به گزارش عصرتبریز، شرکت ماشینسازی تبریز منحصر به فردترین شرکت تولید کننده انواع ماشین ابزار در کشور بوده که ۵۰ سال قدمت داشته و اولین شرکتی است که در سال ۴۶ توسط ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع) تاسیس شده است.
این مجموعه بعد از واگذاریهای متعدد در سالهای اخیر با بحرانهای بسیاری مواجه شده بود که بر اساس تصویب هیات عالی واگذاری، رسما سهام این مجموعه به ایدور و در حقیقت به جایگاه اصلی خود، بازگشت.
احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفتوگو با خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: ماشینسازی نقطه امید تولید و نگین تولید است و خوشبختانه هیات واگذاری تصویب کرد که ماشین سازی به ایدور بازگردد.
وی در تشریح ماجرای واگذاریهای متعدد شرکت ماشینسازی تبریز، گفت: سازمان خصوصیسازی در سال ۹۴ شرکت ماشینسازی تبریز را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار کرده و سپس از این صندوق هم وکالت میگیرد تا محدودیتهایی که در قانون برای خریداران این شرکت تعریف شده، رعایت نشود؛ بر این اساس سازمان خصوصیسازی طبق وکالت و به نیابت از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، شرکت ماشینسازی تبریز را به “مش قربانعلی” واگذار میکند.
به نقل از ایسنا، وی اضافه کرد: بعد از این واگذاری و محکومیت مش قربانعلی، موضوعاتی چون نبود اهلیت و قیمت کارشناسی شده شرکت مطرح شده و پشت پرده سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری و ارزهای دولتی دریافت شده توسط آقای قربانعلی آشکار میشود؛ با احراز عدم اهلیت وی، خصوصیسازی ناچار میماند که این واگذاری را فسخ کرده و برای رهایی از این ننگ، دوباره این شرکت را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار کند.
بیگی ادامه داد: بعد از اینکه ماشینسازی مجددا به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد، مطرح شد که این واگذاری هم قانونی نیست و در نهایت ۷ ماه قبل، هیات عالی واگذاری تصمیم میگیرد که سهام ماشینسازی به ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع) و در حقیقت به اصلش بازگردد. ولی متاسفانه در این رابطه هم بهانههایی از سوی برخی وزارتخانهها مطرح میشد تا اینکه سرانجام تمام پیگیریها به نتیجه رسید و ایدرو مجاب شد که به وظیفه خود در قبال ماشینسازی عمل کند.
وی با بیان اینکه از امروز هیاتی در ماشینسازی تبریز مستقر میشود تا ارزیابیها و حسابرسیها را انجام دهد، افزود: البته معتقدیم که ماشینسازی باید از لیست خصوصیسازی خارج شود، چراکه شرکتی انحصاری بوده و تولیدات آن انحصاری است. چنین شرکتی به هرکه واگذار شود، انحصار ایجاد خواهد کرد، پس تا زمانی که همانند ماشینسازی تبریز، واحدی در کشور راهاندازی نشود، نمیتوان ماشینسازی را واگذار کرد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه ۳۵ درصد از سهام شرکت ماشینسازی تبریز همچنان در اختیار شستا بوده و امروز ۶۵ درصد سهام آن به ایدرو بازگشته است، افزود: اعلام کردهایم که واگذاری سهام ماشینسازی به شستا خلاف قانون بوده و آن ۳۵ درصد هم باید به ایدرو بازگردد که پیگیر این موضوع هم هستیم.
وی با بیان اینکه دیوان محاسبات هم واگذاری ۳۵ درصد سهام به شستا را خلاف قانون دانسته است، اظهار کرد: خسارتهایی که تاکنون به ماشینسازی تبریز وارد آمده باید حسابرسی شده و از خاطیان امر دریافت شود.
وی با بیان اینکه بقای مدیریت فعلی در ماشینسازی تبریز غیرقانونی است، اعلام کرد: ایدرو باید ظرف این هفته برای ماشینسازی تبریز مدیر یا سرپرست جدید تعیین کند.
طی جلسهای که روز گذشته با حضور متولیان امر برگزار شد، علی جهانگیری، معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجانشرقی، ماشینسازی را نماد صنعت و اقتصاد استان دانست و گفت: این مجموعه باید ساماندهی شده و در مسیر تولید قرار گیرد.