آذربایجان شرقی و ظرفیت های ناشناخته گردشگری
آذربایجان شرقی و ظرفیت های ناشناخته گردشگری

      عصر تبریز: آذربایجان شرقی با وجودی که از لحاظ تنوع جاذبه های گردشگری از مهمترین استانهای کشور محسوب می شود ، دارای ناشناخته هایی حتی برای گردشگران داخلی است که با معرفی آنها می توان گامهای بزرگی در راستای رویکرد توسعه درون زای اقتصاد مقاومتی برداشت. به گزارش ایرنا، وجود آثاری از […]

 

 

 

عصر تبریز: آذربایجان شرقی با وجودی که از لحاظ تنوع جاذبه های گردشگری از مهمترین استانهای کشور محسوب می شود ، دارای ناشناخته هایی حتی برای گردشگران داخلی است که با معرفی آنها می توان گامهای بزرگی در راستای رویکرد توسعه درون زای اقتصاد مقاومتی برداشت.

به گزارش ایرنا، وجود آثاری از دوره های پیش از اسلام، دوره اسلامی و دوره ایلخانی در کنار تفرجگاه های طبیعی و روستاهای هدف گردشگری از جمله ظرفیتهای گردشگری این استان است که می تواند پاسخگوی نیاز علاقمندان در بخشهای مختلف گردشگری باشد.

روستای آستمال در بخش خاروانای شهرستان ورزقان یکی از جاذبه های کمتر شناخته شده استان آذربایجان شرقی است.این روستا که بین کوه های بلند و محدوده جنگلی ارسباران قرار گرفته است، قدمتی چند هزار ساله دارد و سکونت در این مکان به هزارۀ اول قبل از میلاد باز می گردد.

دره ماهاران و آبشار زیبای آن در نزدیکی روستای قشلاق از توابع شهرستان جلفا هم یکی دیگر از مناطق چشم نواز استان است. روستای قشلاق در دامنه شمالی کیامکی داغ و در جنوب شرقی لیوارجان واقع شده است. این روستای زیبا در نزدیکی آسیاب خرابه، دارای باغات میوه ، علفزارهای وحشی و مناطق ییلاقی مساعدی است و به خصوص در اواخر بهار و اوایل تابستان مناظر چشم نوازی را به رخ طبیعت گردان می کشد.

قلعه تاریخی مرند هم یکی دیگر از آثار باستانی کمتر شناخته شده استان است که قدمت آن با توجه به آثاری که از هزاره چهارم قبل از میلاد از آنجا به دست آمده است، به شش هزار سال پیش می رسد. بنا به گفته ولادیمیر مینورسکی خاورشناس روسی ، این قلعه درحمله سارگون دوم ، پادشاه آشور تخریب شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این استان برای هر سلیقه ای ظرفیت های مناسب گردشگری وجود دارد، اعلام کرد: در آذربایجان شرقی بیش از پنج هزار اثر با ارزش تاریخی وجود دارد که دو اثر از آنها شامل مجموعه تاریخی بازار تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان ثبت جهانی و یکهزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شده است.

فرزین حق پرست وجود ۱۲۵ مرکز اقامتی در سطح استان و ۱۵۵ مرکز پذیرایی بین راهی و کمپ های متعدد گردشگری در کنار ۴۶ منطقه نمونه گردشگری و ۲۲۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری را از توانمندی های بالقوه آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: تقویت حوزه بازاریابی و تبلیغات در چارچوب سند تدبیر و توسعه استان در اولویت برنامه ها قرار دارد .

وی هماهنگی دستگاههای اجرایی مرتبط و ایجاد فرهنگ سازی برای حفظ و توسعه پایدار در کنار آموزش مستمر به ویژه در جوامع محلی را ضرورت توسعه گردشگری دانست و گفت: با معرفی ظرفیتهای ناشناخته استان و ایجاد مناطق نمونه گردشگری درصدد جذب گردشگر بیشتر هستیم .

فرشاد به آفرین معاون صنایع دستی آذربایجان شرقی هم با اشاره به نقش صنایع دستی در جذب گردشگر، اظهارکرد: آذربایجان شرقی یکی از کانون های صنایع دستی ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان این استان در زمینه تولید انواع فرش، قالیچه، جاجیم، ورنی، خورجین، گلیم، شال، گلیمچه، ظروف سفالی، سرامیک، اقسام سبد حصیری و ترکه ای، پارچه های پشمی و ابریشمی سوزن دوزی شده و نقره سازی فعالیت دارند ، یادآوری کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از درآمد گردشگری از هنرهای دستی حاصل می شود ، در صورت افزایش بازارهای صنایع دستی به خصوص در مناطق گردشگری می توان ضمن زنده نگه داشتن این هنرها شاهد افزایش درآمد صنعت گردشگری بود.

هنرمند نقاشی زیرلاکی تبریزی هم که دارای نشان ملی است، بر ضرورت بازاریابی و بازارسازی آثار هنری تاکید کرد و گفت: برای معرفی آثار هنری از فضای مجازی باید استفاده بیشتری کرد.

لطیف نقی وند با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اظهارامیدواری کرد برای هنرمندان ایرانی هم فرصتی به منظور ارائه آثار هنری در کشورهای دیگر فراهم شود .

وی با بیان اینکه هنرمندان این حوزه اطلاع چندانی از نیاز بازار جهانی ندارند ، گفت: عرضه مستقیم آثار این هنرمندان در سایر کشورها ضمن معرفی ظرفیتهای هنری ، موجب افزایش علاقمندی مردم دیگر کشورها برای حضور در ایران می شود.

در نهایت می توان گفت که آذربایجان شرقی در کنار آثار شناخته شده همچون ، کلیسای سنت استپانوس و آسیاب خرابه جلفا، ارک علیشاه، بازار و مسجد کبود تبریز، روستای کندوان ، زنوزق و اوشتبین ، گنبد سرخ و کبود و رصد خانه باستانی مراغه، جاذبه های کمتر شناخته شده زیادی نیز دارد که با بازشناسی و معرفی آنها از یک سو و بازارسازی مناسب برای معرفی و عرضه صنایع دستی در کنار توسعه زیرساختهای رفاهی و خدماتی از سوی دیگر، می توان سهم استان را از درآمدهای گردشگری کشور ارتقا داد.