مشکل موتور بوئینگ ۷۳۷ و علت سقوط‌های متعدد
مشکل موتور بوئینگ ۷۳۷ و علت سقوط‌های متعدد
در مستندی در شبکه VOX آمریکا مشکل هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و علت سقوط‌های متعدد آن بررسی شد.

به گزارش عصرتبریز، شبکه Vox آمریکا چند ماه پیش مستندی درباره مشکل موتور هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و علت سقوط‌های متعدد آن در دو سال گذشته تولید و منتشر کرد.

این کلیپ در یوتیوب بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید داشته است.

متن ترجمه این فیلم به شرح زیر است:

در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۹ یک هواپیمای بوئینگ در اتیوپی سقوط کرد و ۱۵۷ نفر کشته شدند. این حادثه بعد از آن اتفاق افتاد که یک هواپیمای دیگر در اندونزی سقوط کرد و بیش از ۱۸۰ نفر نیز در آن حادثه کشته شدند.

نکته مهم در این رابطه آن است که هر دوی این هواپیماها ساخت شرکت بوئینگ و از مدل ۸ max ۷۳۷ بودند. موتور آنها نکته کلیدی در خصوص علت سقوط این هواپیماست و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. البته ناگفته نماند که همه مشکلات فقط به دلیل موتور نیست بلکه مشکل در جایی دیگر نیز خود را نشان داده است؛ رابطه بین موتور و بال هواپیما.

دو شرکت بزرگ ساخت هواپیما در جهان، بوئینگ و ایرباس هستند که بوئینگ ۳۸ درصد و ایرباس ۲۸ درصد از بازار را در اختیار دارند. این دو شرکت با یکدیگر در رقابت هستند و هر یک که بتواند مدل بهتری را روانه بازار کند، میلیون‌ها دلار پول کسب می‌کند.

پس از سانحه‌ای که در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد، ایرباس اعلام کرد که هواپیماهای ۳۲۰ را که نمونه پرطرفدار این هواپیما محسوب می‌شد را به روز می‌کند.

ایرباس در این راه یک موتور جدید را ارائه کرد که از نمونه‌های قبلی بزرگ‌تر بود. این موتور جدید باعث می‌شد تا ۱۵ درصد در سوخت هواپیما صرفه‌جویی شود. این کار برای ایرباس هزینه زیادی را به ارمغان آورد.

در همین راستا بوئینگ نیز برای حل مشکل خود از ایرباس تبعیت کرد و تصمیم گرفت تا تغییراتی را در موتور هواپیماهای ۷۳۷ خود بدهد اما یک مشکل وجود داشت و آن اینکه فاصله دماغه (نوک هواپیما) ایرباس ۳۲۰ با زمین بیشتر از فاصله نوک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ با زمین بود و بزرگ شدن موتور مشکلاتی را در این رابطه برای بوئینگ بوجود می‌آورد.

بر همین اساس وقتی موتور بزرگ در زیر بال ایرباس ۳۲۰ قرار می‌گرفت مشکلی بوجود نمی‌آمد اما وقتی این موتور بزرگ در زیر بال بوئینگ ۷۳۷ قرار می‌گرفت به دلیل فاصله کم آن با زمین مشکلاتی پیش می‌آمد. چند ماه بعد بوئینگ اعلام کرد که چاره‌ای برای این مشکل پیدا کرده و آن اینکه محل موتور را عوض کرده و آن را مقداری بالاتر تقریباً در جلوی بال نصب می‌کند. در فیلم‌هایی که از هواپیماهای ۷۳۷ جدید منتشر شد می‌توان دید که موتور در جلوی بال و تقریباً در یک امتداد قرار گرفته‌اند.

این هواپیمای جدید max ۷۳۷ نام گرفت و با توجه به آنکه اعلام شده بود این هواپیمای جدید بهتر از نمونه‌های قبلی بوده و خلبان‌ها نیاز چندانی برای دیدن دوره‌های تخصصی برای پرواز با آن ندارند توانست بازار را قبضه کند.

بوئینگ ۷۳۷

اما بالا آوردن موتور در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ یک تاثیر جانبی داشت و آن اینکه در نمونه‌های جدید به دلیل بزرگ بودن موتور، هواپیما در هنگام بلند شدن باید فاصله دماغه از سطح زمین را بالاتر از حد استاندارد می‌آورد. این در حالی بود که با بالا آمدن بیش از حد دماغه در هنگام بلند شدن برای بال‌های عقب هواپیما که وظیفه حفظ تعادل را بر عهده دارند، مشکل بوجود می‌آمد.

در این مرحله باید به سیستم MCAS (سیستم تشخیص وضعیت مانور هواپیما) توجه شود. با توجه به آنکه اعلام شده بود خلبان‌ها نیازی به پشت سر گذاشتن دوره‌های جدید برای پرواز با بوئینگ‌های ۷۳۷ جدید ندارند، آنها فقط در یک کلاس توجیهی ۲ ساعته شرکت کردند و در این کلاس‌ها اشاره‌ای به تاثیر جانبی تغییر محل موتور و همچنین سیستم MCAS نشد.

چند ماه بعد بوئینگ گزارش‌هایی درباره بروز مشکل در هواپیماهای ۷۳۷ مکس دریافت کرد و تعدادی از خلبان‌ها نیز شکایت‌هایی را در این رابطه مطرح کردند.

در نتیجه نادیده گرفتن این موضوع در نهایت در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در اندونزی سقوط کرد و چند ماه نیز به دلیل مشکل مشابه یک بوئینگ ۷۳۷ در اتیوپی سقوط کرد. در نتیجه این مشکلات پرواز بوئینگ‌های ۷۳۷ در اغلب کشورها از جمله آمریکا متوقف شد.

صبح روز چهارشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در ساعت ۶:۱۲ از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ دقیقه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود که همه سرنشینان آن جان باختند.