بگو مگوی ظریف و کسینجر
بگو مگوی ظریف و کسینجر

عصر تبریز: وزیر امور خارجه کشورمان که چندی پیش در دانشگاه فرماندهی و ستاد(دافوس) ضمن سخنرانی در خصوص شرایط جدید بین لمللی، روایتی از بگوی مگوی خود با هنری کسینجر و شاگردانش را مطرح کرد. ظریف در این مورد گفته بود: آقای کسینجر همیشه می‌گفت: ایران باید یک انتخاب بکند. بین اینکه می خواهد یک […]

عصر تبریز: وزیر امور خارجه کشورمان که چندی پیش در دانشگاه فرماندهی و ستاد(دافوس) ضمن سخنرانی در خصوص شرایط جدید بین لمللی، روایتی از بگوی مگوی خود با هنری کسینجر و شاگردانش را مطرح کرد.

ظریف در این مورد گفته بود: آقای کسینجر همیشه می‌گفت: ایران باید یک انتخاب بکند. بین اینکه می خواهد یک آرمان باشد یا یک کشور. این را هم خودش و هم شاگردش از من سوال کردند. گفتم: هر وقت آمریکا تصمیم گرفت که آرمان باشد یا کشور، ما هم تصمیم می گیریم. گفت: ما به عنوان آمریکا یک کشور استثنایی هستیم. گفتم: ما هم به عنوان ایران یک کشور استثنایی هستیم. چه دلیلی دارد آن چیزهایی که ابزار قدرت شما است در اختیار ما نباشد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه دافوس با بیان اینکه آرمان گرا بودن ابزار قدرت ملی ما است و نباید ابزارهای قدرت‌مان را از دست بدهیم، اظهار داشته بود: ابزارهای قدرتمان را باید حفظ کنیم. من عمداً بحث‌های اعتقادی را مطرح نکردم و صرفا ابعاد مادی قضیه را مطرح کردم. این بدان معنا نیست که به ابعاد اعتقادی توجه نداریم. اعتقادات ما دیدگاه ما را تقویت می کند. آنچه که باعث می‌شود ما در مقابل دنیا بایستیم این است که هر روز می گوییم هر آنچه که خدا بخواهد می‌شود و هرآنچه که خدا نخواهد نمی‌شود. ماشاء الله کان و ما لم یشا لم یکن. این باور ماست و این کمک می‌کند ما راحت تر و با اعتماد حرکت کنیم. اما در این فرصت صرفا تعریف مادی کردم برای اینکه فروتر از باورهای والای ما با این ابزارهای عادی هم می توان به این نتایج رسید. می‌شود اعتماد به نفس داشت، می‌شود خودمان را باور کنیم، می‌شود حضور پیدا کنیم، می‌شود از همان ابزار استفاده کنیم و به حول و قوه الهی، بتوانیم از این فرصت و پیچ تاریخی نه تنها سالم بیرون بیاییم بلکه انشا‌ءلله قدرتمندتر از همیشه از آن خارج شویم.