حذف معافیت مالیاتی مطبوعات و تخصیص نرخ صفر
حذف معافیت مالیاتی مطبوعات و تخصیص نرخ صفر
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی گفت: بزرگترین پروژه اقتصادی کشور در وزارت اقتصادی، طرح جامع مالیاتی است که شاهد عملیاتی شدن آن در آذربایجان‌شرقی هستیم.

به گزارش عصرتبریز، غلامرضا شریفی در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات استان ضمن تاکید بر نقش محوری رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مکتوب و مجازی افزود: در مجموعه مدیریتی اداره کل مالیاتی استان از خیلی وقت پیش مشتاق دیدار با اصحاب رسانه بودیم چرا که در جریان هستیم که شما و اعضای زیرمجموعه انجمن صنفی‌تان دارای برخی مشکلات در حوزه‌های مالیاتی هستید و معتقدیم که به عنوان یک تشکل می‌توانید اثرگذار باشید.

در این دیدار که مرتضی ستوده‌نژاد معاون مالیاتی اشخاص حقوقی، وحید کردستانی معاون مالیاتی مرکز استان، محمدرضا علی‌پور معاون مالیاتی شهرستان‌های تابعه و مسئول حراست اداره کل و همچنین حسن اسدزاده مدیر روابط عمومی نیز حضور داشتند، مدیر کل امور مالیاتی از فرهنگ‌سازی مالیاتی به عنوان حلّال مشکلات جامعه یاد کرده و افزود: آنچه که با دیدن شما رسانه‌ها به عنوان درددل ما باز می‌شود، آنست که طبیعتا به یک سری کمک‌ها برای نظام‌مندی مالیاتی نیازمندیم. فرهنگ‌سازی مالیاتی اگر اتفاق بیافتد کلی از مشکلات جامعه ما حل می شود و هزینه وصول مالیات کمتر می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر فرهنگ‌سازی مالیاتی اتفاق بیافتد، هر فردی می‌تواند تکالیف خود را انجام دهد تا ما هم بتوانیم در قالب آن تکالیف، مالیات‌ها را به عدالت وصول کنیم.

شریفی افزود: در بحث فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی نقش عمده‌ای دارد و از آنجا که در رسانه‌های مجازی و مکتوب کلی ظرفیت برای گسترش این موضوع وجود دارد، لذا نظام مالیاتی می‌تواند از آنها بهره‌مند شده و متعاقب آن، حاکمیت است که از آن مالیات برای بهره‌مندی جامعه استفاده می‌کند. اگر ما بتوانیم مالیات را با رضایت از مردم بگیریم و رضایت نسبی را هم در جامعه حاکم کنیم در کارمان موفق خواهیم شد.

در ادامه این دیدار سیدرضا علوی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات استان ضمن تشکر از مدیر کل و معاونان امور مالیاتی استان از مهمان‌نوازی و تشکیل این جلسه، از فرصت بوجود آمده برای طرح مشکلات مالیاتی صنف مطبوعات و رسانه‌های استان تقدیر و تشکر کرد.
علوی با اشاره به معافیت مالیاتی صنوف مطبوعاتی در طول سال‌های گذشته و تغییرات اعمالی جدید گفت: متاسفانه بسیاری از همکاران مطبوعاتی از قوانین جدید مالیاتی اطلاع کافی ندارند و به همین جهت به تهیه دفاتر قانونی و تکمیل به موقع اظهارنامه اقدام ننموده‌اند و هم‌اکنون با مشکلات مالیاتی مواجهند.
رییس هیئت مدیره انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات استان خواستار ارتباط بیشتر مطبوعات با اداره کل مالیاتی در جهت آموزش شهروندی و فرهنگ‌سازی مالیاتی در قالب انتشار پیام‌های مالیاتی شد.

در ادامه این نشست فرهاد باغشمال دبیر انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات استان به آخرین آمار رسانه‌های دارای پروانه رسمی در استان آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: در استان آذربایجان شرقی ۴۶۶ رسانه مکتوب و مجازی وجود دارد که دارای پروانه انتشار از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هستند که از این میان سهم رسانه‌های مکتوب ۱۵ روزنامه با دفتر مرکزی تبریز و ۸۰ هفته‌نامه به صورت مستمر هفتگی و ۵۱ نشریه به صورت دوهفته‌نامه منتشر می شوند، ضمن آن که ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و پایگاه‌های خبری نیز در استان فعالیت دارند.

باغشمال به عدم آشنایی برخی همکاران صاحب امتیاز رسانه‌ها از روند تشکیل پرونده مالیاتی اشاره کرد و گفت: اکثر رسانه‌های استانی به دلیل این که در هر حال خود را از پرداخت مالیات معاف می‌دانند، اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی، تکمیل دفاتر و اظهارنامه ننموده‌اند و به قرار اطلاع از ۴۶۶ رسانه استانی، صرفا ۱۰-۱۲ رسانه دارای پرونده مالیاتی بوده و چون بقیه همکاران از روند قضایا اطلاعی ندارند، با فرض معافیت مالیاتی هیچ اقدامی برای تشکیل پرونده مالیاتی ننموده‌اند، لذا در وهله اول پیشنهاد می شود که کارگاهی آموزشی با حضور اساتید و کارشناسان اداره کل مالیاتی برای صاحبان امتیاز رسانه‌ها تشکیل شود تا علاوه بر آموزش های لازم، راهنمایی‌هایی نیز برای حل مشکلات بوجود آمده انجام گیرد.

وی در پایان افزود: مسئله مهم دیگر آن است که تکلیف همکاران دارای رسانه که تا حال هیچ اقدامی برای اخذ کد واحد مالیاتی، تشکیل پرونده، تهیه دفاتر، تکمیل اظهارنامه و… نکرده اند، چیست و اگر در ادامه هیچ اقدامی نکنند چه می شود؟
محمدرضا ربانی بازرس انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات استان نیز به موضوع اجاره‌ای بودن فضای کار اکثر رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: شرایط کار در محیط اجاره‌ای باعث شده که رسانه‌ها سالانه اقدام به تغییر محل کار خود کنند و در نتیجه هر سال مودی مالیاتی‌شان تغییر می‌کند، لذا پیشنهاد می‌کنم که لااقل تمامی مطبوعات و رسانه ها در یک واحد مالیاتی تجمیع شود.

در بخش دیگر این نشست مرتضی ستوده‌نژاد معاون مالیاتی اشخاص حقوقی به شروط معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: تا سال ۹۴ کلیه فعالیت‌های فرهنگی اعم از رسانه‌ها و نشریات مطابق بند ل ماده ۱۳۹ مشمول معافیت مالیاتی بودند که صراحتا هم از آن یاد شده بود. یعنی قانون تا سال ۹۴ همه فعالیت‌های فرهنگی در ذیل مطبوعات مجوزدار را معاف می شناخت، ما هم صرفا با معرفی اداره کل ارشاد برگ معافیت صادر می‌کردیم.

وی به موارد اصلاح قانون در تیرماه ۹۴ که اجرای آن از سال ۹۵ عملیاتی شده است تاکید کرد و افزود: در اصلاحیه قانون و مطابق بند ل ماده ۱۳۹ و از ابتدای سال ۹۵ مطبوعات و رسانه‌ها مشمول مالیات به نرخ صفر عنوان شده‌اند. یعنی معافیت برداشته شده و مالیات به نرخ صفر تخصیص داده شده است.
ستوده‌نژاد یادآور شد: از آنجا که آن عده از افرادی که مالیات‌شان به نرخ صفر می‌باشد، وظایف قانونی از جمله تسلیم اظهارنامه، ارائه به موقع دفاتر و اسناد حسابداری بر عهده دارند، لذا همکاران ما باید رسیدگی کنند و درآمد مشمول مالیاتی را مشخص کنند و سپس نرخ صفر را اعمال کنند.

معاون مالیاتی اشخاص حقوقی تاکید کرد: ما خیلی روی این قانون بحث کردیم و حتی در ماده ۱۴۶ مکرر و تبصره آن موجب شده است تا بین معافیت مالیاتی و مالیات به نرخ صفر فرقی قائل نشویم و همگی باید دفاتر و اظهارنامه ارائه کنند، هر چند که سازمان پیگیر است که از طریق مجلس اشکالات موجود رفع شود ولی این یک پروسه طولانی است.

وی در ادامه در خصوص فلسفه نرخ صفر و رسیدگی به حساب ها گفت: ما در بحث مالیاتی پیگیر این هستیم که از محل معافیت‌های مالیاتی چقدر به مردم درآمد داده می شود. قانون‌گذار خواسته این موضوع را با یک شاخصی سنجش کند تا بتواند مشخصا بگوید که علاوه بر این که این مقدار مالیات از مردم گرفته شده و هزینه به مملکت شده است، این مقدار هم در قالب معافیت‌ها به صنوف مختلف کمک شده است که در این صورت در سیستم درآمد هر نشریه مشخص است ولی مالیات صفر لحاظ می‌شود. لذا قانون گذار افراد دارای معافیت مالیاتی را جدا کرده و تکلیف هرکدام را مشخص کرده است.

ستوده‌نژاد گفت: ما باید قانون را اجرا کنیم، لذا ما هم از پیشنهاد تشکیل کارگاه آموزشی استقبال می‌کنیم تا کارشناسان ما در جمع صاحبان امتیاز رسانه‌ها حاضر شده و تکالیف آنها را شرح دهند تا بدانند که در مورد مالیات حقوق و مالیات تکلیفی و… چه وظیفه ای دارند.

ستوده‌نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به این که هم اکنون فقط دفاتر قانونی سال ۹۸ قابل تهیه و پلمپ است، پس تکلیف واحدهای رسانه‌ای که دفاتر سال قبل خود را به موقع تهیه و پلمپ نکرده‌اند چیست؟ گفت: پیشنهاد من این است که کسانی که دفاتر نگرفته‌اند. همین امروز نسبت به تهیه دفاتر سال ۹۸ اقدام کرده و پلمپ کنند و اطلاعات مالی سال ۹۶ و۹۷ را در آن وارد کنند، نهایت کار این می‌شود که آیین نامه رعایت نمی شود ولی لااقل بحث عدم ارائه دفاتر مطرح نمی‌شود ودفاتر ارائه می‌شود هرچند دیر پلمپ شده باشد.

حسن اسدزاده مدیر روابط عمومی اداره کل مالیاتی نیز ضمن خوشامدگویی به اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی مطبوعات گفت: در مقطعی معافیت ماده ۱۳۹ را در کانون‌های تبلیغاتی نیز درگیر بودیم. منتها ماده ۱۳۹ اعلام ننموده که همه فعالیت‌ها معاف از مالیات است. در آیین نامه قید شده است که انتشار خبر، گزارش و مصاحبه معاف است اما درآمدهای ناشی از آگهی‌های تبلیغاتی، رپرتاژی و ضمیمه تبلیغاتی آگهی‌نامه مشمول مالیات است.
اسدزاده افزود: موضوع بعدی این است که ما با توجه به سیاست‌های امور مالیاتی می‌توانیم فعالیت‌های مالیاتی را انجام دهیم و محدود هستیم که در خصوص آگهی‌های مورد نیاز (م ـ الف) فقط با روزنامه‌ها و صرفا از طریق اداره کل ارشاد همکاری کنیم.

وحید کردستانی معاون مالیاتی استان نیز در مورد رسانه‌هایی که صاحب امتیاز آنها حقیقی بوده و تاکنون هیچ اقدامی برای تشکیل پرونده نکرده‌اند گفت: واحد حقیقی هم تابعی از واحد حقوقی است. ماده۹۵ اصلاحی مشاغل را برمبنای کارکرد سالانه به سه گروه تقسیم کرده است. گروه ۳ آن عده از واحدهایی هستند که درآمد سالانه‌شان زیر یک میلیارد تومان است که واحدهای مزبور مکلفند هر ساله تا پایان خرداد ماه اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت اینترنتی تسلیم کنند.
کردستانی یادآور شد: در همان تبصره ماده۱۴۶ مکرر، واحدهای حقیقی گروه اول مکلف به نگهداری دفاتر قانونی شده‌اند، اما گروه‌های۲و ۳ مکلف به نگهداری و ثبت دفاتر نیستند ولی باید فرم‌های نمونه ۲ و ۳ را تسلیم کنند که به همراه اظهارنامه ماهانه و سالانه تکمیل می‌شود.

وی با ذکر این نکته که اگر چنانچه شخصی اظهارنامه مالیاتی ندهد از معافیت مالیاتی پایه نمی‌تواند استفاده کند، افزود: به کسانی که اظهارنامه تسلیم می‌کنند به صورت سالانه رسیدگی می‌شود و به افرادی که اظهارنامه تسلیم نکنند در بازه ۵ساله فرصت رسیدگی داده شده است که با این شرایط نه تنها معافیتی برای آنان تغلق نخواهد گرفت، بلکه مشمول جریمه به میزان ۳۰ درصد به عنوان عدم تسلیم اظهارنامه خواهند بود که غیر قابل بخشودگی است و مطالبه خواهد شد.
در پایان جلسه غلامرضا شریفی، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی با جمع‌بندی نکته نظرات حاضرین و در توضیح قانونی که از مورخه ۱/۱/۹۵ اعمال شده است افزود: تشخیص علی‌الراس از سیستم مالیاتی حذف شده است و به خاطر این حذف، باید تمام اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی کشور در بانک اطلاعاتی نظام مالیاتی محفوظ شود. ما در حین رسیدگی به آنها با برخی عملیات‌های خرید و فروش مواجه می‌شویم؛ مثلا کاغذ از کجا خریداری شده، به پرسنل چقدر حقوق داده می‌شود و با کجا قرارداد کاری دارید؟ و ما با احصا آنها مالیات‌های خود را شفاف‌تر می‌کنیم.

شریفی تاکید کرد: بنده هم موافق هستم که تا تیرماه که فرصت رسیدگی به مالیات‌ها است، کارگاه آموزشی با هماهنگی انجمن صنفی مطبوعات و روابط عمومی امور مالیاتی برگزار شود تا همکاران ما آموزش‌ها و توجیه‌های لازم را انجام دهند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی در پایان مجددا یادآور شد که اداره کل امور مالیاتی استان، دست نیاز خود را به سمت مطبوعات دراز می‌کند و امیدواریم که با کمک رسانه‌ها بتوانیم فرهنگ‌سازی مالیاتی نموده و کشور را همچون ممالک پیشرفته با درآمدهای مالیاتی اداره نماییم.