دانشجویان در عدالت طلبی سماجت داشته باشند
دانشجویان در عدالت طلبی سماجت داشته باشند
نشست صمیمی دانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشگاه با رئیس و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز در این نشست، حضور در جمع دانشجویی را افتخار بزرگی برای خود عنوان کرد و گفت: هیچکدام از ما عاری از عیب و ایراد نیستیم و همگی باید گوش شنوا داشته و بعد از شنیدن حرف حق از سوی دانشجویان، نسبت به پیگیری مطالبات آن‌ها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: شرایط دانشگاه علی‌رغم همه‌ی تجمعات، بسیار خوب بوده و کلاس‌های درسی دانشجویان در حال برگزاری است. ما هرگز موافق برخورد با عقاید مخالف نیستیم اما اگر احساس کنیم تخلفی صورت می‌گیرد، برخورد خواهیم کرد و با توجه به اینکه انسان‌ها با دو بال تخصص و تعهد حرکت و رشد می‌کنند، انتظار ما از اساتید این است که به‌لحاظ علمی سرامد باشند و درکنار بحث علمی بتوانند در مواقع حساس کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

 

عدالت‌خواهی و آرمان‌خواهی مطالبه‌گری را مقدس می‌کند
دکتر نصراله‌زاده با تاکید بر اینکه عدالت‌خواهی و آرمان‌خواهی مطالبه‌گری را مقدس می‌کند، اظهار کرد: مطالبه‌گری همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و ما باید توجه داشته باشیم که با بازی کلمات و متهم کردن دیگران نمی‌توانیم حقیقت را اثبات کرده و دم از عدالت خواهی بزنیم. آزادی‌خواه و عدالت طلب شهدایی بودند که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران و در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۷ و ۲۷ دی سال ۱۳۶۵ در دانشگاه تبریز به شهادت رسیدند.

 

ما هرگز در مقابل حرکت‌های عدالت خواهانه نمی‌ایستیم
وی تاکید کرد: ما هرگز در مقابل حرکت‌های عدالت خواهانه نمی‌ایستیم، اما مخالف هرگونه بی‌نظمی و اقدام غیرقانونی هستیم. در جریان اعتراضات اخیر بارها و بارها به دانشجویان هشدار دادیم کاری که انجام می‌دهند، غیرقانونی بوده و ممکن است تبعاتی در پی داشته باشد اما دانشجویان نه‌تنها به حرف ما گوش نکردند، حتی گفتند حاضر هستند تا مرز اخراج از دانشگاه هم پیش بروند. حال چرا باید اجازه دهیم عده‌ای قلیل نظم دانشگاه را بهم زده و موجب برهم خوردن امنیت و آرامش ۲۱ هزار دانشجو و استاد شوند.

 

دانشجویان باید حداقل‌های پوشش و حجاب را در محیط دانشگاه رعایت کنند
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرامت انسانی گنجی گرانبها برای انسان‌ها است، یادآور شد: بارها و بارها تاکید کردیم و گفتیم که انسان دارای کرامات بسیار زیادی است و دانشجویان باید حداقل‌های پوشش و حجاب را در محیط دانشگاه رعایت کنند. متأسفانه عده‌ای تصور می‌کنند با برداشتن حجاب از سر و دهن کجی به نظام، کار خوبی انجام می‌دهند در حالیکه شهدای ما در راه حفظ این نظام جان خود را فدا کردند.

 

همه‌ی ما مقصر وضعیت فعلی فرهنگی کشور هستیم
وی با انتقاد از عملکرد مسئولین کل کشور در مباحث فرهنگی نیز گفت: باید قبول کنیم که همه‌ی ما مقصر هستیم و نتوانسته‌ایم در این موضوعات آنطور که باید خوب کار کنیم؛ چراکه اعمال و رفتار ما در مردم تاثیرگذار است و اگر می‌خواهیم جامعه اصلاح شود، ابتدا باید رفتار خود را اصلاح کنیم. ما برروی حرف خود مصرّ هستیم و هیچ اِبا و ترسی هم از کسی نداریم و موظفیم در هر جایگاه و مسئولیتی که قرار داریم، وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم. دانشگاه قانون و نظم خاص خود را دارد و همه باید این نظم را رعایت کنیم.

 

دانشجو باید سیاسی باشد؛ نه سیاسی کار
دکتر نصراله‌زاده با انتقاد از کسانی که آزادی را به‌معنی رها کردن دانشجویان به حال خود، تلقی می‌کنند، افزود: دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاسی کاری و دنباله روی از گروهک‌ها اصلا شایسته‌ی جایگاه یک دانشجو نیست؛ چراکه دانشجو باید خود یک راهبر باشد نه اینکه به‌دنبال گروهک‌ها و یا احزاب سیاسی حرکت کند. من از همه‌ی شما دانشجویان عزیز که هیچ فرقی با فرزندان ما ندارید، می‌خواهم در مطالبه‌گری و عدالت طلبی سماجت داشته و تا پای جان برای پای مطالباتِ درستِ خود بمانید و بدانید که عزت و اقتدار، تنها به شرط رسیدن به عدالت و داشتن انصاف محقق خواهد شد.

 

هیچ ترسی از برگزاری تریبون آزاد در فضای باز نداشتیم
وی در واکنش به انتقاداتی که در خصوص انتقال تربیون آزاد از آمفی تئاتر روباز دانشگاه به تالار شهید شفایی انجام می‌گیرد، گفت: ما معتقد هستیم که این تریبون ها باید هدفمند باشند و گفت‌وگو برای گفت‌وگو فایده‌ای ندارد. بنابراین در راستای حفظ شأن دانشجویان تصمیم گرفتیم ادامه‌ی این تریبون‌ها در محیطی منظم و مرتب برگزار شود؛ ما هیچ ترسی از برگزاری تریبون در فضای باز نداشتیم و دلیل انتقال تریبون به فضای سربسته، سرد شدن هوای دانشگاه و در ضمن حفظ شأن دانشجویان بود.

 

کسانی که حقیقت را گفته و مطالبه واقعی مطرح کنند، مورد حمایت دانشگاه هستند
رئیس دانشگاه تبریز همچنین تاکید کرد: فحاشی و توهین، جایی در تریبون دانشجویی ندارد و من در حضور همه‌ی دانشجویان در این جلسه ضمانت می‌کنم هرکس حقیقت را گفته و مطالبه‌گری واقعی انجام دهد، کاملا مورد حمایت من قرار خواهد گرفت و با وجود اینکه من اهل تهدید نیستم این موضوع را نیز تأکید می‌کنم که هرگز اجازه نخواهم داد عده‌ای امنیت ۲۱ هزار نفر را به‌خطر بیاندازند. فردی که با کیف پر از چاقو وارد دانشگاه شده و قصد توزیع آن‌ها در میان دانشجویان را دارد، دانشجو نیست و ما باید با این افراد برخورد کنیم و در خصوص دانشجویانی که از سوی کمیته‌ی انضباطی برای آن‌ها احکامی صادر شده است، در صورتی که نظم فعلی دانشگاه حفظ شده و مشکلی به‌وجود نیاید، نهایت سعی خود را برای کمک به این دانشجویان انجام خواهیم داد.

 

ما هرگز به دنبال کار امنیتی یا امنیتی کردن فضای دانشگاه نبوده و نیستیم
وی در واکنش به ورود افراد غیر دانشجو (لباس شخصی‌ها) به دانشگاه تأکید کرد: به هیچ عنوان حتی یک نفر لباس شخصی در اعتراضات اخیر وارد دانشگاه نشد و ما هرگز به دنبال کار امنیتی یا امنیتی کردن فضای دانشگاه نبوده و نیستیم و تاکنون من به‌عنوان رئیس دانشگاه تبریز از هیچ سازمان و تشکیلاتی نخواسته‌ام که نیروهای خود را به داخل دانشگاه بیاورد.

 

یک ریال هم از بودجه‌ی دانشگاه صرف المپیاد نشد
دکتر نصراله زاده در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص شبهاتی که از سوی برخی افراد در ارتباط با هزینه کرد و بودجه‌ی المیپاد فرهنگی ورزشی دانشجویان مطرح می‌شود، اظهار کرد: المپیاد برای دانشگاه تبریز عزت آفرین بود؛ چراکه ما در شرایط بسیار سختی میزبانی نزدیک به ۵ هزار نفر را پذیرفتیم در صورتی که می‌توانستیم این مسئولیت سنگین را قبول نکنیم. کسانی که برخی شبهات را درخصوص بودجه و هزینه‌های المپیاد مطرح می‌کنند، بهتر است به‌جای این حرف و حدیث‌ها، حجم کار انجام شده را نگاه کنند. بودجه‌ی المپیاد به‌صورت جداگانه و از طرف سازمان امور دانشجویان در نظر گرفته شده بود که تاکنون بیش از دو سوم این بودجه اختصاص داده شده و مابقی نیز در حال تحقق است. بنابراین حتی یک ریال از بودجه‌ی دانشگاه برای این رویداد مهم فرهنگی ورزشی خرج و هزینه نشده است.

 

نمی‌خواهیم در پرداخت حق الزحمه‌ی عوامل اجرایی المیپاد، حق الناسی پایمال شود
وی ادامه داد: برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان در دانشگاه تبریز مایه‌ی سربلندی و آبروی این دانشگاه است و تنها مشکل باقیمانده از المپیاد بحث پرداخت حق الزحمه‌‎ عوامل اجرایی المپیاد است که ما در حال بررسی زمان و میزان کارکرد این عزیزان هستیم تا هیچ حق الناسی پایمال نشود. ما بعد از سفر ریاست محترم جمهوری به استان اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان را به دانشگاه تبریز اختصاص داده‌ایم که در طول سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است اما متاسفانه عده‌ای با مطرح کردن برخی شبهات در خصوص هزینه‌های المپیاد قصد به حاشیه بردن این موضوع را دارند.

 

پیشنهاد اختصاص بودجه برای استعدادهای درخشان در قانون برنامه‌ی ۵ ساله‌ی هفتم
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اهتمام جدی دانشگاه برای حمایت از استعدادهای درخشان و دانشجویان نخبه‌ی این دانشگاه نیز گفت: ما با ارائه‌ی پیشنهادی در خصوص اختصاص بودجه برای استعدادهای درخشان در قانون برنامه‌ی ۵ ساله‌ی هفتم، شناسایی، حمایت و پرورش این استعدادها را در پیش گرفته‌ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد پهنای علمی، هدف‌گذاری برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تا ۳۰۰ شرکت، راه‌انداری طرح دستیار فناور، ایجاد مدرسه‌ی اشتغال مهارت آموزی، افزایش بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه تا سقف ۱۲ میلیارد تومان و افزایش بودجه‌ی پژوهشی و فناوری دانشگاه از ۳۰ میلیارد تومان در سال قبل به ۹۰ میلیارد تومان در سالجاری، نشان دهنده‌ی اهتمام و تاکید جدی دانشگاه برروی مسائل فرهنگی و علمی -پژوهشی است.

 

در بحث جذب دانشجویان خارجی کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم
دکتر نصراله‌زاده در خصوص جذب دانشجویان خارجی و انتقاد از کیفیت پایین برخی از این دانشجویان متذکر شد: هدف ما از جذب دانشجویان خارجی، مدرک فروشی و جذب پول برای دانشگاه به هرقیمت نیست. اگر ما می‌خواهیم به‌عنوان یک دانشگاه بین المللی سهمی در دیپلماسی علمی داشته باشیم، باید به‌اندازه‌ی ۲۰ درصد تعداد کل دانشجویان دانشگاه، دانشجوی خارجی جذب کنیم و مطمئن باشید ما هرگز کیفیت را فدای کمیت نکرده و نخواهیم کرد.

 

طرح سوال رئیس دانشگاه از دانشجویان برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه/دانشجویان باید در تمدن سازی نقش مهمی ایفا کنند
رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه با طرح سوال از دانشجویان در خصوص ارائه‌ی سه راهبرد عملی برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه و قول اهدای جوایزی ارزنده به دانشجویانی که راهبردهای مناسب و عملی ارائه دهند، خطاب به دانشجویان حاضر در این جلسه گفت: دانشجویان باید در تمدن سازی نقش مهمی ایفا کنند چراکه ما برای رسیدن به تمدن اسلامی، انقلاب کردیم و نباید با مطرح کردن برخی موضوعات، سطح انقلاب را پایین بیاوریم.

 

پیگیری تجاری سازی تولیدات شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این نشست گفت: ما چهار ماه قبل از نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب، خیزی برداشته بودیم برای اتصال انجمن‌های علمی به دانش‌بنیان و بعد از این نامگذاری مبارک و در راستای اقدامات انجام شده از سوی مدیریت استان، دکتر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز به‌عنوان دبیر دانشگاهی ستاد استانی دانش‌بنیان انتخاب شد و مابقی کارها به‌لحاظ تخصصی تر شدن، به معاونت پژوهش و فناوری کانالیزه شد و در حال حاضر ۱۱ انجمن علمی دانشگاه به شرکت‌های دانش بنیان متصل شدند و یکی از مطالبه‌ی اصلی ما همین بحث ضرورت تجاری سازی محصولات تولید شده تسط شرکت‌های دانش بنیان است که تاکنون به‌دلیل برگزاری برخی رویدادها از جمله اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها‌، المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان و حوادث اخیر فرصت نشده است که این مطالبه را مطرح کنیم و یکی از برنامه‌های ما، تداوم این جلسات به‌صورت موضوعی است.

 

منتظر حضور دانشجویان در تریبون آزاد هستیم
حجت الاسلام دکتر سعید علیزاده در خصوص انتقال تریبون آزاد از آمفی تئاتر روباز به تالار شهید شفایی دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: ما صبر می‌کنیم تا تعداد دانشجویان شرکت کننده در جلسات گفت‌وگوی آزاد دانشجویی افزایش یابد؛ چراکه ما همان افرادی که هستیم که این جلسات را در آمفی‌تناتر روباز برگزار می‌کردیم و از دانشجویانی که در ان جلسات حاضر می‌شدند نیز می‌خواهیم همان افراد باشند و در این جلسات شرکت کنند و نمی‌توان با این فرض که برخی در فضای باز فحاشی می‌کردند و چون نمی‌توانند در فضای سربسته نیز همان کار را تکرار کنند، مجددا تریبون را به محل قبلی بازگردانیم.

 

دانشجویان باید بدون توهین و فحاشی حرف خود را بگویند
وی ادامه داد: ما می‌توانیم در فصولی از سال که هوای تبریز مناسب بود، تریبون را به آمفی نئاتر روباز برگردانیم اما هرگز با زور و تهدید این کار را انجام نخواهیم داد. ما از طریق دبیر انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه پیامی را به شرکت کنندگان در تریبون – حتی کسانی که به من فحش دادند- فرستادم که ما پذیرای دانشجویان هستیم و ضمانت هم می‌دهیم و زمان لازم نیز برای بیان نقطه نظرات تمامی عزیزان در نظر گرفته می‌شود. دانشجویان باید بدون توهین و فحاشی حرف خود را بگویند.

 

تشکیل کمیته‌ی تحقیق و تفحص دانشجویی برای پیگیری مطالبات دانشجویان
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از تشکیل کمیته‌ی تحقیق و تفحص دانشجویی برای پیگیری مطالبات دانشجویان خبر داد و افزود: ما به غیر از دانشجویان، هیچ تعهدی نسبت به گروه‌ها و احزاب نداریم و به‌همین دلیل با قدرت راه خود را ادامه می‌دهیم و همانطور ما در دوران دانشجویی و طلبگی دنباله رو هیچ گروه و حزب سیاسی نبودیم، از تشکل‌های رسمی دانشگاه نیز می‌خواهیم شما نیز دنباله رو گروه‌های سیاسی نباشید و اگر یک نقطه‌ی سیاه در کارهای ما دیدید، از طریق این کمیته‌ی تحقیق و تفحص دانشجویی تحقیق کنید.

براساس این گزارش، در این نشست نمایندگان بسیج دانشجویی، جامعه‌ی اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، شورای صنفی و نشریات دانشجویی، به ارائه‌ی نقطه نظرات خود پیرامون موضوعاتی چون ضروت جذب اساتید انقلابی، جلوگیری از انجام برنامه‌های روتین و فراموشی کارهای اصلی فرهنگی در دانشگاه، ضرورت برخورد با کسانی که با برخی هنجار شکنی‌ها قوانین دانشگاه را زیر پا می‌گذارند، شفاف سازی در خصوص حضور یا عدم حضور لباس شخصی‌ها در داخل دانشگاه، انتقاد از انتقال تریبون آزاد از آمفی تئاتر رو باز دانشگاه به تالار شهید شفایی، شفاف سازی شبهات مربوط به بودجه و هزینه کرد المپیاد دانشجویی، ضرورت توجه بیشتر به جایگاه دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های کلان دانشگاه، عدالت آموزشی و تغییر در شیوه‌ی جذب دانشجویان خارجی، جلوگیری از موازی‌کاری‌های موجود بین تشکل‌ها و برخی از کانون‌های دانشجویی، ضرورت حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان و انجمن‌های علمی به‌منظور جلوگیری روند افزایشی مهاجرت نخبگان، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کانون‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی و کیفیت پایین چاپ نشریات پرداختند.