معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایان ریل‎گذاری مسیر میانه - بستان‎آباد تا پایان فروردین ۹۷، از ادامه‎ی عملیات ریل‎گذاری تا باسمنج و سپس ایستگاه ائل‎گلی تبریز در فازهای دوم و سوم این پروژه خبر داد.

جبارعلی ذاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار عصر با اشاره به اتمام بخش عمده از ریل‌گذاری مسیر میانه تا بستان‌آباد اظهار داشت: ریل‌گذاری پروژه قطار میانه تا تبریز در فاز اول تا بستان‌آباد تقریبا به اتمام رسیده بطوریکه کمتر از ۳ کیلومتر از آن باقی‌مانده است.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با تاکید بر اتمام عملیات ریل‌گذاری مسیر میانه – بستان‌آباد تا پایان فرودین ۹۷ تصریح کرد: عملیات اجرایی دو هزار و دویست متر از این مسیر باقی مانده که طبق پیش‌بینی و برآورد زمانی تا پایان فروردین‌ماه، ریل‌گذاری آن به اتمام می‌رسد.
وی افزود: پس از اتمام هر عملیات ریل‌گذاری، مرحله‌ای تحت عنوان «تکمیل روسازی راه» وجود دارد به این معنا که کمیسیون تعیین سرعت راه‌آهن با ارزیابی و بررسی وضعیت خط‌ آهن و در نهایت تایید ایمنی مسیر، اجازه عبور قطار مسافری را صادر می‌کند بنابراین روند بهره‌برداری کامل از این مسیر اندکی زمان‌بر خواهد بود.
ذاکری زمان اعلام رسمی پایان عملیات ریل‎گذاری این مسیر را همزمان با حضور رییس‎جمهور در استان آذربایجان‎شرقی دانست و گفت: با حضور رییس جمهور در استان آذربایجان ‌شرقی در تاریخ پنجم اردیبهشت سال جاری و عبور قطار عملیاتی از این مسیر، اتمام عملیات ریل‌گذاری میانه تا بستان‌آباد اعلام خواهد شد و امیدواریم در فصل تابستان و پس از تامین الزامات ایمنی، قطار مسافری نیز امکان تردد در این مسیر را داشته باشد.

آغاز فاز دوم بلافاصله پس از اتمام عملیات ریل‎گذاری میانه – بستان‎آباد/ فاز سوم، مسیر باسمنج تا تبریز است

وی با تاکید براینکه فاز دوم خط‌ آهن میانه – تبریز مربوط به مسیر بستان‌آباد تا باسمنج است، افزود: بلافاصله پس از اتمام مسیر میانه – بستان‌آباد ریل‌گذاری فاز دوم تا باسمنج ادامه خواهد داشت که طول این مسیر حدود ۲۷ کیلومتر است.
ذاکری خاطرنشان کرد: بزرگترین مانع پیش‎رو در فاز دوم، پل بزرگی در آزادراه است و اگر طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته، پیش از فصل سرما مراحل اجرای این پل پایان یابد در اینصورت اتمام عملیات ریل‌گذاری فاز دوم در ۲۲ بهمن سال ۹۷ و بهره‌برداری از آن در خرداد ماه سال ۹۸ انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: فاز سوم این پروژه نیز از باسمنج تا ایستگاه ائل‌گلی تبریز است که پل بزرگی بنام پل دره باسمنج با طول حدود یک کیلومتر در این مسیر تعریف شده و بزرگترین چالش اجرایی راه‎آهن باسمنج تا تبریز است بطوریکه عملیات اجرایی این پل حدود ۱۸ ماه زمان خواهد برد.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از پایان زیرسازی های خط ریلی باسمنج به تبریز تا پایان سال ۹۷ خبر داد و گفت: در انتهای سال مالی ۹۷ و به تعبیری خرداد یا تیر ۹۸ زیرسازی‌های این مسیر تکمیل می‎شود و اگر بخش ناتمامی هم بماند همان پل دره باسمنج خواهد بود.
وی ضمن تاکید بر اینکه در سال «حمایت از کالای ایرانی» سعی بر استفاده از مصالح داخلی داشته‌ایم، افزود: در طراحی و اجرای پل‌های آزادراه و دره باسمنج در فازهای دوم و سوم قطار تبریز – میانه تصمیم براین است که از نوعی ورق‌های خاص فولادی با مقاومت بالا استفاده شود که تنها در یک شرکت داخلی تولید می‌شوند.

اعتبار ۳۲۷ میلیارد تومانی پروژه قطار میانه – تبریز در سال ۹۶/ بالاترین میزان اعتبار در بین پروژه‌های حمل و نقل ریلی سال ۹۷

ذاکری در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به پروژه ریلی میانه – تبریز گفت: ۳۲۷ میلیارد تومان در سال ۹۶ به این پروژه اختصاص یافت که در قالب اسناد خرانه اسلامی، اوراق مشارکت و مبالغی نیز بصورت نقد به پیمانکاران پرداخت شده و یا در حال پرداخت است.
وی ادامه داد: برای سال ۹۷ نیز ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که بیشتر آن مربوط به فاز دوم و سوم این پروژه یعنی مسیر بستان‌آباد تا تبریز است.
سرپرست دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه این پروژه در سال ۹۷ بالاترین میزان اعتبار در بین پروژه‌های حمل و نقل ریلی کشور را داراست، تصریح کرد: پروژه خط‌ آهن میانه – تبریز به همراه پروژه قطار قزوین – رشت – انزلی بالاترین میزان اعتبارات پروژه‌های ریلی کشور را با میزان ۱۵۰ میلیارد تومان به خود اختصاص داده‌اند.

آغاز مذاکرات برقی‌کردن راه‌آهن دوخطه تهران – تبریز

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از آغاز مذاکرات با طرف چینی‎ جهت احداث قطار برقی تهران – تبریز در سال جاری خبر داد و گفت: با پیگیری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نخبگان استان آذربایجان‌شرقی و بخصوص وزارت راه و شهرسازی طرح «‌دوخطه کردن‌ مسیر تهران – تبریز» با تغییراتی به پروژه «برقی‌کردن راه‌آهن دوخطه تهران – تبریز» تغییر نام داد بطوریکه خروجی این طرح افزایش سرعت قطار تا سقف ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و کاهش فاصله زمانی بین تهران تا تبریز به حداکثر ۴ الی ۵ ساعت خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی این پروژه اتصال مسیر برقی تبریز – تهران به خط قطار برقی تهران – مشهد است که به تبع آن فاصله ۲۴ ساعته تبریز – مشهد را می‌توان در حدود ۱۰ ساعت طی نمود.

انتهای پیام/