کیوسک های سلامت یک راه حل ابتکاری و مقرون به صرفه است که سازمان ها میتوانند برای بهبود آموزش و وضعیت سلامت افراد پیاده سازی کنند.کیوسک های سلامت به صورت راهبردی درمکان های پرتردد و سازمان های مراقبت بهداشتی نصب میشوند تا دسترسی مداوم و راحت افراد به شاخص های کلیدی سلامت فراهم شود
کیوسک های سلامت
کیوسک های سلامت یک راه حل ابتکاری و مقرون به صرفه است که سازمان ها میتوانند برای بهبود آموزش و وضعیت سلامت افراد پیاده سازی کنند.کیوسک های سلامت به صورت راهبردی درمکان های پرتردد و سازمان های مراقبت بهداشتی نصب میشوند تا دسترسی مداوم و راحت افراد به شاخص های کلیدی سلامت فراهم شود. این سامانه ها برای گرفتن تاریخچه پزشکی،ارتقا سلامت، خود ارزیابی، بازخورد مشتریان، ثبت بیمار، دسترسی بیمار به سوابق و مشاوره از راه دور استفاده میشوند. کیوسک سلامت، سیستمی چندمنظوره و مبتنی بر کامپیوتر با صفحه لمسی که معمولا بصورت ایستاده میباشد که به منظور مدیریت بیماریهای مزمن، کاهش اختلاف دسترسی به اطلاعات سلامت، دسترسی بهتر به خدمات مراقبت سلامت و افزایش اطلاعات سلامت شهروندان در سالن انتظار بیمارستان، بخش اورژانس، درمانگاه های سرپایی و بخش پذیرش بیمارستان جهت ثبت بیمار نصب میشود. افراد میتوانند با لمس کردن صفحه نمایش از آن استفاده کنند .
کاربردهای کیوسک سلامت:
از جمله کاربردهای کیوسک های پزشکی مبتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- راهنمای طبقات، معرفی بخش های مختلف، معرفی پزشکان ، تخصص ایشان ، نقشه بیمارستان
- امکان استفاده بعنوان تله کیوسک جهت تماس با بخش ها و بیماران پس از دریافت اطلاعات تماس از کیوسک
- دریافت جواب آزمایش
- اعلام حضورو یا عدم حضور پزشک در مرکز
- اعلام نتیجه لحظه به لحظه عمل جراحی
- انجام پذیرش بیمارو ثبت مشخصات توسط همراه بیمار
- ارائه توضیحات تخصصی و عمومی در رابطه بیماریهای رایج
- ارائه رژیم غذایی و حرکات اصلاحی متناسب با نوع بیماری
- ارائه کلیه بخشنامه ها و قوانین مربوط به بیمارستان ، بیمه های تامین اجتماعی و تکمیلی
- امکان ارائه صورتحساب برای ترخیص بیمار
- نمایش لحظه به لحظه اتاق عمل به همراهان بیمار
- امکان نظر سنجی در رابطه با نحوه عملکرد پرسنل و پزشکان
- امکان اعلام نظرات ، پیشنهادات و انتقادات و شکایات بصورت بدون واسطه به مدیران بالا مرتبه
- امکان مشاهده کارکرد پرسنل ، اضافه کار ، کسر کار و مرخصی باقی مانده
کیوسک های پزشکی از راه دور را نیز میتوان گامی رو به جلو شمرد.این نوع کیوسک ها ایستگاه هایی هستند که بیماران میتوانند از طریق یک ویدئو کنفرانس با کیفیت بالا با پزشکان خود در ارتباط باشند.این ایستگاه ها جایگزینی برای مراکز مراقبت های فوری و اورژانس بازی می کنند و از طرفی راهی موثر برای صرفه جویی در وقت پزشکان نیز می باشد. یک پرستار هم برای پاسخ دادن به پرسش ها و ارائه کمک به بیماران در کنار این کیوسک در نظر گرفته شده است . در داخل کیوسک مجموعه ای از ابزارهای دیجیتال برای کمک به تشخیص بیماری وجود دارد: مثل فشارسنج،اکسیمتر، گلیکومتر،اوتوسکوپ و… که پارامترهای اندازه گیری شده توسط این ابزارها بصورت تعاملی با نرم افزار تعبیه شده در صفحه نمایش لمسی در ارتباط هستند.
ایده ای که میتوان پس از بررسی ها در زمینه استفاده از کیوسک ها در بیمارستانها مطرح کرد،انتخاب کیوسک ها از نوع opportunistic میباشد که بیشتر نقش سرگرم کننده و جلب توجه مردم را دارا میباشد و وسیله مکمل برای ارتقا سلامت میباشد و میبایست واضح و مفهوم برای عموم افراد باشد.و در نهایت از دیدگاه بنده که به عنوان یک پژوشگر به موضوع نظر انداخته ام اجرا و بکارگیری کیوسک ها در بیمارستانهای کشور میتواند اثرات و پیامد هایی که در ادامه به ترتیب اولویت بیان شده را داشته باشد: افزایش سطح آگاهی کاربران، کاهش هزینه،صرفه جویی در وقت کاربران،افزایش دانش پزشکی کاربران،کاهش نیاز به پزشک،حفظ محرمانگی اطلاعات، ایجاد انگیزه در کاربران، ایجاد محیط کاربرپسند و حمایت از کاربران شده و با افزایش میزان مراجعه،استفاده و استقبال میتوان آن را به تولید انبوه رساند.
مهسا دهقانی
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت