی هدایت تراکتورسازی را بر عهده گرفت که بسیاری از هواداران تراکتورسازی پس از جدایی تونی، مخالف حضور او بودند. او اما بدون توجه به جو نه چندان مثبت فوتبال آذربایجان در مورد خودش، هدایت تراکتورسازی را بر عهده گرفت تا با یک برنامه سه ساله این تیم را به قهرمانی برساند. قلعه نویی در سال دوم حضورش در تراکتور، روزهای خوبی را پشت سر می گذاشت و تیمش یکی از مدعیان اصلی کسب جام بود. محرومیت ناگهانی از نقل و انتقالات و عودت خریدهای زمستانی، اوضاع تیم قلعه نویی را دگرگون ساخت تا او به آنچه که در تراکتور می خواست نرسیده و در پایان فصل، از جمع سرخ پوشان فوتبال آذربایجان جدا شود.

یحیی گل محمدی:

تعداد بازی: ۲۴
تعداد برد: ۹
تعداد مساوی: ۶
تعداد باخت: ۹
رتبه: نیم فصل اول لیگ هفدهم: ۱۱
میانگین امتیاز: ۱٫۴

یحیی گل محمدی در بدترین شرایط ممکن هدایت تراکتورسازی را بر عهده گرفت. در دوره ای که کمتر مربی ریسک حضور در تراکتورسازی را به جان می خرید، یحیی پیشنهاد تراکتوری ها را قبول کرد. محرومیت از حضور در نقل و انتقالات و جدایی خیل عظیمی از ستاره ها، دست یحیی را به شدت خالی کرده بود. او ناگزیر سر به تیم پایه چرخانده و چند بازیکن جوان از این تیم را به تیم اصلی فراخواند. در چنین شرایطی، یحیی در تراکتور نتوانست نتایجی را بگیرد که بتوان اسم آن را شگفتی گذاشت. در حالی که کمتر کسی او را به خاطر نتایجش (با توجه به شرایط ویژه تراکتور) سرزنش می کرد، مسئولان تراکتور در هفته های ابتدایی نیم فصل دوم ساغلام را به جای گل محمدی روی نیمکت تیم شان نشاندند.

محمد تقوی:

تعداد بازی: ۹
تعداد برد: ۵
تعداد مساوی: ۲
تعداد باخت: ۲
رتبه: نیم فصل اول لیگ هجدهم: ۴
میانگین امتیاز: ۱٫۹

محمد تقوی در شرایطی، سرمربیگری تراکتور را بر عهده گرفت که هیچکس تصور چنین اتفاقی را پیش از وقوع آن نمی کرد، حتی خود این مربی! تقوی ابتدا قرار بود به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت نشسته و پس از انتخاب سرمربی جدید، جای خود را به او دهد اما کسب نتایج خوب باعث شد تا آرام آرام کلمه موقت از کنار نام تقوی محو شده و او تا پایان نیم فصل هدایت تراکتور را بر عهده بگیرد. جانشین توشاکِ ولزی در پایان نیم فصل اول پس از اینکه متوجه شد جایی روی نیمکت تیم در نیم فصل دوم نخواهد داشت، پیش دستی کرده و استعفا داد.

۴ مربی خارجی:

از میان هشت مربی اخیری که وظیفه هدایت تراکتورسازی را بر عهده داشته اند، چهار مربی خارجی بوده است. تونی، ارطئرول ساغلام، جان توشاک و جورج لیکنز چهار مربی خارجی بودند که در پنج فصل اخیر روی نیمکت تراکتورسازی نشستند. این چهار مربی در مجموع ۶۰ بازی را به عنوان سرمربی روی نیمکت تراکتورسازی حضور داشتند. ۲۴ پیروزی، ۲۰ مساوی و ۱۶ حاصل کار تراکتورسازی با هدایت سرمربیان خارجی خود در این مدت بوده است.

کارنامه چهار مربی خارجی اخیر تراکتور در یک نگاه:

تونی الیویرا:

تعداد بازی: ۲۴
تعداد برد: ۱۲
تعداد مساوی: ۸
تعداد باخت: ۴
رتبه: لیگ چهاردهم: ۲
میانگین امتیاز: ۱٫۶

محبوب ترین سرمربی خارجی تراکتورسازی بی شک تونی الیویرا است. او در سه مقطع مختلف هدایت تراکتور را بر عهده داشته است. در آخرین دوره حضور تونی در تراکتورسازی، این تیم تا آستانه کسب جام پیش رفت اما از رسیدن به آن بازماند. تونی در فصل بعد نتوانست روند خوب سال قبل را تکرار کند و جای خود را در میانه های فصل به قلعه نویی داد.

ارطئرول ساغلام:

تعداد بازی: ۱۶
تعداد برد: ۳
تعداد مساوی: ۶
تعداد باخت: ۷
رتبه: لیگ هفدهم: ۱۰
میانگین امتیاز: ۰٫۹۴

ساغلام همزمان با باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور، هدایت این تیم را بر عهده گرفت. البته اکثر خریدهای زمستانی تراکتورسازی پیش از حضور این مربی ترکیه ای انجام شده بود. ساغلام به عنوان اولین سرمربی ترکیه ای تاریخ باشگاه تراکتورسازی از محبوبیت بالایی در نزد هواداران برخوردار بود. در پایان فصل او تنها یک رتبه، جایگاه تراکتور را نسبت به نیم فصل اول ارتقا بخشید و در شرایطی که تیمش در برهه ای از فصل حتی خطر سقوط را نیز احساس می کرد، با رتبه دهم فصل را به پایان رساند. علی رغم کسب نتایج نه چندان خوب، عده ای از هواداران تراکتورسازی عقیده داشتند که ساغلام می تواند فصل آینده، ناجی تیم شان باشد اما باشگاه چنین عقیده ای نداشت و حضور ساغلام در تراکتور، محدود به نیم فصل دوم لیگ هفدهم شد.

جان توشاک:

تعداد بازی: ۷
تعداد برد: ۲
تعداد مساوی: ۳
تعداد باخت: ۲
رتبه: –
میانگین امتیاز: ۰٫۸۶

اولین سرمربی تراکتورسازی بعد از خصوصی سازی، جان توشاک بود. مربی نام آشنای ولزی با سر و صدای زیادی هدایت سرخ پوشان فوتبال آذربایجان را بر عهده گرفت. کمتر کسی تصور می کرد که عمر سرمربیگری توشاک در تراکتور تا به این اندازه کوتاه بود. پیرمرد ولزی اما پس از یک شروع ضعیف در لیگ برتر که همراه بود با یک شکست سنگین مقابل استقلال در تهران و دو مساوی مقابل نساجی و نفت مسجد سلیمان، پس از شکست ناباورانه مقابل نفت آبادان در جام حذفی، تبریز را به مقصد ولز ترک کرد. او پس از قطع همکاری با تراکتورسازی تا به امروز روی نیمکت تیم دیگری ننشسته است.

جورج لیکنز:

تعداد بازی: ۱۳
تعداد برد: ۷
تعداد مساوی: ۳
تعداد باخت: ۳
رتبه: لیگ هجدهم: ۵
میانگین امتیاز: ۲

جورج لیکنز از نظر امتیازی، موفق ترین سرمربی تراکتورسازی در پنج فصل اخیر بوده و تیم تحت هدایت او توانسته میانگین امتیازی ۲ را کسب کند. این مربی بلژیکی در نیم فصل دوم هدایت تراکتور را بر عهده گرفت. با جذب چند ستاره سرشناس و اضافه شدن آنها به ستاره های نیم فصل اول، تراکتور به تیمی مخوف تبدیل شده بود. همه از لیکنز به عنوان یک مربی خوشبخت یاد می کردند که هدایت چنین تیمی را بر عهده گرفته است. شروع خوب تراکتور با این مربی همه را امیدوار به پایانی خوش کرده بود اما شکست مقابل سپیدورد در هفته های پایانی همه چیز را خراب کرد. نوار شکست ناپذیری و بردهای تراکتور پاره شد و تیم در یک سراشیبی تند قرار گرفت که حاصل آن اتفاقات تلخ اخیر و پایان فصل با رتبه پنجم بود؛ و این گونه بود که نه از قهرمانی خبری شد و نه از کسب سهمیه!