پوستر جشنواره «تئاتر الف» در مؤسسه اکو رونمایی شد
پوستر جشنواره «تئاتر الف» در مؤسسه اکو رونمایی شد
دو پوستر دومین جشنواره بین‌اللملی تئاتر الف با حضور مسئولین فرهنگی آذربایجان شرقی در مؤسسه فرهنگی اکو رونمای شد.

به گزارش عصرتبریز، این مراسم با حضور معاون وزیر ارشاد، مدیر موسسه اکو، مدیرکل آموزش وزارت ارشاد، معاون فرهنگستان هنر، معاون برنامه‌ریزی بنیاد رودکی و جمعی از هنرمندان بنام کشور در مکان سازمان فرهنگی اکو در تهران برگزار شد.

هومن بیگ‌نژاد رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف در این آیین با بیان اینکه رویکرد جشنواره همانند سال گذشته با محور صلح جهانی برگزار می شود گفت: تاکنون کشورهای آذربایجان، ترکیه، فرانسه، روسیه، قزاقستان، بلاروس و ایتالیا برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد جشنواره بین المللی تئاتر الف با حمایت اکو و وزارت امور خارجه کشورهای بیشتری را پوشش دهد.

علی‌اصغر کاراندیش، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد نیز در سخنان کوتاهی گفت: این جشنواره‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی در کشور دارند. می‌تواند در همبستگی میان اقوام و کشورهای همسایه نقش مهمی ایفا کند.

مهدی مظاهری رئیس مؤسسه اکو هم در مقام میزبان این مراسم اظهار داشت: موضوع و مکان برگزاری این پوستر هم‌خوانی خوبی با هفته وحدت دارد. یکی از کارهای مهم موسسه فرهنگی اکو در سه سال گذشته در حوزه صلح و خانواده رقم خورده است. تمبر صلح را در این موسسه رونمایی کردیم. مزرعه صلح را با حضور ۶۰ کشور راه‌اندازی کردیم. همایش‌های بسیاری با موضوع صلح و کودک و زنان برگزار کردیم که رویکردی دانشگاهی و علمی داشت.

وی ابراز امیدواری کرد از صلح درون به صلح اجتماعی برسیم که آن صلحی آرمانی است. وی در ادامه افزود صلح به معنی نیستی و نبود جنگ است و آرزوی روزگار مملو از صلح برای بشر کرد.

سجاد محمد یارزاده، معاون فرهنگستان هنر نیز اظهار داشت: یکی از رسالت های فرهنگستان کمک به فعالیت‌های فرهنگی است و امیدوارم این فعالیت بین‌المللی در شهر تبریز تأثیرگذار باشد و بر اثرگذاری خود در حوزه دیپلماسی فرهنگی بیافزاید.

او توجه بخش خصوصی به حوزه فرهنگ را مبارک دانست و ابراز امیدواری کرد دیگر موسسات فعال همانند موسسه الف در حوزه فرهنگ فعالیت‌هایی از این دست داشته‌ باشند.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز برگزاری جشنواره در حوزه تئاتر در آذربایجان شرقی را نشان از یک تحول دانست و گفت: امروز هنرمندان ما چه در حوزه نوشتار و چه در اجرا با همت و عزم خویش جریان روبه‌رشدی را رقم زده‌اند.

وی ادامه داد: جریان فرهنگ و هنر مسیر درستی را طی می‌کند که طبق آن تصدی‌گری دولت کاهش می‌یابد و بخش خصوصی متولی اجرایی فرهنگ و هنر می‌شود. این یک دگردیسی در حوزه اجرا و امر مبارکی است. بخش خصوصی با توانمندی قابل اطمینان می‌تواند دولت را متقاعد به برپایی اتفاقات بزرگ کند.

محمدپور درباره دومین دوره برگزاری جشنواره الف گفت: جشنواره الف با رویکرد صلح با جسارت عمل کرده است و این مسیر را با همین جسارت ادامه می‌دهد. ما در هر شرایطی در حد بضاعت از این حرکت حمایت می‌کنیم.

نادر برهانی مرند که برای دومین دوره متوالی دبیر این جشنواره را برعهده گرفته است، گفت: خوشحالم با تمام مشکلات پیش‌روی فرهنگ و هنر بخش خصوصی فعال است و به موعد جشنواره نزدیک می‌شویم.

امیرمحمد یاراحمدی، یکی از داوران بخش نمایشنامه‌نویسی سخنرانی خود را به تقابل دولت و هنرمند اختصاص داد و ابراز داشت جای خالی رویکردهایی با حضور بخش خصوصی در جریان تولید تئاتر احساس می‌شده است.

وی افزود: متأسفانه به دلیل تحریم‌ها دچار اختلالاتی هستیم؛ ولی این دوران گذار است. این حرکتی برای توسعه آینده است. یکی از وظایف تئاتر نقد توسعه است. توسعه در خود ناکارامدی‌هایی دارد و نقد آن می‌تواند با انتقال دانش‌ها مشکلات توسعه را آشکار کنند. با چنین نگاهی دولت در مقام مجری توسعه آیا می‌تواند نقد را بربتابد؟ مشکلات عدیده تئاتر امروز همین است که دولت مجری توسعه و تئانر نقاد آن و این ایجاد مشکل می‌کند و تئاتر را متهم به سیاه‌نمایی می‌کند.

وی خطاب به مسئولان دولتی خواستار افزایش میزان صبر و تحمل مسئولان شد و افزود: این مشکل تئاتر نیست که به نقد عملکرد می پردازد بلکه وظیفه آن است. دریغ کردن این امکان از بین بردن یکی از جاذبه‌های تئاتر است. پس بهتر است دولت حوزه توسعه را به بخش خصوصی دهد.

یاراحمدی در ادامه گفتارش اظهار داشت: ما نتوانستیم دولت را توجیه کنیم که تئاتر را به عنوان نقاد توسعه بپذیرد.

در این مراسم از دو پوستر رونمایی شد که هر دو توسط شاهین علوی و آیدین فرخی، هنرمندان تبریزی طراحی شده‌ است.

شاهین علوی در سخنانی کوتاه درباره اثرش گفت: طرح را برای جشنواره تهیه کردم که به فراخور مکان و موضوع بوده است. قرار بود سبک مینیمال باشد. در پوستر برگ زیتون نشان جهانی صلح است و ماسک تئاتر هم دال بر جهان نمایش است.

آیدین فرخی نیز گفت: در پوستر یک کاراکتر برای جشنواره ساختیم که دلالت بر رویکرد صلح جهانی و نقش آن در زندگی و آثار نمایشی داشته است.

دومین دوره جشنواره تئاتر الف قرار است از نهم تا چهاردهم آذرماه سال جاری در شهر تبریز و با میزبانی مؤسسه فرهنگی و هنری الف برگزار شود.