اولین تلسکوپ‌های تجاری‌سازی شده داخل کشور رونمایی شد
اولین تلسکوپ‌های تجاری‌سازی شده داخل کشور رونمایی شد
اولین تلسکوپ‌های تجاری‌سازی شده داخل کشور، با حضور فرماندار تبریز، رئیس شورای شهر تبریز، رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی و اساتید دانشکده و پژوهشگاه فیزیک دانشگاه تبریز در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی رونمایی شد.

به گزارش عصرتبریز، در این مراسم سه تلسکوپ بازتابی ۸، ۶ و ۵.۴ اینچی تولیدی یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نجومی فعالیت می‌کنند، رونمایی شد.

کلیه قطعات و تجهیزات استفاده‌شده در این تلسکوپ‌ها شامل آینه‌ها، مقر، چشمی‌ها، بارلوها توسط این شرکت در داخل کشور طراحی و تولیدشده و به لحاظ کیفیت قابل‌رقابت با برندهای بزرگ تولید تلسکوپ در دنیا است. قیمت محصولات تولیدی این شرکت نصف نمونه‌های خارجی مشابه است و با گارانتی پنج ساله تعویض و تعمیر قطعات ارائه می‌شود. تلسکوپ‌های رونمایی شده در این مراسم توسط اساتید فیزیک و نجوم دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت و عملکرد و کیفیت آن‌ها تائید شد.

مهدوی، فرماندار تبریز در این مراسم از زحمات و خدمات پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی درزمینهٔ حمایت از فناوران و کارآفرینان استان تقدیر و اقدامات مدیریتی و حمایتی پارک را در استان شایسته عنوان کرد.

وی خواستار برنامه‌ریزی‌های بیشتر در زمینهٔ حلقه اتصال سرمایه‌گذاران و فناوران شد و افزود: از ایده‌ها و طرح‌های ارائه‌شده در پارک بایستی در مسیر توسعه کشور استفاده کرد و امیدواریم در سال رونق تولید و شرایط ترحیمی فعلی با جذب و هدایت سرمایه‌ها به مسیر تولیدات فناور و دانش‌بنیان بتوانیم گام‌های مؤثر در راستای دست‌یابی به اقتصاد متکی بر دانش برداریم.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم میزان حمایت مالی پارک از شرکت مذکور را ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: مبتکر و طراح این تلسکوپ‌ها به دلیل عدم‌حمایت در داخل کشور به ترکیه مهاجرت کرده بود و با پیگیری‌های پارک علم و فناوری و اعلام آمادگی پارک برای حمایت از تولید این محصول در داخل کشور وی به کشور بازگشت و در مرکز رشد پارک مستقر شد و با حمایت‌های پارک این محصولات را به مرحله تجاری‌سازی رساند.

عبدالرضا واعظی در ادامه عنوان کرد: این تلسکوپ‌ها در آینده نزدیک به موتور جستجوگر تمام اتوماتیک و انواع فیلترها، نگهدارنده‌ها و تجهیزات دیگر الکترونیکی و مکانیکی مجهز خواهند شد.