خبرنگاران تبریزی در مورد نصب روزشمار پروژه‌های عمرانی چه می‌گویند؟
خبرنگاران تبریزی در مورد نصب روزشمار پروژه‌های عمرانی چه می‌گویند؟
نصب روزشمار افتتاح پروژه‌های مهم تبریز در راستای شفاف سازی و جلب اعتماد عمومی، یکی از مهم ترین اقدامات شهرداری تبریز در دوره مدیریتی جدید است.

عصرتبریز – آناهیتا رحیمی: یکی از معیارهای توسعه و آبادانی کلانشهرها اجرای اصولی و برنامه‌ریزی شده پروژه‌های عمرانی است. پروژه‌هایی که در حکم سرمایه‌های شهری بوده و باید در اولویت اجرا قرار گیرند. با اینکه پروژه‌های عمرانی مهم تبریز در مدیریت‌های قبلی وضعیت مطلوبی نداشتند، چند ماهی می‌شود که اجرای این پروژه‌ها در شهر شتاب گرفته و برخی از آنها به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

رسیدگی به آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و به دنبال آن نصب روزشمار در راستای ایجاد شفافیت و جلب اعتماد عمومی، اقدام مهمی از سوی مدیریت شهری تبریز بود که بر همین اساس اکثر پروژه‌های راکد شهری روزهای پایانی عملیات اجرایی خود را طی کرده و یا به بهره‌برداری رسیده‌اند. توقف عملیات عمرانی در پروژه‌های مقبره الشعرا و پل روگذر ارتش کاملا مشهود بود که با اهتمام و نظارت‌ شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز و همچنین تلاش شبانه روزی همکاران شهرداری به بهره برداری رسیده اند.

بر همین اساس سراغ خبرنگاران شهر به عنوان چشمان بیدار جامعه رفتیم تا دیدگاه آنها را نسبت به ابتکار عمل شهردار تبریز در نصب روزشمار پروژه‌های عمرانی و افتتاح سر موعد آنها جویا شویم.

اعتمادسازی شاخصه مهم مدیریت شهری است

روزنامه نگار تبریزی و دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات می‌گوید: اعتمادسازی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم مدیریت به ویژه در مدیریت‌های سازمانی و مدیریت شهری محسوب می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت که اعتمادسازی موتور محرکه مشارکت شهروندان در امور و اداره شهر بوده و به این دلیل، دارای اهمیت فوق العاده ای است.

محمد امین خوش نیت ادامه می‌دهد: نصب تابلوهای روزشمار در پروژه‌های عمرانی تبریز، اقدام بسیار ارزشمندی است و جای آن در شهر تبریز خالی بود که برای اولین بار در مدیریت شهری جدید به کار گرفته شد و با افتتاح به موقع پل ارتش و مقبره الشعرا به طور قطع می‌توان گفت جرقه‌های اعتمادسازی زده شده و جا دارد از مدیریت شهری به خاطر زمان سنجی، نکته سنجی و توجه به مطالبات شهروندان قدردانی کرد.

وی اضافه می‌کند: اگر به همین روال ادامه یابد قطعا شهروندان به افتتاح دیگر پروژه‌ها در موعد مقرر امیدوار بوده و بدین ترتیب نوعی گشایش در امور شهروندان حاصل خواهد شد.

این مدرس روزنامه نگاری بیان می‌کند: شهروندان ضمن اعتماد به مدیران شهری، برنامه ها و عملکرد آنها، قطعا به عنوان صاحبان اصلی شهر، احساس تملک و وفاداری به شهر و مدیریت شهری خواهند کرد که در نتیجه، امور شهر طی چند سال آینده روان‌تر و سهل‌تر اداره خواهد شد. بدین ترتیب این روند باید ادامه دار باشد و حساسیت نسبت به وعده‌های داده شده از سوی مدیریت شهری، شهردار، شورای شهر و معاونان شهردار تذکر داده شود و در موعد مقرر محقق شود.

وی ادامه می‌دهد: نکته مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد اعلام برنامه‌های زمان بندی شده به صورت روزانه است که اگر زمان افتتاح مطابق با تابلوی روزشمار نباشد اعتماد شهروندان لطمه خواهد خورد به همین دلیل، مدیریت شهری با نصب روزشمار باید خود را مقید به همان برنامه زمان بندی شده بداند.

خوش نیت در پایان می‌گوید: افتتاح پروژه‌های عمرانی به عنوان سرمایه‌های شهری و مردم، بدون بوق و کرنا و تبلیغات کار ارزشمندی بود که باید این روند ادامه دار باشد و صرفا بحث افتتاح پروژه‌ها از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شود که در این صورت شهروندان، وفاداری و تقید مدیران نسبت به توسعه و ترقی شهر را به صورت ملموس احساس خواهند کرد.

نصب تابلوی روز شمار ابتکار جدید شهردار است

یک خبرنگار تبریزی هم در گفتگو با شهریار می‌گوید: تا جایی که به یاد دارم در مدیریت‌های قبلی، تابلوی روز شمار نصب نمی‌شد و این ابتکار شهردار تبریز به زعم بنده اتفاق خوب و مبارکی برای شهر و شهروندان است البته به شرطی که نصب روزشمار باعث کاهش کیفیت در فعالیت عمرانی نشود و بازرسی‌های مستمر نیز از روند اجرای پروژه انجام گیرد.

پویا خوش پیمان ادامه می‌دهد: پروژه‌های پل روگذر ارتش و مقبره الشعرا که چندین سال در مدیریت‌های قبلی راکد مانده بود پس از حضور شهردار تبریز تسریع یافت.

وی اضافه می‌کند: عصر فعلی عصر شفافیت است و مردم از شهرداری انتظار اتاق شیشه‌ای را دارند؛ پس باید با مردم صادق و شفاف بود. مردم در این شهر عوارض پرداخت می‌کنند پس باید بدانند یک پروژه عمرانی چه زمانی شروع شده و چه زمانی قرار است اتمام یابد.

خوش پیمان بیان می‌کند: نصب تابلوی روزشمار برای مدیران شهری الزام ایجاد می‌کند که به تعهدات خود پایبند و پاسخگوی مردم باشند.

وی اضافه می‌کند: معتقدم از زمان حضور آقای هوشیار در کسوت شهردار تبریز، پروژه‌های عمرانی شهر جانی دوباره گرفته‌اند. من نه به عنوان یک خبرنگار بلکه به عنوان یک شهروند از شهردار تبریز درخواست می‌کنم در کنار پروژه‌های عمرانی نیم‌نگاهی هم به گسترش فضای سبز شهر داشته باشند؛ گر چه از زمان حضور شهردار جدید، اقدامات خوبی در راستای تملک فضای سبز تبریز صورت گرفته اما به دلیل فقر فضای سبز، شهردار تبریز این پتانسیل را دارد که عنوان باغ شهر را بار دیگر احیا کند.

در این بین سرپرست خبرگزاری ایرنا در آذربایجان‌شرقی نیز می‌گوید: نصب روزشمار در طرح‌های عمرانی به عنوان ابتکار شهردار جدید، اتفاق مبارکی است که حتی بازخورد آن در افکار عمومی به وضوح مشخص شده است.

محمد عزیزی راد ادامه می دهد: شهرداری تبریز موفق شد پروژه غیرهمسطح شهید فلاحی و صفه شمالی مقبره‌الشعرا را مطابق با برنامه زمان بندی و در موعد مقرر خود افتتاح کند که افتتاح این دو پروژه در افکار عمومی تاثیر خوبی بر جای گذاشته و خوشبختانه دیگر طرح‌های عمرانی نیز با همت و پیگیری شهردار رو به پیشرفت است.

وی اضافه می کند: وضعیت نامطلوب مقبره الشعرا طی سال های متمادی، یک ذهنیت منفی در شهروندان ایجاد کرده بود و آنها بر این گمان بودند که این پروژه به اتمام نخواهد رسید اما خوشبختانه شهردار تبریز در این مورد نیز اقدام به موقع و خوبی انجام داد و به صورت مرحله‌ای، صفه ضلع شمالی مقبره الشعرا را به اتمام رساند.

عزیزی راد می‌گوید: اجرای مرحله‌ای در پروژه‌های عمرانی تبریز و در کل کشور پاسخ داده است چرا که مدیریت شهری برای به اتمام رساندن یک پروژه نیازمند اعتبار و تخصیص بودجه کافی است. به همین دلیل اجرای مرحله ای و فازبندی شده تجربه موفقی است که خوشبختانه در مقبره الشعرا اجرایی شده و نتیجه خوبی نیز به همراه داشته است.

وی تصریح می‌کند: مردم از بهره برداری صفه شمالی رضایت دارند و امید بر این است مدیریت شهری بتواند در باقی مانده این طرح نیز با این رویکرد، قدم‌های خوبی بردارد.

بازدیدهای مستمر و نظارت بر مراحل اجرایی پروژه ها توسط شهردار تبریز

مدیر مسئول یکی از پایگاه‌های خبری تبریز نیز می‌گوید: نصب تابلوهای روزشمار در پروژه‌های عمرانی تاکنون در تبریز انجام نیافته بود و بازدیدهای مستمر و نظارت بر مراحل اجرایی پروژه‌ها توسط شهردار تبریز منجر به افتتاح پروژه‌های عمرانی در موعد مقرر شد که این به خودی خود اعتماد در جامعه را رقم می‌زند.

مهرداد خوشکار مقدم ادامه می‌دهد: با توجه به طولانی شدن برخی پروژه‌های عمرانی و ایجاد ترافیک و نارضایتی در بین شهروندان، شهرداری تبریز در دوره مدیریت جدید تمام تمرکز خود را صرف اتمام پروژه‌های نیمه تمام کرد که این اقدامی ارزشمند بود.

وی اضافه می‌کند: تبریز در حوزه زیباسازی، المان، سیمای شهری و زیبایی بصری نیازمند اقدامات جدی است و اگر شهرداری تبریز در این حوزه‌ها سیاست خاصی را اتخاذ کند و شادی و نشاط را از نظر بصری به تبریز بازگرداند بسیار مطلوب خواهد بود.

خوشکار مقدم در پایان می گوید: اولین و اصلی ترین عامل نشاط و زیبایی بصری، موضوع فضای سبز است که باید به این حوزه به طور جدی ورود پیدا کرد و در این راستا توسعه فضای سبز، احداث پارک‌های محله‌ای و کاشت نهال و درخت باید در سیاست شهرداری جایگاه خاصی داشته باشد.

بهره برداری به موقع از دو پروژه در تبریز

در این بین فرهاد باغشمال روزنامه نگار و طنزپرداز نیز می‌گوید: تابلوی روزشمار یک دستگاه الکترونیک است که خطا ندارد و می‌توان به آن اعتماد کرد. معمولا مسئولانی که وعده خود را روی تابلوی روزشمار درج می‌کنند قطعا سعی دارند افتتاح پروژه را در همان روز به سرانجام برسانند لذا روزشمارها گلوله آخر هر مسئولی است که معمولا جوابگو است.

باغشمال ادامه می‌دهد: نگرانی من به عنوان یک شهروند به این دلیل است که نصب تابلوی روزشمار منجر به این شود که مسائل فنی با استاندارد خوبی پیش نرود و مسئولان برای افتتاح و عمل به وعده در رودروایسی باشند.

وی در پایان می گوید: بهره برداری از مقبره الشعرا و پل ارتش در موعد مقرر انجام گرفت اما با نصب روزشمار نباید مسائل فنی را فدای وعده‌های افتتاح پروژه‌ها کرده و از برخی مسائل به دلیل وعده‌ای که به مردم داده شده چشم پوشی کرد.