به گزارش عصرتبریز، سرهنگ رضا کریمینژاد امروز در نشست خبری با رسانههای استان اظهار کرد: هدف پلیس راه استان کاهش سوانح منجر به فوت و جرح است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جادهای جان خود را از دستدادهاند، گفت: متاسفانه در اثر تصادف ۳۱۰ هزار نفر مجروح شدند که یعنی اتلاف ۸ درصد از تولید ناخالص کشور است.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی با اشاره بر اینکه یک نفر کشته در کشور، ۵/۲ میلیارد تومان هزینه به جامعه وارد میکند، افزود: ۲۰ درصد مجروحین تصادفات معلول شده و ۴۰ درصد ضایعات نخاعی کشور نیز در اثر حوادث ترافیکی بوده است.
وی به تحقیق پژوهشگر فرانسوی در رابطه با تبعات تصادفات، گفت: ۱/۸ میلیارد دانشآموز روانه مدرسه میشوند که متاسفانه ۵۰۰ نفر آنها به مدرسه نمیرسند.
کریمینژاد با تاکید بر لزوم کاهش تصادفات، تصریح کرد: باید کاری کنیم تا تصادفات فوتی به جرحی و تصادفات جرحی نیز به خسارتی تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: ۳۳ سازمان در کاهش تصادفات نقش دارد که در این میان هفت سازمان از جمله راهداری، راه و شهرسازی، پلیس و اورژانس و رسانهها نقش پررنگتری دارند.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی ادامه داد: در ۱۰ ماهه سال ۹۸ در حدود ۶۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است که دلیل آن، تعداد رمپ و ساختمانهای غیر مجاز ساخته شده، کم رنگ بودن خط کشی و تابلوهای ایمنی بود.
وی اضافه کرد: دستورالعملی در راستای کاهش تصادف برنامهریزی شده است به طوریکه در محور آذرشهر و محدود سردرود ۷ بریده داشتیم که الان همه آنها بسته شده و یک بریده باز است.
کریمینژاد متذکر شد: ۴۰ درصد تصادفیان متوفی روستاییان هستند ولی ۲۷ درصد ساکن روستا بودند از اینرو و احساس میشود باید فرهنگسازی را بیشتر در اولوبت قرار داد و پیش برد.
وی یادآور شد: کمپینهای ایمنی در پلیس راه شروع شده است که شعارهای متفاوتی دارد.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی توضیح داد: ۱۴ هزار کیلومتر حوزه استحفاظی آذربایجانشرقی است که جمعیت استان در حال حاضر ۴ میلیون و ۴۰۶ نفر شده است به طوریکه ۴٫۸ درصد جمعیت کشور در استان آذربایجانشرقی زندگی میکنند.
وی با بیان اینکه ۱۳۲ نقطه حادثهخیز در استان شناسایی شده است، افزود: ۶۳ نقطه از نقاط حساس استان دارای اولویت برای اصلاح هستند که ۲۰ نقطه در سال ۹۸ اصلاح شده است.
کریمینژاد ادامه داد: ۲۴ دوربین نظارت تصویری در استان وجود دارد که وضعیت ترافیک و جوی جادهها از آن طریق مشاهده میشود که البته اکثر این دوربینها در نقاط حساس نصب شده است.
وی گفت: ۵۷ دستگاه سامانه ثبت تخلف نیز در جادههای استان نصب شده است که سرعت خودرو را به صورت لحظهای ثبت میکند.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی افزود: البته برای ۴۰ نقطه نیز سامانه ثبت تخلف پیشبینی شده که در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت کار داشته است ولی در کل ۹۹ سامانه در استان نصب شده است.
وی خاطرنشان کرد: ۸۲ دستگاه تردد شمار در استان وجود دارد که آمار را به صورت آنلاین به ما ارسال میکند.
کریمینژاد با اشاره بر اینکه ۶ تابلو “بی ام اس” در استان آذربایجانشرقی وجود دارد، گفت: چهار دستگاه سیستم توزین در حرکت وجود دارد که یک مورد در حال بهرهبرداری و سه مورد نیز تحویل داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه گذشته ۴ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش تردد داریم که رقم آن ۱۸۸۶۳۲۸۹۳ مورد تردد ثبت شده است، افزود: نرخ تردد در استان نسبت به آمار کشوری زیاد است.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی ابراز کرد: ۶۱۶ جلد دفترچه برای ناوگان عمومی از نوع درجه یک و ۳۲۰ جلد نیز درجه دو صادر شده است.
وی گفت: عداد ۳۶ فقره تست الکل و ۳ هزار و ۴۲۰ فقره تست اعتیاد انجام گرفته است که متاسفانه ۵۹۳ فقره مثبت بود.
کریمینژاد با اشاره بر اینکه ۴۰۴ فقره تصادف تصادف منجر به فوت در ۹ ماهه سالجاری داشتیم که به تبع آن ۵۰۵ نفر جان خود را از دست دادهاند، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته با ۵۲ فقره کاهش تصادف و ۶۰ مورد فوتی روبه رو بود.
وی ادامه داد: ۷ هزار ۹۲۵ نفر در اثر تصادف در استان مجروح شده است، گفت: ۱۱ درصد تلفات جادهای و یک درصد منجر به جرح در استان کاهش یافته است.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی در ادامه به ضبط ۱۱۳ فقره گواهینامه در ۹ ماه سال جاری اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: ۵۹ درصد راههای استان اصلی، ۱۸ درصد روستایی، ۱۴ درصد فرعی، ۹ درصد آزادراه است.
کریمینژاد با تاکید بر اینکه بیشترین ساعت تصادف بعد از ظهر و از ساعت ۴ تا ۸ شب است، افزود: عدم توجه به جلو، انحراف و تجاوز به چپ، تحطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم، خستگی و خوابآلودگی، تغییر مسیر ناگهانی، تحکت در خلاف برای از دلایل تصادفات در استان است.
وی با اشاره بر اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه نیز بیشترین ایام تصادف در استان است، گفت: باید فرهنگ سازی شود که بیشتر سفرها را به روزهای پایانی هفته موکوکل نکنیم.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی تصریح کرد: طبق آمار سن راننده مقصر ۴۵ به بالاست ولی از نظر سن متوفی با نیروی فعال جوان یعنی ۳۱ تا ۴۵ سال روبه رو هستیم.
وی توضیح داد: گروه خودرویی پژو، وانت، موتور، پراید، باری، سمند، پیکان و مسافربری بیشترین تصادفات در جادهها داشته است.
کریمینژاد به اولویتهای محورهای تصادفات واژگونی یعنی محور تبریز_ آذرشهر، تبریز_ صوفیان، اهر_ تبریز، هشترود_ زنجان اشاره کرد و گفت: محورهای اهر_ تبریز، اهر_ کلیبر، مراغه_ هشترود، محورهای ورزقان، جلفا_ مرند، مرند_ خوی، جزیره اسلامی، قرهچمن نیز محورهای با اولویت تصادفات ملو به جلو است.
وی بیان کرد: پاسگاه و پلیس راه جادهای در استان ۱۴ مورد است و همچنین سه ایستگاه نیز وجود دارد و قصد ایجاد پلیس راه دیگر را فعلا نداریم.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی متذکر شد: پنج درصد حوادث جادهای مربوط به جاده و آسفالت است وگرنه بیشترین علت عامل انسانی میباشد.
وی در پایان گفت: پیامک مربوط به تذکر حجابی از طریق امنیت اخلاقی است و ما هم نظارت داریم که در حیطه وظایفی ما نیست ولی قبلا پیامکهای اشتباهی میرفت که همگی اصلاح شده و الان پیامکهای واقعی ارسال میشود که هیچ برخورد چکشی انجام نمیگیرد بلکه در حد تذکر است.