جزئیات پرداخت وام خرید کالای ایرانی
جزئیات پرداخت وام خرید کالای ایرانی

بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه مشترکی آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی را اعلام کردند. اگر قصد خرید کالای ایرانی با کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون‌ تومانی دارید یا می‌خواهید خودروی ایرانی با وام ۲۵ میلیونی بخرید، از روز دوشنبه و با آگاهی کامل روانه فروشگاه‌های لوازم خانگی یا نمایندگی‌های خودروسازان […]

بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه مشترکی آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی را اعلام کردند.

اگر قصد خرید کالای ایرانی با کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون‌ تومانی دارید یا می‌خواهید خودروی ایرانی با وام ۲۵ میلیونی بخرید، از روز دوشنبه و با آگاهی کامل روانه فروشگاه‌های لوازم خانگی یا نمایندگی‌های خودروسازان شوید. از روز دوشنبه فهرست نمایندگی‌های مجاز فروش خودرو و کالا روی سایت‌های دولت، بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن قرار خواهد گرفت.

چگونه وام خودرو بگیریم؟
در اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت آمده است: متقاضیان می‌توانند از تاریخ هجدهم آبان ۱۳۹۴با مراجعه مستقیم به نمایندگی‌های مجاز نسبت به خرید دستگاه موردنظر اقدام کرده و بخشی از بهای دستگاه را به‌صورت نقد و مابقی را حداکثر تا ۲۵۰میلیون ریال (که بیش از ۸۰درصد بهای آن نباشد) در قبال ارائه اسناد تجاری یعنی چک یا سفته (با اقساط حداکثر ۸۴‌ماه با احتساب سالانه ۱۶درصد) به نمایندگی مجاز پرداخت کنند.

بنابر اعلام بانک مرکزی، خرید خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی (کمباین و تراکتور) با اقساط حداکثر ۷ ساله امکان‌پذیر است و ضرورتی به مراجعه یا حضور متقاضیان خرید خودرو و ماشین‌آلات کشاورزی در شعب بانک‌ها نبوده و برای انجام خرید مورد نظر صرفاً مراجعه به نمایندگی‌های مجاز کافی است.

نحوه تسویه بانک با خودروسازان
اطلاعیه یادشده درباره نحوه تسویه بانک‌ها با شرکت‌های خودروساز تأکید دارد: خودروساز اسناد تجاری دریافتی از مشتریان را پشت‌نویسی کرده و به بانک‌های عامل ارائه و بانک‌های عامل اسناد تجاری ارائه شده از سوی خودروساز را که سررسید آنها کمتر از ۴ سال باشد، با نرخ ۱۶درصد خریداری و مبلغ موردنظر را به‌حساب خودروساز واریز می‌کنند.

وام فروش اقساطی کالاهای داخلی
در این طرح، بانک‌ها اسناد ناشی از فروش اقساطی کالاهای واسطه‌ای را با سررسید حداکثر یک سال و نرخ سود سالانه ۱۶درصد خریداری می‌کنند. منابع مورد نیاز این طرح توسط بانک‌مرکزی با نرخ سالانه ۱۴درصد برای بانک‌های عامل تأمین می‌شود. درخصوص فروش مدت‌دار کالاهای واسطه‌ای، متقاضیان با مراجعه به تولیدکنندگان منتخب، نسبت به خرید کالای مشمول طرح مورد نظر به‌صورت مدت‌دار با ارائه اسناد تجاری (چک یا سفته) اقدام می‌کنند.

در ادامه بانک‌های عامل، اسناد تجاری ارائه شده از سوی تولیدکنندگان را با نرخ ۱۶درصد خریداری و مبلغ موردنظر را به‌حساب تولیدکننده واریز می‌کنند. براساس برنامه‌ریزی انجام شده، ضرورتی به مراجعه یا حضور خریداران کالاهای واسطه‌ای در شعب بانک‌ها نبوده و برای انجام خرید مورد نظر صرفاً مراجعه به نمایندگی‌های مجاز کافی است.

خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری
بانک مرکزی همچنین راهنمای خرید کالای ایرانی با کارت خرید ۱۰میلیونی را شفاف و اعلام کرد: کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شده و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل ۱۰۰میلیون ریال خواهد بود، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.

این اطلاعیه تأکید دارد: در مراحل بعدی و به‌تدریج متناسب با اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و یا کارفرمایان ذیربط، این طرح گستردگی بیشتری پیدا خواهد کرد. شرایط و نحوه عمل و فهرست کالاها متناسب با شرایط تولید در کشور، متنوع و متغیر خواهد بود و به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد. براساس اعلام بانک مرکزی، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک‌های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. بر این اساس پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در‌اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

در اطلاعیه رسمی بانک مرکزی آمده است: کارت‌های اعتباری از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را خواهد داشت و برای دارندگان کارت در هر ‌ماه شمسی و متناسب با زمان صدور کارت، صورتحسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به علاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است. بر این اساس مشتریان می‌توانند با اطلاعات پیامک فوق، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خود همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.

راهنمای کلیدی دریافت تسهیلات خرید کالا و خودرو
فهرست نمایندگی‌های مجاز خودروها و ماشین‌آلات برای وام ۲۵میلیون تومانی از تاریخ هجدهم آبان ۱۳۹۴در سایت دولت (www.dolat.ir)، بانک‌مرکزی (www.cbi.ir) و وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.mimt.gov.ir) اعلام می‌شود. سایت رسمی برای اطلاع فهرست کالاهای قابل خریداری به‌صورت فروش اقساطی و تولیدکنندگان و کالاهای مشمول طرح کارت اعتباری ۱۰میلیون تومان سایت هایwww.dolat.ir، www.shaparak.com و www.mimt.gov.ir و www.cbi.ir خواهند بود.

متقاضیان دریافت تسهیلات خرید خودرو و کالای ایرانی به هیچ عنوان به بانک‌ها مراجعه نکنند.
کارت اعتباری ۱۰میلیونی در مرحله اول به کارمندان و بازنشستگان دولتی داده می‌شود.
افراد عادی برای استفاده از کارت ۱۰میلیون تومانی خرید اعتباری فعلا منتظر مرحله دوم طرح باشند.
از پرداخت هرگونه هزینه اضافی یا مبلغ به افراد واسطه خودداری شود.