تکمیل بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی دفاع مقدس تبریز تا نیمه دوم سال
تکمیل بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی دفاع مقدس تبریز تا نیمه دوم سال
پارک موزه دفاع مقدس تبریز به عنوان بزرگ ترین مجموعه فرهنگی این شهر تا نیمه دوم سال جاری به صورت کامل به بهره برداری می رسد.

به گزارش عصرتبریز، یکی از دغدغه های مدیران شهری، فراهم ساختن بستری برای انتقال فرهنگ شهادت و ارزش های دوران دفاع مقدس به نسل جوان است؛ نسلی که اگرچه شاهد عینی دلاوری ها و فداکاری‌های مردمان این سرزمین در دوران جنگ تحمیلی نبودند، اما همواره مایل به درک این مکتب با جان و دل‌شان هستند.

بر همین اساس مدیریت شهری تبریز در کنار پروژه های عمرانی در حوزه های حمل و نقل، خدمات شهری، شهرسازی و…، اجرای پروژه های عمرانی-فرهنگی را نیز در دستور کار قرار داده است که از جمله می توان به پروژه بزرگ و مهم پارک-موزه دفاع مقدس اشاره کرد.

پارک-موزه دفاع مقدس یکی از پروژه های مهم و مشترک شهرداری تبریز و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در راستای گرامیداشت فرهنگ دفاع مقدس است که با گذشت سال ها از آغاز احداث آن، هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.

محلی برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس 

پارک موزه دفاع مقدس که با همت شهرداری تبریز احداث و بخشی از آن مورد بهره برداری قرار گرفته است، به عنوان محل دائمی نمایش و نشر ارزش های دفاع مقدس و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می رود.

شهرداری تبریز به عنوان دستگاه اجرایی مدیریت شهری برای اجرای این پروژه عظیم فعالیت می کند، چراکه معتقد است انتقال ارزش ها و فضاهای دفاع مقدس به نسل جوان امروز وظیفه ای همگانی است.

علاوه بر این، موزه های جنگ مهمترین مکان گردشگران برای آشنائی آنان با اهداف و شهادت طلبی ایرانیان و از اهم مقاصد گردشگری هستند و از این رو، وجود پارک موزه دفاع مقدس برای شهر تبریز بسیار حائز اهمیت است.

حسینیه حرم مطهر شهدای گمنام باغ موزه دفاع مقدس سال ۱۳۹۸ در آستانه عید سعید غدیر خم از سوی شهرداری منطقه ۲ تبریز به بهره برداری رسید. برای این حسینیه که در ۱۰ هزار متر مربع مساحت و زیربنای یک‌هزار و ۶۰۰ متر مربع در ارتفاعات پارک شمیم پایداری احداث شده و مزین به قبور مطهر سه تن از شهدای گمنام است، ۷۰ میلیارد ریال هزینه شد. این حسینیه دارای صحن قبور شهدا و امکاناتی از قبیل صحن و حوضخانه، مهمانسرا و وضوخانه، سرویس های بهداشتی و … است.

پروژه ای فاخر در آستانه تکمیل

مرکز فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس تبریز نیز طی سال های اخیر تکمیل و به بهره برداری رسیده است. این مرکز فرهنگی به زیربنای پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع در چهار طبقه ساخته شده و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

 این طرح شامل سالن آمفی تئاتر، گالری شهدا، نمایشگاه و کتابخانه تخصصی و قسمت های اداری است و در آن یک‌هزار و ۲۰۰ ساعت مصاحبه شفاهی با رزمندگان و خانواده های آنان، وسایل شخصی سرداران و ۱۰ هزار قطعه عکس مربوط به دوران دفاع مقدس نگهداری می شود.

اما تکمیل نبودن این پروژه باعث شده هنوز آنطور که باید شناخته شده نباشد و کارکرد اصلی خود را به عنوان محور برگزاری رویدادهای فرهنگی در حوزه دفاع مقدس نتواند اجرایی کند.

شهردار تبریز در اولین جمعه ای که به طور رسمی آغاز به کار کرده بود، با حضور در محل پارک موزه دفاع مقدس، علاوه بر بازدید از بخش های مختلف، نواقص اساسی پروژه را نیز احصا کرد.

جلسات مستمر تا بهره برداری کامل از پروژه

او سپس در محل اتاق جلسه این پارک موزه، جلسه ای با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و همچنین نمایندگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که به عنوان پیمانکار در این پروژه فعالیت داشتند، تشکیل داد تا نواقص و موانع پروژه بررسی شده و در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات اجرایی دوباره از سر گرفته شود.

یعقوب هوشیار در این جلسه اظهار کرد: این مرکز فرهنگی، یکی از پروژه‌های ویژه و ماندگار شهر تبریز است که باید با مشارکت مردم و تعریف ساختارهای مطلوب، آن را آماده بهره‌برداری کنیم.

این مرکز فرهنگی، یکی از پروژه‌های ویژه و ماندگار شهر تبریز است که باید با مشارکت مردم و تعریف ساختارهای مطلوب، آن را آماده بهره‌برداری کنیم.هوشیار گفت: با توجه به اینکه موضوعات فنی و مهندسی و طراحی به عهده هیئت اجرایی است، این هیئت به‌زودی تشکیل خواهد یافت تا مجموعه برای بهره‌برداری و استفاده عموم مردم مهیا شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه آقای استاندار تاکید ویژه دارند که این پروژه در اسرع وقت تکمیل شود، جلسات مستمر دو هفته ای تشکیل می‌یابد.
وی افزود: از اقداماتی که در گذشته برای این مجموعه انجام شده، تشکر می‌کنم اما نیاز است که با همت بیشتر و رویکرد فعال‌تری موارد مورد بحث را پیگیری کنیم. همت و تلاش بالایی در مدیریت این مجموعه وجود دارد و ما در شهرداری تبریز هم در کنار این عزیزان تلاش می کنیم تا به زودی به نتیجه مدنظر خود دست یابیم.
هوشیار با بیان اینکه ذات این پروژه فرهنگی است، گفت: موضوع نگاه و راهبردی که از ابتدا در این مرکز بوده، نگاه به دفاع مقدس و ارزش‌های این حوزه است و همین موضوع یکی از سرمایه‌های بی بدیلی است که باید به آن رجوع و تمسک کنیم. این ظرفیت موجود است اما به لحاظ ساختاری، باید قالب‌ها و ساختارهای آن را برای ذی‌نفعان این مجموعه که مردم هستند، تعریف کنیم.

افتتاح در سی‌ام شهریور ۱۴۰۱

شهردار تبریز در این جلسه از تکمیل این پروژه تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد.

یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری جدید تبریز اتمام پروژه های نیمه تمام است که پارک موزه دفاع مقدس نیز در ذیل این پروژه ها قرار می گیرد.

تکمیل این پروژه یکی از مطالبات به حق شهروندان و به ویژه فعالان حوزه دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا و جانبازان است که می تواند علاوه بر ایجاد فضای معنوی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل های آینده، در جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز اثرگذار باشد.

بهنام عبداللهی

  • منبع خبر: شهریارنیوز