دستگاه قضایی نیازمند تحول است/ضرورت اصلاح ساختارهای قانونی
دستگاه قضایی نیازمند تحول است/ضرورت اصلاح ساختارهای قانونی
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دستگاه قضایی بعد از چهل سال نیازمند تحول است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بایستی نسبت به اصلاح نظام دادرسی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار عصر، حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری امروز طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به سالروز وقوع حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی، اظهار داشت: به‌دلیل این‌که آیت‌الله بهشتی معمار و پایه‌گذار دستگاه قضایی بود این روز به‌عنوان هفته قوه قضائیه نام‌گذاری شده است.

وی افزود: یکی از اصولی‌ترین اندیشه‌های شهید بهشتی، سهیم دانستن مردم در ارکان نظام بود و بر تعیین حاکمیت و قدرت سیاسی از طریق مردم تاکید داشت و معتقد بود بزرگترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن است.

مظفری ادامه داد: شهید بهشتی در بدو انقلاب اصرار داشت که از مردم نظرخواهی شده و نظام سیاسی جدید به رای مردم گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه در نظام سرمایه‌داری یا سوسیالیستی که هدف افزایش ثروت شخصی در سطح جامعه و اولویت‌داشتن مسائل اقتصادی بر دیگر امور است بحث تخصص اهمیت فراوانی دارد، تصریح کرد: شهید بهشتی معتقد بود که نظام اسلامی با آسایش در معاش افراد موافق است اما هدف از برنامه‌های زیربنایی اسلام، تعالی معنوی بشر است نه تعالی دنیوی آن. فلذا در بحث انتصاب کارگزاران نظام بر خلاف نظام سرمایه‌داری، شهید بهشتی اعتقاد راسخ داشت که تعهد مقدم بر تخصص است.

وی افزود: البته تخصص را اسلام نفی نمی‌کند چراکه تعهد انسان را حتی در مسیر رشد دنیوی از فساد بازمی‌دارد. تعهد زمینه کنترل آدمی را فرهام کرده و انسان را از حالت رهایی و افسارگسیختنگی دور و در مسیر منطقی هدایت می‌کند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌‌شرقی گفت: تعهد به معنای تقوا، امانت‌داری، راستی، در خدمت مردم بودن و … تعریف می‌شود و به‌دلیل وجود این صفات است که تخصص بدون تعهد فایده‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: به عقیده شهید بهشتی، اسلام قبل از اینکه دین سیاست بوده و برای دستیابی به قدرت تشکیل یافته باشد و قبل از آنکه ابزار قدرتی برای استقرار هویت و تمامیت ارضی مسلمانان باشد، مهمترین بنیان اخلاقی‌اش، وجود شرافت است

مظفری با بیان اینکه شهید بهشتی بداخلاقی را با هر بهانه‌ای خلاف موازین اسلام می‌دانست، افزود: شهید بهشتی می‌گفت تلخی ناشی از برخورد صادقانه را به شیرینی حاصل از برخورد منافقانه ترجیح می‌دهم و دروغ تاکتیکی، تهمت و شایعه‌پراکنی را خارج از قواره مسلمانی شخص مسلمان معرفی می‌کرد.

وی یادآور شد: در زمان ریاست‌جمهوری آقای بنی‌صدر و هنگامی که تصاویری از این شخص در تلویزیون پخش می‌شده اطرافیان شهید بهشتی شروع به بد و بیراه گفتن به بنی‌صدر می‌کنند اما ایشان با این رفتار به شدت مخالفت کرده و حتی به اذعان اطرافیان، گونه‌های شهید بهشتی سرخ شده و تاکید می‌کنند که نباید چنین برخوردی صورت گیرد و یا در برخورد ناصحیح عده‌ای با شخصیت دکتر شریعتی، ایشان برافروخته می‌شدند.

وی در ادامه به ابلاغ منشور جدید قوه قضائیه و انتصاب آیت‌الله رئیسی توسط رهبر انقلاب اشاره و تصریح کرد: مهمترین خواسته‌ای که حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکم انتصاب آقای رئیسی به آن اشاره کرده‌اند، بحث تحول در دستگاه قضایی کشور است چراکه بعد از چهل سال، دستگاه قضایی نیازمند تحول است.

وی ابراز داشت: قوه قضائیه باید از بحث تراکم پرونده‌ها نجات یابد چراکه انباشت پرونده‌های ورودی در دستگاه قضایی در مقایسه با کشور ترکیه ۲/۵ برابر و در مقایسه با آلمان ۴ برابر می‌باشد و این درحالی‌ست که این دو‌ کشور از نظر جمعیتی با ایران همسان هستند.

مظفری با بیان اینکه اولین نکته در ایجاد تحول در دستگاه قضا، شناسایی نقاط ورود پرونده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین گرفتاری‌های امروز علی‌رغم تاکید قانونی، بحث اسناد عادی است که سیستم قضایی را به نوعی دچار انفعال کرده است.

به گفته وی، ۸۰ درصد پرونده‌های حقوقی دستگاه قضایی کشورمان به مسائل اسنادی و املاک افراد مربوط است و این مورد سبب ایجاد اطاله دادرسی در قوه قضائیه می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به راهکارها و روش‌های حل اختلاف جایگزین، گفت: روش‌های جایگزین احکام حبس در کشورهای مخلتف اجرا شده و در کشور ما نیز در حال اجرا و تاکید است و توجه به این امر در ایجاد دوره تحول می‌تواند بسیار موثر باشد.

مظفری در پایان به اصلاح ساختارهای قانونی درون دستگاه قضا تاکید و خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد تحول در دستگاه قضایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بایستی نسبت به اصلاح نظام دادرسی توجه ویژه‌ای داشته باشند.